sata ssd vs nvme ssd via een PCI nvme adapter in snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:40
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
V4-poorts NVMe Naar PCI-e Host Controller Uitbreidingskaart, M.2 NVME Naar PCIe X16 Adapter, M Key Hard Drive Converter Reader Uitbreidingskaart(ph44). Wat wil je ermee bereiken? Ik zou willen weten of zon adapter werkt op een x470 gaming plus moederbord

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MSI x470 met beiden m2 sloten al in gebruik.

Een interne sata harddisk van 2tb is gecrasht en zou nu graag een sata ssd of een nvme willen kopen om deze ontbrekende storage weer in vorige staat te herstellen.

Liefst advies of tips om het snel te laten werken.

Ik las al:
NVME via pci is minder snel dan rechtstreeks m2 slot, hou er rekening mee dit moederbord bevat pci 3.0 en niet 4.0.

Wat is hierin handig en of de beste aankoop.

Ik las ook al dat sata ssd trager is dan nvme via pci e, alleen pci e doet wat nare of bijwerkingen zoals speed naar beneden of langer boot times en of vereist raid ofzo?

Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Sata is altijd trager dan nvme, ook via PCIe 3.0.

Maar, hoe groot zijn je ssds, is het niet makkelijker de kleinste te vervangen voor 2 of 4 tb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
99ruud99 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:55:
Sata is altijd trager dan nvme, ook via PCIe 3.0.

Maar, hoe groot zijn je ssds, is het niet makkelijker de kleinste te vervangen voor 2 of 4 tb?
ja kan misschien ook, alleen het was extra opslag en dan moet ik eerst de data gaan migreren naar de nieuwe ssd via denk ik een usb nvme adapter ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Kan, of OneDrive achtige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Oke ik kan de interne nvme schijven niet vergroote want te duur en zit Al hoog met De 2 nvme slots.

Nu is de vraag nog :

De nvme PCI adapter eist of beschrijft dat je PCI e split and raid function moet hebben dit heeft mijn moederbord niet..

Er zitten een aantal PCI sluiten op waarvan 2 16x 1x8 en de rest X1

Ik las iets Al's je PCI e x16 gebruikt dat dan 2e slot op x8 gaat draaien.

Dan heb ik denk ik een pci adapter nvme nodig met max x8 speed?

Maar hoe goed werkt de nvme SSD Dan en gaat het uberhaupt werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-07 13:28
Je geeft aan dat je geen budget hebt voor een grotere nvme-SSD, maar je wilt wel een PCI-e-kaartje kopen om daar nieuwe nvme-SSD's in te doen. Dat spreekt elkaar enigszins tegen.

Wanneer je de nieuwe SSD gaat gebruiken voor data-opslag, in plaats van de gecrashte harde schijf, dan kun je toch met een SATA-SSD uit de voeten? Qua snelheid ga je er dan sowieso flink op vooruit ten opzichte van de HDD en het kost je geen rib uit je lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
PCG2020 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:11:
Je geeft aan dat je geen budget hebt voor een grotere nvme-SSD, maar je wilt wel een PCI-e-kaartje kopen om daar nieuwe nvme-SSD's in te doen. Dat spreekt elkaar enigszins tegen.

Wanneer je de nieuwe SSD gaat gebruiken voor data-opslag, in plaats van de gecrashte harde schijf, dan kun je toch met een SATA-SSD uit de voeten? Qua snelheid ga je er dan sowieso flink op vooruit ten opzichte van de HDD en het kost je geen rib uit je lijf.
een sata ssd 2tb is even duur als een nvme ssd 2tb :P en nvme is veel sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-07 13:28
Ja, dat klopt, alleen is het dan de vraag of die snelheid voor jou heel erg veel uitmaakt.

Wanneer je veel met het editen van hele grote bestanden doet, is een snelle nvme-SSD een prima keus. Maar wanneer je de oude harde schijf gebruikte voor de opslag van documenten, foto's, films en muziek en dat ook weer met de nieuwe SSD gaat doen, kun je ook prima toe met een SATA-SSD.

Het is uiteindelijk jouw geld en dus jouw keuze natuurlijk, ik doe alleen wat suggesties ;)
Pagina: 1