Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:27
Graag zou ik jullie mening en eventuele tips ontvangen over het volgende.

Ik zou graag wat extra panelen bij willen leggen voor wat extra opbrengst.
Het plan is om binnen 1 jaar elektrisch te gaan rijden maar daarvoor wek ik momenteel niet genoeg omdat er bij te kunnen doen. Ik heb momenteel 1 fase en het liefst zou ik de huidige omvormer gewoon houden. de 3 fase kan ik lastig kwijt en de prijs wordt dan gelijk een stuk hoger.
situatie nu
De installatie ligt sinds Oktober 2020.
2021 3850kw
2022 4420kw
2023 4000kw
2024 2160kw

Ik heb momenteel:
SolarEdge HD Wave SE4000H (nog nooit afgetopt)
11 Longi Solar LR4-60HPH-370M panelen (4070wp).
11 P404 Optimizers

5 panelen op het pannendak richting oost.
6 panelen op het planten dak richting zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmsaOvxuUD5yyR2ybg1vlVpGz3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQq7LgR8aU1rcCWm97Ar5jip.png?f=user_large
Het idee
Het idee is om op de west kant panelen bij te leggen zodat er ook nog wat extra opbrengst is later op de dag. Voor een juiste werking op het bestaande systeem zouden dat ongeveer 8 panelen moeten zijn die aangesloten kunnen worden in de bestande string.
Ik heb ook nog te maken met 2 schoorstenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGFteu06gAfJVGy5bDTIYJkspzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfTuthEUkPJn94cQbvoZbyP5.png?f=fotoalbum_large
Offerte 1
legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeYPE4zJkqnK0GSCTwNHWlCLzA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHOpg1xNKKvsQy0bTl3ht9aB.png?f=fotoalbum_large

8 panelen Canadian Solar N-Type TOPHiKu CS6R-435 T | Full Black | 1722x1134x30
8 SolarEdge S440 power optimizer
Montage voor 8 panelen
3495 euro / 3480wp = 1,00 euro per wp
verwachte opbrengst 2495kwh
offerte 2
legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swbVKSpd2wQAai_kLN4kQT2H3Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTuyaR8sqBKAB7A54TOb2S6i.png?f=fotoalbum_large

8 panelen Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar 1722x1134x30mm
8 SolarEdge Power Optimizer S440
Montage voor 8 panelen
2741 euro / 3440wp = 0,796 euro per wp
verwachte opbrengst 2350kwh
Offerte 3
Er mag maximaal 5000wp panelen aan uw omvormer omdat u 1 fase heeft. anders vliegt u huis in brand. uhh ok 8)7
Offerte 4
Leggen geen panelen bij aan een installatie die ze niet zelf hebben gemaakt
Regio
Denbosch / Eindhoven

Het lijkt me nog steeds best veel voor wat extra panelen :?

Beste antwoord (via jupinator op 01-08-2024 10:00)

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:08

Smoke

Maverick Reploid

Designer staat het niet toe om 2 soorten optimizers te mixen in 1 string, maar P404 en S500B zijn compatibel onderling. Als een design goedgekeurd is met S500B dan kan het dus ook met een mix van P404 en S500B. Met P404 kan je het niet intekenen ivm paneelcompatibiliteit.

Wat betreft het stringontwerp en waarom het met 1 string wel mag: De maximale stroom door de string wordt beperkt door het maximale AC-vermogen van de omvormer. Deze beperkt namelijk het maximale vermogen in de string tot zijn maximale AC-vermogen.

Beetje rekenwerk voor de achtergrond: Vermogen = Stroom x Spanning. De SE4000H heeft een maximale ingangsstroom van 11,5A (4000W/380VDC). De maximale stringstroom (en dus vermogen) wat de P404 en S500B toestaan is 15A, wat bij 380VDC op 5700W (380Vx15A) komt. Echter zal je de 15A nooit halen omdat de omvormer maximaal 11,5A toestaat.

Met een batterij kan er ook nog eens maximaal 5000W aan DC vermogen de batterij invloeien, dus daarom dat je in die situatie wel tot 5700W per string beperkt bent.

De installateur kan je echter gewoon naar dat document en naar de Designer verwijzen als die twijfelt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De extra 8 mogen ook aan de bestaande string er bij. Mogelijk scheelt dat werk omdat dan alleen buiten gewerkt hoeft te worden.
Dan wel met s500b vanwege de p404 in de bestaande installatie. Die p404 waren gezien de opstelling ook echt de juiste, zeldzaam dat dat goed gegaan is.

0,8 per Wp vind ik echt niet verkeerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
Ronald schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:55:
De extra 8 mogen ook aan de bestaande string er bij. Mogelijk scheelt dat werk omdat dan alleen buiten gewerkt hoeft te worden.
Dan wel met s500b vanwege de p404 in de bestaande installatie. Die p404 waren gezien de opstelling ook echt de juiste, zeldzaam dat dat goed gegaan is.

0,8 per Wp vind ik echt niet verkeerd.
Super bedankt voor je reactie _/-\o_
Ik heb gecommuniceerd met het bedrijf en zij kwamen tot de conclusie dat het inderdaad S500b omvormers moeten zijn als deze op dezelfde string worden aangesloten.

Alleen zij zeggen dat er eigenlijk maximaal 5.7kWp aangesloten mag worden op een 1 fase HD wave omvormer. Daar willen ze wel iets boven gaan zitten ook door oost/zuid - west opstelling maar met 8 panelen werd het te gortig.

