lage plafond hoogte verhogen welke opties ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
hallo tweakers.

wij hebben een huis gekocht in 2017.
door de jaren hebben we zelf al veel veranderd.

zelf ben ik vrij handig en kan ik het een en ander wel zelf.

op de boven verdieping waren geen verwarmingen, ik heb zelf een collector bijgezet en hier leidingen van naar boven getrokken.

de leidingen zijn weggewerkt in een vals plafond.

nu is mijn plafondhoogte op de benedenverdieping nog maar 238cm.

we willen de volledige benedenverdieping nu ook laten renoveren, en hadden het idee om vloerverwarming te plaatsen.

zo konden we dieper uitgraven en het verschil in hoogte terug naar onder uitgraven om oorspronkelijk terug tot 250cm hoogte uit te komen.

verschillende aannemers over de vloer gehad en met dit idee verwachten ze een hele grote kost met zich mee te brengen alsook met de nodige risicos omdat dan de vloerplaat eruit zou moeten.
de architect was hierover ook niet overtuigd door het grote kostenplaatje en de risico's tov het "gewonnen wooncomfort"

nu ben ik op zoek naar andere mogelijkheden om toch terug mijn plafondhoogte te kunnen winnen op een andere manier.

momenteel idee waar ik zelf mee loop te denken
  1. de huidige leidingen via een schouw naar boven laten lopen, deze inslijpen in de chape en dan naar de kamers toe laten lopen.
het is flink wat werk maar denk ik achteraf wel de moeite waard.
mijn vriendin stoort zich hier niet zo aan, maar mij valt het wel op iedere keer. |:(

of gewoon alles laten zoals het is en er mee leren leven

benieuwd naar jullie oplossingen ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml_M_swnnDiWYl-Y2jKJyMEuW20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNCg4wyMU4Vim6U3yPRgQhkK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Philtjens op 16-07-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 15:11
Als je vloerverwarming correct plaatst, dan wil je goeie isolatie er onder, en als je geen kruipruimte hebt (hier in BE standaard) dan ontkom je er niet aan om uit te graven. Betonplaatje leggen, isolatie, vloerverwarming in de dekvloer, afwerkvloer en klaar (vergeet niet om leidingen eventueel te vernieuwen die in/onder de vloer komen). Ik zie niet in wat daar het probleem zou zijn, ik heb thuis ook een meter diep uitgegraven.

Het grootste probleem zit denk ik in de waterkering, die zit ietsje boven het maaiveld en verstop je normaal achter de plinten (zodat je de onderbreking niet ziet in het gips, zonder onderbreking krijg je optrekkend vocht). Als je nu het vloerniveau naar beneden haalt, dan zit die waterkering plots 22cm hoog.
Even checken of je vriendin gelukkig wordt van plinten van 30cm hoog :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 14:27

Dentheman

Zie signature

Je gaat je toch niet al die moeite en kosten op de hals halen voor slechts 12 cm winst (5%)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
naftebakje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:06:
Als je vloerverwarming correct plaatst, dan wil je goeie isolatie er onder, en als je geen kruipruimte hebt (hier in BE standaard) dan ontkom je er niet aan om uit te graven. Betonplaatje leggen, isolatie, vloerverwarming in de dekvloer, afwerkvloer en klaar (vergeet niet om leidingen eventueel te vernieuwen die in/onder de vloer komen). Ik zie niet in wat daar het probleem zou zijn, ik heb thuis ook een meter diep uitgegraven.

Het grootste probleem zit denk ik in de waterkering, die zit ietsje boven het maaiveld en verstop je normaal achter de plinten (zodat je de onderbreking niet ziet in het gips, zonder onderbreking krijg je optrekkend vocht). Als je nu het vloerniveau naar beneden haalt, dan zit die waterkering plots 22cm hoog.
Even checken of je vriendin gelukkig wordt van plinten van 30cm hoog :+
Ik heb geen kelder of kruipruimte dus ik zou mijn betonplaat moeten uitslijpen en dan zou mijn hele Stabiliteit van het huis ook zo goed als tijdelijk weg zijn.

Meerdere aannemers geven hieraan veel problemen te voorzien.

Alles kan maar tegen welke prijs momenteel word dit geraamd op een 8000 tot 10.000 euro.

Dit heb ik er niet voor over als het punt 1 zoveel risico met zich mee neemt en als er eventueel andere mogelijkheden zouden zijn.

En dit is alsnog een hele hap budget terwijl wooncomfort er niet zoveel op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Dentheman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:23:
Je gaat je toch niet al die moeite en kosten op de hals halen voor slechts 12 cm winst (5%)
We wonen er nu 7 jaar en het begint meer en meer een issue te worden voor mij.

Nu heb ik de mogelijkheid dus wil ik het ook proberen.

