Eigen tuinbank maken / Douglashout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:16
Ik ben van plan om een tuinbank te maken met een onderstel zoals onderstaand.
Mijn vraag is nu welk type en lengte schroeven ik het beste kan gebruiken voor de punten met blauwe pijl aangegeven.

De dikte van de plank die als rugleuning dient is 5cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCFiJx4R19CrCU2oCp-_Rf-IBdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jy7OXKkMe2CNmUFH5k1a7VCf.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe langer hoe beter. Maar je zou het ook kunnen beredeneren.

Benader met hoeveel kg "druk" iemand tegen de stoelleuning aan duwt als deze gaat zitten. Bepaal de arm waarmee deze kracht wordt uitgeoefend. Dan kun je het aantal Nm's bepalen wat de schroeven moeten kunnen opvangen. Deel dat door het aantal schroeven wat je wilt gebruiken en kijk in specificaties van schroeven of deze al dan niet voldoen.

Ik zou het zelf overigens met deuvels/dominos en houtlijm doen. Dan ben je meteen die lelijke schroeven kwijt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Antwoord op je vraag is hierboven gegeven; hoe groter hoe beter.

Maar nog wel een andere vraag/idee; zou het structureel niet beter zijn om het zitvlak op de verticaal te maken ipv ertussen (ook om zelf iets bij te leren)? Of maakt dat niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNJ5eOCzIV7WJbDJhyG8Citj3Gc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E5EIkzklh5B6Sb5z94GXUi5V.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:15
Per punt 2 x schroef 4,5x80 platverzonken kop, die trekkracht is hier het probleem niet

Met deze opzet moet je wel iets doen om ervoor te zorgen dat je leuning niet naar achter klapt. Deze kracht haal je uit een sterke verbindingen van geel op blauw van de afbeelding van @Noeleke of schoren. Dan kom je al wel snel op gelijmde verbindingen (met deuvels/schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Noeleke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:30:
Antwoord op je vraag is hierboven gegeven; hoe groter hoe beter.

Maar nog wel een andere vraag/idee; zou het structureel niet beter zijn om het zitvlak op de verticaal te maken ipv ertussen (ook om zelf iets bij te leren)? Of maakt dat niet uit?

[Afbeelding]
Ja dat was eigenlijk ook mijn idee om het zo te doen.

Maar zou 80 schroeven lang genoeg zijn?
Ik wil bovenop 2 van zulke stellages voor bv het zitvlak 7 latten van 7x5 maken. Die moeten dus vanaf boven erin geboord worden. Dit wilde ik ook met 80mm schroeven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
De vuistregel is 2,5 x de dikte van het materiaal.
Dus bij 5cm zou dat 12,5cm lang zijn.

Tellerkop van 6x140 pakken, en het komt wel goed :)

Houtlijm wit D4 voor buitentoepassing kan ook zeker geen kwaad om er tussen te doen.
Beide contactvlakken goed egaal insmeren.
Na aanschroeven de restanten meteen weghalen met een natte doek.

[ Voor 40% gewijzigd door FRANQ op 16-07-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zoals @FRANQ zegt

Ik zou hier minimaal 100mm lengte in drukken, 6mm ,8mm dik ofzo

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:00

MJV

Ongeacht lengte blijft het feit dat schroeven in kopshout (dus in de kopse kant van de balk) niet een super sterke verbinding oplevert. Op korte termijn met lange schroeven geen probleem, geen idee hoe het blijft zitten na herhaalde belasting (als dit precies de rug van de bank is). Dus extra houtlijm kan geen kwaad. Of middels pocketholes vanaf de andere kant verschroeven.

[ Voor 24% gewijzigd door MJV op 17-07-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFeTfLYxwEm7bHsx_IRRHIpdRoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sv98zxANP3vocZPwcsBLRJyY.jpg?f=user_large

Niks geen trekkrachten meer met het bovenstaande ontwerp, zo kun je de schroeven op afschuif belasten en zit je niet met halve meter schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
https://www.youtube.com/watch?v=-OZE9pcEV8M
Dit is de video waarin de bank wordt gemaakt. Hij schroeft ze ook gewoon in de kopse kant.

Maar jullie zeggen dus dat met pocket holes zo boren sterker is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gkl-hsea2JmDq67F4MASCX9WuW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GqY8LcDHYF2xZiFlSl3VER1S.png?f=user_large
Pagina: 1