Nieuw huis - nieuwe verlichtingsoplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 21:08
Goedemorgen Tweakers!

We zijn recent verhuisd. Nu de eerste verhuisvermoeidheid wat is gaan liggen begint er weer tijd te komen om naar de smarthome te kijken.

Ik maak gebruik van een Home Assistant servertje waar alles aan elkaar geknoopt zit.
In het vorige huis maakte ik gebruik van slimme (Zigbee) lichtknoppen. Dit waren 7 knoppen waarmee ik alle relevante lichtknoppen in huis kon bedienen. Toendertijd gekozen voor die oplossing omdat het een huurwoning betrof en ik maar beperkt aanpassingen kon/wilde doen.
Nu is het huis groter, voorzien van meer lampen en koop ipv huur, dus nu is de sky de limit!

Ik zat zelf te kijken naar Shelly modules om achter de bestaande lichtknoppen/dimmers te plaatsen.
Enige nadeel wat ik hierbij zie is de mindere dekking van mijn Zigbee netwerk ivm weghalen van goed verdeelde lichtknoppen (routers) door het huis.
De trigger om er nu naar de kijken is de Amazon Prime sale; Shelly modules zijn nu een stukje goedkoper.

Mijn behoefte is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpsvf3QSKW-X9f0F6eoJihf517o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r8Mm979UQL20jhJZgqGBS0TS.jpg?f=user_large

Nu zijn mijn vragen:
- Is Shelly de beste oplossing of mis ik andere logische oplossingen?
- Sommige knoppen zijn onderdeel van een hotelschakeling (2- of zelfs 3- knoppen schakeling); hebben al die knoppen een Shelly module nodig, en werkt het dan met de standaard modules?
- Indien Shelly de beste keus is, heb ik de juiste Shelly producten bedacht?

Alle reacties

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:20
Is Shelly de beste oplossing of mis ik andere logische oplossingen?
Niet als je de dekking van je zigbee netwerk wilt vergroten.

Sommige knoppen zijn onderdeel van een hotelschakeling (2- of zelfs 3- knoppen schakeling); hebben al die knoppen een Shelly module nodig, en werkt het dan met de standaard modules?
Hier zijn genoeg voorbeelden over te vinden, zoek even op hotelschakeling slim maken met shelly

Misschien was je in je nieuwe huis toe aan nieuw schakelmateriaal? Zelf heb ik al mijn schakelaars en dimmers vervangen door Niko connected dimmers en schakelaars. Dit werkt echt heel goed, ondersteund door zigbee2mqtt en werkt naast het bedienen en uitlezen via zigbee ook gewoon op de tradionele manier.

https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/ selecteer Niko als vendor

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij een Shelly werkt het fijnste om een pulsdrukker te hebben, dus niet zo'n wipschakelaar.

Sonoff ZBMini is wellicht een Zigbee alternatief?

• rorie
Heb hier een Shelly zowel met een normale wipschakelaar gehad als een pulsdrukker, in beide gevallen werkte dit perfect. Toch voelt de wipschakelaar het meest natuurlijk, fijnst!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:42
Of slimme (zigbee) lampen zodat je elke lamp individueel kan bedienen en dimmen + eventueel RGB lampen aansturen. In de wanddozen een wago klem erop zodat er altijd spanning voor de slimme lampen is. Pulsdrukkers met een Shelly i3 / i4 erachter, kan je alles combineren en later nog aanpassen. Ook knop inhouden om te dimmen bijv. zijn mogelijkheden of met 1 button meerdere apparaten bedienen. Dubbelklik acties enz.

Ik zou zelf niet voor Shelly gaan, juist omdat het Wifi is; een aantal geprobeerd maar Zigbee reageert hier veel sneller en als er eens iets is met je wifi dan blijft alles gewoon functioneren. Zelf Aqara switches omgebouwd hiervoor: royduin in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4" en werkt al heel wat jaren top. Geen idee of daar inmiddels betaalbare kant en klare alternatieven voor zijn. Destijds koste zo'n switch iets van 7 euro, bij dubbele pulsdrukkers heb ik er dan 2 achter zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door royduin op 18-07-2024 15:03 ]

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 21:08
Bedankt voor alle tips en tricks!

Uiteindelijk ben ik, mede op basis van bovenstaande tips, uitgekomen op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0VWzUnaRXowUBLvIYqZPAxcHWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rw8PZQAVV3lmYAOy6FSN7wL.jpg?f=fotoalbum_large

Ben voor de Sonoff modules gegaan ivm Zigbee functionaliteit. De reguliere drukschakelaars zitten prachtig door het huis verspreid, daarmee is de dekking ook goed. Ben dus ook voor de ZBMini gegaan en niet de ZBMiniL2. Hierdoor moet ik wel op veel plaatsen een neutrale draad bijtrekken, maar dan functioneren de modules wel als router. De ZBMiniL2 functioneert niet als router.
Voor de rest ben ik toch voor de Shelly modules gegaan. Ik zag zogauw geen mij goed bekende merken met Zigbee functionaliteit voor deze toepassingen, en vanwege de goede spreiding van de Sonoff modules hoef ik het ook niet voor het Zigbee netwerk te doen.

Iedereen bedankt voor de adviezen!

• rorie
The_Zohan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:28:
Bedankt voor alle tips en tricks!

Uiteindelijk ben ik, mede op basis van bovenstaande tips, uitgekomen op het volgende:
[Afbeelding]

Ben voor de Sonoff modules gegaan ivm Zigbee functionaliteit. De reguliere drukschakelaars zitten prachtig door het huis verspreid, daarmee is de dekking ook goed. Ben dus ook voor de ZBMini gegaan en niet de ZBMiniL2. Hierdoor moet ik wel op veel plaatsen een neutrale draad bijtrekken, maar dan functioneren de modules wel als router. De ZBMiniL2 functioneert niet als router.
Voor de rest ben ik toch voor de Shelly modules gegaan. Ik zag zogauw geen mij goed bekende merken met Zigbee functionaliteit voor deze toepassingen, en vanwege de goede spreiding van de Sonoff modules hoef ik het ook niet voor het Zigbee netwerk te doen.

Iedereen bedankt voor de adviezen!
Hopelijk is het een beetje makkelijk inbouwen, soms is het haast onmogelijk om zo`n module in te bouwen achter een schakelaar vanwege overvolle dozen.
Pagina: 1