Is het mij dat waard met de kosten wat nu geschat worden nee dat zeker niet met de eventuele risico's wat het met zich kan meebrengen.

Ik ben dus op zoek naar andere mogelijkheden wat goedkoper zijn zodat ik eventueel het vals plafond weg kan doen en de leidingen + stroom kan verwerken ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:16
Philtjens schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:33:
[...]

We wonen er nu 7 jaar en het begint meer en meer een issue te worden voor mij.

Nu heb ik de mogelijkheid dus wil ik het ook proberen.

Is het mij dat waard met de kosten wat nu geschat worden nee dat zeker niet met de eventuele risico's wat het met zich kan meebrengen.

Ik ben dus op zoek naar andere mogelijkheden wat goedkoper zijn zodat ik eventueel het vals plafond weg kan doen en de leidingen + stroom kan verwerken ergens anders.
Ja kan soms ook al veel bereiken door te spelen met interieur/kleuren, om een hoger gevoel te crëeren. Misschien eens een interieurarchitect of zelfs schilder langs laten komen voor wat advies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt ook nog kijken of je op sommige plekken een verhoogd plafond kunt maken. Als de leidingen een beetje tactisch zitten kun je centraal wellicht een verhoging realiseren. Kan er nog een ledstripje in de koof die ontstaat, helemaal mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:09
Philtjens schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:03:
op de boven verdieping waren geen verwarmingen, ik heb zelf een collector bijgezet en hier leidingen van naar boven getrokken.
De informatie is nogal summier om inhoudelijk iets te kunnen zeggen. Wat is er op die bovenverdieping? Als dat slaapkamers zijn zou ik eerder overwegen die collectoren op te doeken dan een een vloer eruit slopen om wat hoogte te winnen.

Verwarmen doe je praktisch nooit op een slaapkamer, hang er multisplit L/L voor in de plaats en je kan nog koelen ook.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:38

Theo

moederbord

assje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:14:
[...]

Verwarmen doe je praktisch nooit op een slaapkamer, hang er multisplit L/L voor in de plaats en je kan nog koelen ook.
Die memo heb ik gemist. Sinds wanneer verwarm je een slaapkamer niet meer? Ik heb hier de slaapkamer die op 19 graden gehouden wordt in de winter, en doordat twee andere slaapkamers als werkkamers gebruikt worden staat hier overdag de verwarming op 21 graden.

Niet iedereen leeft conform 1960 standaarden dat een bovenverdieping maar gewoon koud kan blijven, en dat elke niet-huiskamer gelijk een slaapkamer is..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05

dragonhaertt

@_'.'

Theo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Die memo heb ik gemist. Sinds wanneer verwarm je een slaapkamer niet meer? Ik heb hier de slaapkamer die op 19 graden gehouden wordt in de winter, en doordat twee andere slaapkamers als werkkamers gebruikt worden staat hier overdag de verwarming op 21 graden.

Niet iedereen leeft conform 1960 standaarden dat een bovenverdieping maar gewoon koud kan blijven, en dat elke niet-huiskamer gelijk een slaapkamer is..
Tja, ligt aan de persoon denk ik.

De temperatuur die jij in de slaapkamer hanteert, heb ik in de woonkamer (op zijn warmst)

In de slaapkamer staat ook in de winter de radiator bijna helemaal dicht. 17 graden is al warm imho.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Theo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:49:
Het is uiteraard situationeel afhankelijk van persoonlijke voorkeur en isolatiewaarde/omstandigheden.

In een moderne goed geisoleerde woning blijft een overwarmde slaapkamer ook al snel 16-18 graden als de benedenverdieping op 20 graden gehouden wordt. Dat is ongeveer optimale temperatuur om in te slapen dus gemiddeld alleen verwarming nodig voor kinderen die huiswerk maken op de kamer ofzo.

Ik heb er bij renovatie van mijn woning gekozen voor:
  • Begane grond: vloerverwarming voor primair verwarmen en optioneel koelen
  • Verdieping: L/L (airco) voor primair koelen en optioneel verwarmen
Boven dus geen vloerverwarming of radiatoren.

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 18-07-2024 11:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
Zover ik weet is standaard de woonkamer 2,6m hoog in NL. Op de 2e en 3e verdieping is het vaak 2,4m.

Bij jou is het nu net geen 2,4, wat in de basis voldoende is. Ik zou een klein verlaagd plafond maken van een paar centimer.. Laten we zeggen dat je max 8 a 10cm pakt dan kom je op 2,3m uit. Dat is hoog zat en het laat voldoende ruimte voor al je leidingen zo te zien. Dit is een vele male goedkopere oplossing en niemand gaat met een meetlat staan meten of je plafond wel 2,4m hoog is.

