Dampremmende folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaGeek
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-01 09:18
Klusser,

Ik hoop dat jullie mij wat geruster kunnen stellen.

Ik ben bezig met het renoveren van mijn zolder. Het betreft hier een zolder met een platdak als volgt opgebouwd: Bitumen, Onderlaag, Hout, 15cm Knauf Glaswol, Miofol 125S dampremmende folie, gips.

Nu heb ik 1 kamer dicht met gipsplaten en deze is bijna klaar. Nu zijn er zo gigantisch veel verschillende folies en zie ik dat er ook nog de Miofol Active is. Deze folie had ik dus eigenlijk moeten gebruiken nooit gezien/ door de vele folies verkeerd gelezen/begrepen. De 125s folie heb ik volledig lucht dicht en en volgens de voorschriften geplaatst.

Het bedrijf gebeld die deze folie verkoopt, en die heeft gezegd dat ik het zo kan laten zitten en de andere kamers (zelfde zolder) met de active folie kan doen. Nu voelt dit voor mij erg tegenstrijdig.

Wat zouden jullie doen, plafond eruit en andere folie aanbrengen, of lekker laten zitten? Wellicht goed om te weten, de zolder wordt verwarmd met airconditioning deze trekt dus ook veel vocht weg.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het ligt eraan hoe goed je de folie hebt aangebracht.

Door geen klimaatfolie te gebruiken heb je nu je isolatie opgesloten tussen twee dampdichte lagen, met kans op condensatie. Dit kan goed gaan, maar wel met de voorwaarde dat je laag ook echt dampdicht is.

Ik zou zelf die paar gipsplaten verwijderen, en de juiste folie aanbrengen. Het is nu relatief weinig werk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaGeek
Ik heb de Miofol 125s folie. Deze is dampremmend. Wel helemaal lucht dicht verpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaGeek
Question Mark schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:43:
Het ligt eraan hoe goed je de folie hebt aangebracht.

Door geen klimaatfolie te gebruiken heb je nu je isolatie opgesloten tussen twee dampdichte lagen, met kans op condensatie. Dit kan goed gaan, maar wel met de voorwaarde dat je laag ook echt dampdicht is.

Ik zou zelf die paar gipsplaten verwijderen, en de juiste folie aanbrengen. Het is nu relatief weinig werk.
Beneden heb ik bijvoorbeeld de 125AV folie. Deze is geheeldampdicht en ademt ook niet. Daar zit dan wel een badkamer onder. Daar mag je dus weer geen dampremmendefolie gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08 21:51
Dit heet een compact dak. Hier zijn al heel veel problemen met vocht mee geweest.
Tot de opkomst van variabele folies werd dit eigenlijk afgeraden om te doen. Je houdt bij je balken namelijk condensatie doordat je daar een warmtebrug hebt.

Ik zou überhaupt alleen warme daken maken, dus isolatie boven het hout en dan de bitumen.
Als je dus dit door wilt zetten zou ik die actieve folie doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Seroo op 16-07-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Zeker die folie vervangen door klimaatfolie/active folie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vervangen. dit heeft de potentie om geheel fout te gaan, helaas kan ik dat ook niet garanderen omdat het van veel dingen afhangt (opgesloten vocht, ventilatie, vochtigheid in huis, lekkages ) het kan dus goed gaan, maar ik zou er niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaGeek
Duidelijk, wat ik mezelf dan wel afvraag. Voor natte ruimtes platdak isolatie dien ik de 125AV te gebruiken. Deze heb ik ook gebruikt, maar deze is ook helemaal dicht. Hoe kan het dan zijn dat hier geen problemen worden veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben er ook niet van overtuigd, dat dit altijd goed gaat, ik heb al iets tevaak "dicht" geplakte dakkapellen gezien. Wat ik van de fabrikant ooit heb begrepen is dat het belangrijk is dat de zijkanten open blijven en dan via naburig geleen ruimtes kunnen ontvochtigen. Mijn eigen invulling : Als de ruimte groot is of bv de gehele dakkapel omvat zou ik het dus echt niet zo doen en eenluchtspouw gaan gebruiken aan de binnen kant (binnen geventileerd) en dan een dampdichte folie + voldoende ventilatie in de ruimte.

edit zo ongeveer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWSp8kPzxk1x0OCuwaSvCMB6FmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/be420UPQgW3Jzu28QEnwvn25.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 16-07-2024 14:50 ]

Pagina: 1