Er is een optie voor een extra string, maar omdat de omvormer beneden in de voorraadkast staat moet er opnieuw een kabel daarnaartoe getrokken worden. Onder de kruipruimte door terug naar boven boren enz. wel erg veel werk en gedoe voor 2 extra panelen.

Nieuw voorstel is om 6 panelen bij te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PgL-0gzHCigB8eayQkMpskb8sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZTENqJPo3dwsRZiXUbVGxPc.png?f=fotoalbum_large

6 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
1722x1134x30mm
1 ClickfitEvo montagesysteem
6 SolarEdge Power Optimizer S500B
1 Montage voor 6 panelen
1 bijplaatsing

verwachte opbrengst eerste jaar 1762kw
prijs 2.129 euro : 2580wp = 0,825 euro per wp

Wat denk jij er van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Die installateur is dan niet bekend met de single string regels bij SolarEdge:
https://knowledge-center....sign-application-note.pdf
Kort samengevat: Als het maximale AC-vermogen lager is dan het maximaal toegelaten stringvermogen mag je het maximale stringvermogen overschrijden zo lang je de maximale stringlengte niet overschrijdt. De maximale stringstroom (15A) wordt dan namelijk niet overschreden omdat de omvormer aftopt. Designer houdt hier ook rekening mee.

De uitzondering hier is wel dat het niet mag als je een batterij zou hebben omdat het overtollige DC-vermogen direct de batterij in gaat en de stringstroom dus hoger kan worden dan die 15A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je wil straks je EV opladen, maar je hebt een één fase aansluiting? :D

[ Voor 172% gewijzigd door GioStyle op 26-07-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
GioStyle schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:49:
Je wil straks je EV opladen, maar je hebt een één fase aansluiting? :D
Nee dat niet ga wel over naar 3 fase.
Om nu een 3 fase omvormer op te gaan hangen maakt de kosten onnodig extra hoog en ik kan de huidige omvormer gewoon blijven gebruiken op 1 fase.
En op de plek waar de omvormer nu hangt kan ik een grotere omvormer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jupinator
Smoke schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:40:
Die installateur is dan niet bekend met de single string regels bij SolarEdge:
https://knowledge-center....sign-application-note.pdf
Kort samengevat: Als het maximale AC-vermogen lager is dan het maximaal toegelaten stringvermogen mag je het maximale stringvermogen overschrijden zo lang je de maximale stringlengte niet overschrijdt. De maximale stringstroom (15A) wordt dan namelijk niet overschreden omdat de omvormer aftopt. Designer houdt hier ook rekening mee.

De uitzondering hier is wel dat het niet mag als je een batterij zou hebben omdat het overtollige DC-vermogen direct de batterij in gaat en de stringstroom dus hoger kan worden dan die 15A.
Bedankt voor je antwoord. _/-\o_
Je zegt dus eigenlijk dat het wel gewoon kan?
Zou je misschien in Jip en Janneke taal nog een klein beetje extra uitleg kunnen geven zodat ik het ook weer goed kan uitleggen aan het betreffende bedrijf.
Ik kan er niet echt wijs uit. Ik heb 2 elektriciens gesproken in de fam. maar deze hebben qua zonnepanelen ook niet genoeg verstand van om hier iets over te kunnen zeggen.

Ik heb geprobeerd om het in solaredge designer te zetten maar kan hier geen 2 verschillende optimizers matchen op de zelfde omvormer. Enkel allemaal dezelfde bij P404 geeft hij een design fout en bij alles S500B zou het wel kunnen maar dat heb ik natuurlijk niet. En om alle huidige optimizers te vervangen is wel een grote (extra) kostenpost.

screenshot P404
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn6HUeC-iFYtburry2K4erneARU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sq2jKURJ9Skb1O9aLsFbXx9n.png?f=fotoalbum_large

screenshot S500B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwctkawF6-kQoJHVI35Q0ibfkPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksFoDrcUbWBUy45Jakii8B1G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Designer staat het niet toe om 2 soorten optimizers te mixen in 1 string, maar P404 en S500B zijn compatibel onderling. Als een design goedgekeurd is met S500B dan kan het dus ook met een mix van P404 en S500B. Met P404 kan je het niet intekenen ivm paneelcompatibiliteit.

Wat betreft het stringontwerp en waarom het met 1 string wel mag: De maximale stroom door de string wordt beperkt door het maximale AC-vermogen van de omvormer. Deze beperkt namelijk het maximale vermogen in de string tot zijn maximale AC-vermogen.

Beetje rekenwerk voor de achtergrond: Vermogen = Stroom x Spanning. De SE4000H heeft een maximale ingangsstroom van 11,5A (4000W/380VDC). De maximale stringstroom (en dus vermogen) wat de P404 en S500B toestaan is 15A, wat bij 380VDC op 5700W (380Vx15A) komt. Echter zal je de 15A nooit halen omdat de omvormer maximaal 11,5A toestaat.

Met een batterij kan er ook nog eens maximaal 5000W aan DC vermogen de batterij invloeien, dus daarom dat je in die situatie wel tot 5700W per string beperkt bent.

De installateur kan je echter gewoon naar dat document en naar de Designer verwijzen als die twijfelt.
Pagina: 1