De 10cm verschil ga je ook niet snel merken. In essentie de enige betaalbare en logische optie in jouw geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
assje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:14:
[...]

De informatie is nogal summier om inhoudelijk iets te kunnen zeggen. Wat is er op die bovenverdieping? Als dat slaapkamers zijn zou ik eerder overwegen die collectoren op te doeken dan een een vloer eruit slopen om wat hoogte te winnen.

zijn inderdaad slaapkamers.
L/L hangt er momenteel ook op 2 van de 3 slaapkamers al.
leidingen zijn het probleem niet het is vooral de stroomkabels wat naar boven toe lopen deze kunnen weg te stoppen.

in de winter word waarschijnlijk de slaapkamer ook gebruikt als woonruimte als mijn zoon wat ouder is vandaar dat we wel voor verwarmingen gekozen hebben nog.
de badkamer is trouwens ook op de bovenverdieping nog maar de verwarming kan ik daar ook met een electrisch element nog warm krijgen.

heb dus meerdere mogelijkheden om te verwarmen op de bovenverdieping.

net iemand over de vloer gehad die zei om de leidingen en internetkabels via de schouw te brengen dan kon er een nieuw vals plafond inkomen en had ik alweer 6/7cm gewonnen en de kosten waren dan ook al beduidend lager.

dit is zelf ook nog een goede optie :)

[ Voor 16% gewijzigd door Philtjens op 18-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
AtomicShockwave schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:32:
Je kunt ook nog kijken of je op sommige plekken een verhoogd plafond kunt maken. Als de leidingen een beetje tactisch zitten kun je centraal wellicht een verhoging realiseren. Kan er nog een ledstripje in de koof die ontstaat, helemaal mooi :P
ook dit is weer een hele mooie :*)
nemen we ook zeker mee in het verhaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 09:42
@Theo @dragonhaertt Ik stook ook niet boven. Beneden 19°C boven blijft dan 16-18°C afhankelijk van winterzonnetjes en open ramen ter ventilatie.

Voor werkruimtes: verwarmde stoel (kan met een matje) en/of zelfs een verwarmde schrijfmat onder je keyboard is echt een absolute aanrader, je regelt het super snel, max 100W vermogen (gemiddeld waarschijnlijk iets van 25). Je kan bij wijze van spreken aan je t-shirt en korte broek gaan zitten met 17°C. Letop niet alles is een groot success, ik had een vloermatje en dat deed helemaal niets. (30 Watt ofzo, door je schoenen heen voelde je eigenlijk niks)

@Philtjens Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb respect voor je ondernemende aanpak, maar als diverse aannemers er geen zin in hebben dan snap je toch wel dat je je op expirimenteel gebied begeeft en echt alles moet eruit/wordt onwoonbaar voor misschien wel maanden.
Wat bedoel je met elektra kabels? Er staan hierboven al wat mooie oplossingen met koven en deels verlaagd plafond. Kan je misschien iets buitenom leggen? Voor elektra is dat geen probleem, voor verwarming niet ideaal maar als je het buiten weer goed isoleert.

[ Voor 30% gewijzigd door jnr24 op 18-07-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
jnr24 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:50:
@Theo @dragonhaertt Ik stook ook niet boven. Beneden 19°C boven blijft dan 16-18°C afhankelijk van winterzonnetjes en open ramen ter ventilatie.

Voor werkruimtes: verwarmde stoel (kan met een matje) en/of zelfs een verwarmde schrijfmat onder je keyboard is echt een absolute aanrader, je regelt het super snel, max 100W vermogen (gemiddeld waarschijnlijk iets van 25). Je kan bij wijze van spreken aan je t-shirt en korte broek gaan zitten met 17°C. Letop niet alles is een groot success, ik had een vloermatje en dat deed helemaal niets. (30 Watt ofzo, door je schoenen heen voelde je eigenlijk niks)

@Philtjens Ik zou er niet aan beginnen. Ik heb respect voor je ondernemende aanpak, maar als diverse aannemers er geen zin in hebben dan snap je toch wel dat je je op expirimenteel gebied begeeft en echt alles moet eruit/wordt onwoonbaar voor misschien wel maanden.
Wat bedoel je met elektra kabels? Er staan hierboven al wat mooie oplossingen met koven en deels verlaagd plafond. Kan je misschien iets buitenom leggen? Voor elektra is dat geen probleem, voor verwarming niet ideaal maar als je het buiten weer goed isoleert.
vloerverwarming willen we ook niet meer doorzetten kosten/risico plaatje is te groot en de opbrengst op wooncomfort gaat ook minimaal en niet zichtbaar zijn.

we hebben nu ook overal voor boven nieuwe electra voorzien deze lopen ook boven het verlaagd plafond dus dan zou er inderdaad een koof gemaakt moeten worden (als deze allemaal samen lopen lukt dit).

