Verf droogt korrelig op op houten kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankeromp
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Mijn vraag
Hallo,
Ik ben een oude houten kast aan het verven. Ik heb hier eerst een primer op gedaan en erna flexa binnen lak verf. De verf dekt sws al erg slecht waardoor ik het meerder lagen moet doen. Nu droogt de verf opeens korrelig op. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn5KIYJ8JolasjYRB-2DYVHsrp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuxpjcJvsV0p6pcdnyMpVZWi.jpg?f=fotoalbum_large

Schopje naar BK

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-07-2024 14:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
waren de primer en verf op de zelfde basis water alkyd of acryl?
heb je dit met een foamroller gedaan of met een kwast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankeromp
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Ja dit was allebei op waterbasis. Ik heb het geverfd met een kwast.
Andere delen zijn wel goed opgedroogd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fLU5ln4jvR-xR_E_0T6yfIrW60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHiiqlzVCe4Hob7CVLj95eSH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nz7D8g_MUGwGBMQGBQvncO-nz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb6XytGJa7cuxINa4PZ6dxvl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kan stof zijn, aangezien het alleen de bovenkant lijkt te zijn met korrelvorming en niet de zijkanten. Verticale oppervlaktes vangen minder stof dan horizontale, en de ruimte op je foto komt niet bepaald steriel over (een schuur oid?)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Nog eens licht opschuren en een nieuwe laag verf aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het hout misschien vochtig? Wanneer het warm wordt en het vocht verdampt dan moet het er toch ergens uit komen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29
Het doet mij denken aan siliconenbesmetting. Zoek daar maar eens op.

Kan dat het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:34

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Waarom primer op hout? Ik heb mijn tafel ook gedaan... Alleen licht opschuren daarna verf erop

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Noob_Saibot schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:26:
Waarom primer op hout? Ik heb mijn tafel ook gedaan... Alleen licht opschuren daarna verf erop
Precies. Hooguit een grondlaag (zelfde verf, maar iets meer verdund - om extra in het hout te trekken) - maar bij primer denk ik met name aan een hechtlaag om verf op een ondergrond te krijgen die van nature niet lekker verf vasthoudt, zoals metaal, of een erg zuigende ondergrond (zoals gips).

Hout is gemaakt om verf vast te houden, dus daar hoeft geen primer op.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
Dido schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Hout is gemaakt om verf vast te houden, dus daar hoeft geen primer op.
Volgens mij wordt de verf gemaakt, hout was er al.....

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Houten meubels werden vroeger in de (boen)was gezet. Ik kan me voorstellen dat watergedragen verf daar slecht op uitvloeit. In sommige soorten boenwas zitten zelfs siliconen.

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 17-07-2024 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ankeromp schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:17:
Mijn vraag
Hallo,
Ik ben een oude houten kast aan het verven. Ik heb hier eerst een primer op gedaan en erna flexa binnen lak verf. De verf dekt sws al erg slecht waardoor ik het meerder lagen moet doen. Nu droogt de verf opeens korrelig op. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
[Afbeelding]
Eerst wel schoongemaakt, ontvet, goed geschuurd en weer ontvet?
Eindresultaat schilderen is voor 90 procent afhankelijk van de voorbewerking namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ankeromp schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:17:
De verf dekt sws al erg slecht waardoor ik het meerder lagen moet doen. Nu droogt de verf opeens korrelig op.
Ik kan hierin lezen dat je meerdere lagen verf hebt aangebracht en het toen pas hebt laten drogen.

Klopt dat? Ik hoop van niet.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:39
Stond de kast in de (volle) zon na het schilderen? Dan krijg je ook nog wel eens bubbels.

Los daarvan zou ik voor de grote stukken een roller nemen. Maar gezien de vele details in de deuren zou ik kiezen voor spuiten. Dat geeft een mooier resultaat dan een kwast.

Maar om het op te lossen zul je het weer moeten schuren en opnieuw beginnen. En eerst goed laten drogen voordat de tweede laag erop gaat.
Pagina: 1