Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:44
Hi allemaal, alvast bedankt voor de hulp!

Vroeger redelijk wat gegamed en tegenwoordig thuis weer een leuke PC staan. Zou graag ook een leuke laptop hebben voor wanneer ik op pad ben. Afgelopen 15+ jaar altijd een MacBook bij mij gehad, en alhoewel niks boven design van die beestjes gaat, ben ik er klaar mee om VMs etc. te gebruiken voor (oudere) games, en andere Windows software.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk basic surfen/e-mailen/internetten en Excel+Word, maar ook af en toe een spelletje. Vooral klassiekers zoals AOE II HD (online tegen vrienden), RCT. Tevens een hele volle Steam bibliotheek met o.a. RDR2 (die wil ik toch eens spelen) en Far Cry series, GTA V etc. Soms zal de laptop op een ext. monitor worden aangesloten (maar niks bijzonders 1080/1440p is voldoende).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Regelmatig, vandaar de 14”.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Omdat het oog toch ook wat wilt uiteindelijk voor de G14 gekozen. Gaat enigszins richting MBA. Mochten er andere mooie opties zijn, altijd welkom. De Razer Blade 14 bekeken maar vond de Zephyrus G14 uiteindelijk ook qua p/q leuker.

Nu zijn er 2 versies uit welke ik (niet) kan kiezen.
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 (2024) GA403UV-QS020W
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 GA403UI-QS024W

Het duurdere model heeft 32GB RAM en een RTX4070 (tegenover 16GB en een RTX4060). RAM is gesoldeerd dus wat dat betreft is meer wel beter. Later upgraden zit er (helaas) niet bij. Zie ik nog iets over het hoofd?

Nu mijn vraag: denken jullie dat dit de meerprijs (350-400 euro) waard is voor wat ik ermee zal doen? Wat raden jullie als Tweakers aan?

Alvast bedankt!

Sören

Edit: Best Buy Guide: Beste Gamelaptops toevalligerwijze wordt dit artikel net gepubliceerd op Tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door squaadgras op 16-07-2024 10:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:44
Ik denk dat 16GB met VMs wel wat aan de krappe kant kan zijn, ik zou persoonlijk nu wel een laptop van 32GB willen. Baal dan ook flink als ik een laptop tegenkom die me goed lijkt maar die vervolgens geen 32GB versie met OLED heeft (Zephyrus 16 met Ryzen 9 370HX, ik kijk naar jou).

Als tussenvariant, wel met een RTX4060, heb je de Asus Zenbook Pro 14 OLED. Net een tikje groter qua scherm (14.5") en ook 32GB. Zit precies in het midden qua prijs.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
Ben er nog steeds niet helemaal uit. De G16 ook aan het overwegen. Wacht eigenlijk op een ‘goede’ aanbieding.

M.b.t. de G16 twijfel ik tussen de OLED en IPS versie, waarbij de IPS 32GB werkgeheugen heeft en de OLED maar 16GB. Het liefst zou ik een mooi OLED scherm hebben voor deze prijs, echter is 16GB werkgeheugen natuurlijk niet je-van-het/future proof. Iemand die de schermen afzonderlijk heeft kunnen vergelijken? Ideeën? 8)7

uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GA605WI-QP055W
uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GA605WI-QR024W

[ Voor 32% gewijzigd door squaadgras op 09-08-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:34
Ik sluit even aan. Al een paar dagen aan het oriënteren, overweeg de Zenbook S16 i.c.m. Geforce Now of toch maar een Zephyrus G16 en lekker lokaal games draaien. Dit omdat ik ook veel op de accu werk als ik niet game en de Zephyrus daar toch wel wat krap in is... Daarnaast loop ik ook tegen het IPS/OLED en werkgeheugen probleem aan, dus mocht je wat vinden graag even posten. Typisch weer ASUS om niet alle markten hetzelfde te bedienen. Het lijkt er ook op dat de AMD versie nog nergens getest is, kan daar ook geen testen over vinden. Ik vermoed dat daar de batterij het wel iets langer zal uithouden.

Het is zeker niet mijn bedoeling je topic te kapen, maar mocht je updates hebben in je zoektocht of een review die deze punten bespreekt zeker even plaatsen.

Wat betreft 14 vs 16 inch, ik haal het niet uit je post maar heb je al eens gegamed op 14 inch? Ik merk dat ik het allemaal toch net even te krap vind. Dus wellicht eerst eens kijken of dat wel iets is wat je echt wilt.

Wat betreft OLED/IPS, ik typ dit op een OLED-laptop (Zenbook 14 OLED). Ik zou niets anders willen. Maar 16GB in een laptop voor dat bedrag vind ik eigenlijk niet acceptabel. Ik snap je overweging helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:44
Notebookcheck heeft een test van de Proart P16, zo goed als hetzelfde chassis als de G16 dus moet een goede indicatie geven van de resultaten. Ik heb al wel iemand met testresultaten gezien voor wat benchmarks en dat kwam overeen met de P16. Resultaten van de nieuw AMD cpu zijn wel erg goed en constant!

Maar ja, die P16 heeft een 60Hz scherm en ik weet niet wat ik daar nou van vind... Wel een OLED met een hoge resolutie die van mij niet hoeft en ook 32GB. De G16 met 4080 heeft wel 32GB en OLED, maar kost meer dan 3.000 euro, ander verhaal dus.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-06 14:51
Wellicht even kijken naar het model van vorig jaar.

Ik heb zelf de GA402XV met een ryzen 9 7940HS en een 4060. Bij dit model kun je wel de RAM upgraden (max. 40GB).

Doet weinig tot niets onder voor het huidige model als je het mij vraagt. Mocht je specifieke vragen hebben, stuur gerust een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaadgras
Dank allemaal.

ProArt P16 zou een optie kunnen zijn, 60hz is wel een dingetje - maar ik speel niet direct games waar hoge verversing snelheid nodig is. Touchscreen is leuk, maar zie ik niet direct als meerwaarde (zou niet weten wanneer ik het ga gebruiken + vegen op het scherm). Gooi hem wel even in de wishlist om te onthouden.

Heb ook nog (weer) naar de editie van vorig jaar gekeken, en alhoewel daar enkele fijne dingen bij zitten (RAM), vind ik de 2024 behuizing wel een stuk mooier. Keuzes!

Ik heb 6% discount op de ASUS website - maar zie dat de G14/G16 prijzen soms kortstondig even dalen bij andere retailers. Ik wacht nog even af…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaadgras
Nou, ik ben eruit. Dit gaat hem worden:

uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 GA403UI-QS024W

De 14” met 32GB en 4070. Nu nog de vraag: wanneer en waar!

Uiteindelijk toch voor het kleinere model gegaan, aangezien ik toch best wat op pad ben. En 32GB om het allemaal wat meer toekomstbestendig te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door squaadgras op 14-08-2024 11:31 ]

Pagina: 1