via buiten gaat ook niet lukken daarom wou ik dit via de schouw laten gaan deze is open en zit niks in, dus buizen voor verwarming kan ik hierdoor duwen en dan wat isolatie in laten duwen / spuiten.

opties momenteel zijn alle elecktra in een koof leggen en spelen met een hoogteverschil met led strip afwerken.

ofwel hele plafond eruit en dan een nieuw plafond laten plaatsen dan win ik ook weer 6/7 cm en zal de hoogte ongeveer op een 245cm uitkomen wat ook goed is al :)

plafond onder is op de naden ook overal aan het scheuren dus nieuw plafond zou ook zo er niet zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 13:42
Philtjens schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:16:
[...]

vloerverwarming willen we ook niet meer doorzetten kosten/risico plaatje is te groot en de opbrengst op wooncomfort gaat ook minimaal en niet zichtbaar zijn.

ofwel hele plafond eruit en dan een nieuw plafond laten plaatsen dan win ik ook weer 6/7 cm en zal de hoogte ongeveer op een 245cm uitkomen wat ook goed is al :)

plafond onder is op de naden ook overal aan het scheuren dus nieuw plafond zou ook zo er niet zijn. :)
Daar moet ik je, en ik denk met mij velen, corrigeren. Een van de prettigste manieren van verwarming is via vloerverwarming! Wooncomfort gaat zeker omhoog (nooit meer koude voeten is ongelofelijk prettig, ook kun je waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur aan de slag en dat scheelt weer op je gas of elektra rekening.

Hier jaren 50 dijkhuis, alles vloerverwarming (10cm h.o.h) beneden 16mm en boven 14mm. Warmtepomp eraan en huis is mega comfortabel. Nu draait de vloerkoeling dus de hond is ook blij!

Hier plafonds van 2.40m beneden (dijkwoning dus de vloer kon niet omlaag) en dat is prima: wij merken het niet meer. Boven wel ~2.45. Een nieuw gestucced/geplaatst plafond kan nog steeds wat scheuren door werken, dat is ook normaal dus daar zou ik mij niet blind op staren. Rondom insnijden en mooi afkitten om het risico te verkleinen.

Koof hebben wij ook op enkele plekken strategisch gemaakt om bijvoorbeeld de ventilatie buizen (130mm excl isolatie) te kunnen plaatsen. Stoort totaal niet, alhoewel dat natuurlijk ook smaak is.

[ Voor 6% gewijzigd door Mauritio op 18-07-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Mauritio schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Daar moet ik je, en ik denk met mij velen, corrigeren. Een van de prettigste manieren van verwarming is via vloerverwarming! Wooncomfort gaat zeker omhoog (nooit meer koude voeten is ongelofelijk prettig, ook kun je waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur aan de slag en dat scheelt weer op je gas of elektra rekening.

Hier overigens 2.40m beneden (dijkwoning dus de vloer kon niet omlaag) en dat is prima: wij merken het niet meer. Boven wel ~2.45. Een nieuw gestucced/geplaatst plafond kan nog steeds wat scheuren door werken, dat is ook normaal dus daar zou ik mij niet blind op staren. Rondom insnijden en mooi afkitten om het risico te verkleinen.

Koof hebben wij ook op enkele plekken strategisch gemaakt om bijvoorbeeld de ventilatie buizen (130mm excl isolatie) te kunnen plaatsen. Stoort totaal niet, alhoewel dat natuurlijk ook smaak is.
Wij hebben overige jaren zowel.met airco als gewone radiatoren verwarmd.

Vloerverwarming wouden we ook doen voor met lage temperatuur en hierop in energie te kunnen besparen maar er bestaan ook lage temperatuur radiatoren dus dit kunnen we daar ook in meenemen.

Aangezien bijna zo goed als alle aannemers hier problemen in zagen (alles is mogelijk maar welke kosten brengt dit mich zich mee dan).

Ja vloerverwarming is fijn maar niet als ik hier 10.000 of meer euro voor moet gaan uitgeven.

Er zijn hierboven nu al meerdere oplossingen genoemt wat een stuk minder ingrijpend zullen zijn en er ook soortgelijke resultaten mee te behalen zijn 😃

Spanplafond heb ik ook naar gekeken maar kwam hetzelfde uit op 6/7 cm winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
AtomicShockwave schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:32:
En aanvullend hierop, ik heb bijvoorbeeld alleen in mijn keuken een verlaagd plafond. Van dit plafond is de badkamer en een kamer te bereiken. Als je dan alleen nog over de muur of dekvloer maar bijvoorbeeld 2 kamers moet dan valt de hoeveelheid breekwerk wellicht mee.

Pagina: 1