Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 09:36
Beste tweakers, op dit moment zit ik in de oriëntatiefase voor de aanschaf van zonnepanelen.
Om een zo goed mogelijk beslissing te maken, leg ik mijn situatie graag voor op de forum om zo wat input te krijgen over de juiste uitvoering
  • hoeveel panelen
  • welke panelen
  • welke ligging
  • beste gebruik van omvormers
Hieronder wat informatie over het dak, de ligging, zonstanden, verbruik, wensen, ect.
Foto's
Zie hier een aantal foto's van het dak + de situatie bij een aantal buren die al zonnepanelen hebben liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsmoYemYVIYwRKmvTJBjQxHUEsw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q9HFtVNMTAiqMEcFsNnjqkq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwXlUfoRfStbCONrjuJz_5IufhI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFjtys2aAfFB8otZYSz6Ya3p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh2XxLkwy_mKwLygg4EXkZB-7nQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecBYX7nzWtm9AuNemv20vfYI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foZONmLQ-CZG2HRwVBkrKcU93Xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fMoxtpE3XRxjiFtd0qxGnYT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q61Jd2-R_derFSzpiJW5wVrbA8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpTlj07DkV5AjS8S0atC173S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfdT7axX9dkYkerxR2NZAuCv8MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxuC8t4I4E9IaRScJGpsLcD1.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
De beschikbare dakruimte is aangegeven in de foto hierboven.
Er zijn 2 plaatsen op het dak (ZO en NW)
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Ongeveer 3500kWh op dit moment.
Dit is mét 2 airco's, maar zonder laadpaal of warmtepomp
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase. Toekomstig eventueel 3-fase, maar dit zal niet op korte termijn zijn
Budget en doel
Doel om met een zo laag mogelijk budget de huidige energievraag te ondervangen met eventueel wat ruimte voor de toekomst (warmtepomp)
Wie gaat het project uitvoeren
Inclusief installatie
Bijhouden van data
Puur praktisch, dus geen 1001 grafiekjes nodig
Reeds verkregen offertes
Geen.
Met de gegeven input over de hoeveelheid panelen, ligging, gebruik van omvormer(s)) enz., ga ik naar de prijzen kijken
Regio
Kust, Zuid-Holland

Mijn dank is groot _/-\o_

Buffalo77 | Pokemon Unite

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik zou de buren 2, 3 of 4 eens benaderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Workum op 16-07-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:43
Met jou verbruik zou ik +- 12 panelen laten leggen. Misschien iets meer voor toekomst visie. 12 panelen geeft ongeveer 4500kwh per jaar.

Aangezien het 2 oriëntatie zijn zou een simpele string omvormer met 2x mppt prima zijn en ook het voordeligst. Micros of solaredge is echt overkill hier.

Voor het legplan simpelweg hetzelfde doen als de buren voor toekomst en verdwijnen salderen wel handig om goede verdeling tussen beide oriëntatie te doen.

Hoe ziet de meterkast eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
Dank voor de reacties. Dit helpt al om een beter beeld te vormen.
Ik kom er nog op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
Chrisverst schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:27:
Met jou verbruik zou ik +- 12 panelen laten leggen. Misschien iets meer voor toekomst visie. 12 panelen geeft ongeveer 4500kwh per jaar.

Aangezien het 2 oriëntatie zijn zou een simpele string omvormer met 2x mppt prima zijn en ook het voordeligst. Micros of solaredge is echt overkill hier.

Voor het legplan simpelweg hetzelfde doen als de buren voor toekomst en verdwijnen salderen wel handig om goede verdeling tussen beide oriëntatie te doen.

Hoe ziet de meterkast eruit?
In de meterkast is al een extra lege groep beschikbaar.
Met zonnepanelen moet nog wel de kabel naar beneden getrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:25
Ga zeker voor een hybride omvormer die accu ready is. Beetje prijs ligt voor een dergelijk systeem tussen de 80 a 90 cent per watt piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gewoon hetzelfde doen als de buren dus. Oost west over de hele dag wat

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Ik zou dan op west noordwest net als je buren vol gooien boven de dakkapel (2x4)
Dan het oostzuidoost dakdeel in portret passen maar 4 panelen ( 5 panelen is 5.65m). 4 panelen is net te klein voor een string, of je moet een speciale omvormer pakken.

Als je toevallig mag smokkelen kan je misschien 2x5 op wnw en 1x5 op ozo leggen...
Want 5.55 is dat de maat van je huis tussen de muren of incl de muren? De muren zijn vaak 10 cm dik dus zou precies uitkomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
99ruud99 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:17:
Ik zou dan op west noordwest net als je buren vol gooien boven de dakkapel (2x4)
Dan het oostzuidoost dakdeel in portret passen maar 4 panelen ( 5 panelen is 5.65m). 4 panelen is net te klein voor een string, of je moet een speciale omvormer pakken.

Als je toevallig mag smokkelen kan je misschien 2x5 op wnw en 1x5 op ozo leggen...
Want 5.55 is dat de maat van je huis tussen de muren of incl de muren? De muren zijn vaak 10 cm dik dus zou precies uitkomen :).
De gemeten maat is een schatting op basis van de satelietfoto.
De breedte van de woonkamer is 5.42m, dus komt wel aardig in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe lief vinden jouw buren je?

Want 4x2 is prima, maar de string op ZO zou dan maar 4 panelen krijgen, dat is te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
99ruud99 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:11:
Hoe lief vinden jouw buren je?

Want 4x2 is prima, maar de string op ZO zou dan maar 4 panelen krijgen, dat is te weinig.
Ik zal de buren nog eens benaderen, maar op de luchtfoto lijkt het of er 6 panelen op die kant liggen (6 verticaal of 2x3 horizontaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt, maar misschien heeft hij oude panelen, die zijn kleiner. Blijft wel gek, want de kleine panelen waren 1 meter breed, dus dan zou je dak van 6 meter nodig hebben...

Kan je misschien bij je voorgevel meten hoeveel meter je hebt? Als dat 5.60 is kan je die 2 cm wel smokkelen (niet netjes maarja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34

Epsilon

Niet alle panelen zijn even breed :). Maar 114cm is behoorlijk standaard en dan kom je inderdaad helaas niet uit.

Binnenruimte 5.42 is mogelijk 5.70 perceel.
Je moet iets van de erfgrens afblijven; hoe veel weet ik niet.
Pagina: 1