RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Klopt. Het moet blijven ademen. Band is inderdaad een goede oplossing. Soms vergeet je het. Je sluit het niet af als je aan één zijkant het plaatwerk (multiplex platen) afkit. Het zijn vooral de kieren tussen de staanders en het plaatwerk aan de binnenzijde. Buitenzijde zou ik niet zo snel kitten. Bij mij zit tussen de rabatdelen en de isolatie nog een spouw van 10mm. Deze is aan de onderzijde open. De boel is niet opgesloten. Aan de onderzijde tussen de vloer en het houtwerk: Of een hardhouten aanslag en/of een compriband dat het daar niet tocht of de vocht naar binnenkomt.
Als je hem gaat gebruiken als logeerkamer is het toepassen van vloerisolatie zeker van meerwaarde. Dan heb je minder last van optrekkend vocht en kou.
Bedankt voor tips iedereen!
Dak en vloer neem ik zeker mee. Ik ben blij met de soudaband tip, daar ga ik eens naar kijken. Ik had gedacht het van binnenuit helemaal dicht te plakken, en van buiten gedeeltelijk. Je zegt dat bij jou de onderzijde open is. Ik neem aan dat je de kier bedoelt die dan tussen je rabat en je fundering zit? Dat wilde ik dus gedeeltelijk dichtplakken. Zodat de spouw wel wat kan ventileren, maar er geen (grote) kier zit over de volledige breedte van de muur. Is dat een goed idee?