Tuinhuis isoleren, hoe kieren wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 21:10
Het is niet origineel maar ook ik ga een douglas tuinhuis neerzetten. Ik wil em isoleren zodat ie ook in iets frissere periode als logeerkamer gebruikt kan worden. Ik heb al veel gelezen over isoleren, maar eigenlijk niets bruikbaars over hoe de lastigere kieren weg te werken. Voorbeeld: De onvermijdelijk kier tussen de poer en de staanders. Tips welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4FmsELncEMexEY0q-2rU5mCV60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aom3Bue3LjULd91fU4ZeGJBs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heb je los van die kieren nog andere ventilatie openingen? Want als daar iemand in de winter in moet logeren heb je nog steeds verse lucht nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
kamerwbd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:32:
maar eigenlijk niets bruikbaars over hoe de lastigere kieren weg te werken. Voorbeeld: De onvermijdelijk kier tussen de poer en de staanders. Tips welkom!
Aan de binnenzijde de boel kitten van de kieren. Hout blijft toch iets werken dus het moet iets flexibel blijven. Dan heb je de meeste tocht eruit. Dat zal het meeste effect geven. Bij erge kou zal je de ruimte toch moeten verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:23
@kamerwbd

In plaats van poeren een fundering maken.
en een stukje opmetselen.
een vochtbarriere tussen de stenen en het hout plaatsen en verder door met hout.

Ik weer niet of de schuur van @PolderPloer! inmiddels af is, maar via google vind ik plaatjes van zijn 3d ontwerp in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2079378

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou niet kitten met hout, hout moet ademen anders gaat het rotten. Beter kan je evt. Soudaband gebruiken tegen kieren, dat ademt

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-07-2024 11:12 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De buitenkant (hout) hoeft toch niet 100% afgesloten te zijn, als je isolatielaag dat maar wel is. In een stenen muur zitten ook stootvoegen, dus ook niet helemaal dicht.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:12:
Ik zou niet kitten met hout, hout moet ademen anders gaat het rotten. Beter kan je evt. Soudaband gebruiken tegen kieren, dat ademt
Klopt. Het moet blijven ademen. Band is inderdaad een goede oplossing. Soms vergeet je het. Je sluit het niet af als je aan één zijkant het plaatwerk (multiplex platen) afkit. Het zijn vooral de kieren tussen de staanders en het plaatwerk aan de binnenzijde. Buitenzijde zou ik niet zo snel kitten. Bij mij zit tussen de rabatdelen en de isolatie nog een spouw van 10mm. Deze is aan de onderzijde open. De boel is niet opgesloten. Aan de onderzijde tussen de vloer en het houtwerk: Of een hardhouten aanslag en/of een compriband dat het daar niet tocht of de vocht naar binnenkomt.

Als je hem gaat gebruiken als logeerkamer is het toepassen van vloerisolatie zeker van meerwaarde. Dan heb je minder last van optrekkend vocht en kou.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 16-07-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Klopt. Het moet blijven ademen. Band is inderdaad een goede oplossing. Soms vergeet je het. Je sluit het niet af als je aan één zijkant het plaatwerk (multiplex platen) afkit. Het zijn vooral de kieren tussen de staanders en het plaatwerk aan de binnenzijde. Buitenzijde zou ik niet zo snel kitten. Bij mij zit tussen de rabatdelen en de isolatie nog een spouw van 10mm. Deze is aan de onderzijde open. De boel is niet opgesloten. Aan de onderzijde tussen de vloer en het houtwerk: Of een hardhouten aanslag en/of een compriband dat het daar niet tocht of de vocht naar binnenkomt.

Als je hem gaat gebruiken als logeerkamer is het toepassen van vloerisolatie zeker van meerwaarde. Dan heb je minder last van optrekkend vocht en kou.
vloerisolatie is zelfs noodzakelijk. Ik heb enorme spijt dat ik dat niet gedaan heb in mijn thuiskantoor in de tuin. Mooi dikke pir platen aan plafond en muren, maar vloer niet. Dus alsnog gewoon kei koud

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Die kier bij de poer kan toch mooi dienen als spouwventilatie gat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerwbd
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 21:10
RonnieKo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Bedankt voor tips iedereen!

Dak en vloer neem ik zeker mee. Ik ben blij met de soudaband tip, daar ga ik eens naar kijken. Ik had gedacht het van binnenuit helemaal dicht te plakken, en van buiten gedeeltelijk. Je zegt dat bij jou de onderzijde open is. Ik neem aan dat je de kier bedoelt die dan tussen je rabat en je fundering zit? Dat wilde ik dus gedeeltelijk dichtplakken. Zodat de spouw wel wat kan ventileren, maar er geen (grote) kier zit over de volledige breedte van de muur. Is dat een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
kamerwbd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:35:
[...]
Ik neem aan dat je de kier bedoelt die dan tussen je rabat en je fundering zit? Dat wilde ik dus gedeeltelijk dichtplakken. Zodat de spouw wel wat kan ventileren, maar er geen (grote) kier zit over de volledige breedte van de muur. Is dat een goed idee?
Nee, de kier tussen de staanders en het binnen plaatwerk (de multiplex afwerking) heb ik met een kit dichtgemaakt. Meer om de tocht door de kieren heen kwijt te zijn. Ventilatie regel ik netjes op een andere manier. Tussen de vloer en het raamwerk van het hout. zit een compriband. Die is dicht. Op het raamwerk zit nog een hardhouten lat. De boel staat zo op de fundering (betonvloer) dat de spouw kan ventileren.
Pagina: 1