Hoogte veranda probleempje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsB88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo,

Ik zoek iemand met een geniale oplossing of idee 😀.

Ik wil aan onze schuur met overkapte zitje een veranda gaan aanbouwen. Nu is de hoogte vrij beperkt door de dakconstructie van de schuur. Om voor mijzelf alles goed te overdenken heb ik een vrij nauwkeurige tekening gemaakt.

Op deze tekening zie je de schuur met het zitje en daaraan de veranda. Zoals nu getekend is de voorzijde van de veranda ca. 205 cm, dus daar kan iemand met een normale lengte onderdoor zonder zijn hoofd te stoten.

Nu is echter het geval dat onze tuin oploopt, hetgeen de tekening niet goed weergeeft. Dus om die 205 cm te behouden moet ik het terras gaan 'ingraven' of wordt de hoogte van de doorloop kleiner.

Een andere oplossing is om de dakconstructie van de veranda te verhogen zodat je alles iets omhoog tilt, alleen zie ik geen mogelijkheid om dit te realiseren ivm de bakgoten en de overstek van het dak van het schuurtje.

Mijn vraag is dus eigenlijk, heeft iemand ooit een soortgelijk iets gehad of heeft een goed idee om het dak in zijn geheel hoger te beginnen zodat de doorloop goed blijft?

Ik hoor graag, alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0Xb47Z_cUtaRO3qru1cadO1taA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGptxsk9SMmGkrBeaTdR8tjk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcQVUXO9kmQRp9hUg5RFaP49esM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOVyz9pxIxlus9pj0lTeyx8f.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:30
Zal de veranda enige vorm van afwatering hebben? Misschien is er een mogelijkheid om op een nette manier op de bakgoot aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsB88
Bedankt, is wel het overwegen waard!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Is het een optie de kap door te trekken? Ontstaat er een nog mooiere ruimte imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
jbvo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:55:
Zal de veranda enige vorm van afwatering hebben? Misschien is er een mogelijkheid om op een nette manier op de bakgoot aan te sluiten?
Dit is ook mijn eerste gedachte. De overkapping laten aansluiten op de bestaande dak/bakgoot. Dus de hele bakgoot doortrekken naar het dak van de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroach
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 11:57
Ik heb een soortgelijke situatie met lage bakgoten en een schuifpui waar we tussen door moesten met de balken van de overkapping.
Wij hebben ervoor gekozen om de ringbalk aan die zijde te laten vervallen en de eerste dakbalk aan de muur vast te zetten. Zo konden we optimaal gebruik maken van de hoogte. Onze tuin is verder wel vlak dus een ervaring met het uitgraven van de "aanlooproute".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:12
Analamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:36:
Is het een optie de kap door te trekken? Ontstaat er een nog mooiere ruimte imho.
Weet niet of de schuur op de erfgrens staat, maar dat zal waarschijnlijk een vergunningsplichtige ingreep zijn. Aangezien de nokhoogte al snel te hoog gaat worden met een zadeldak

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou 100% de kap doortrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 11:21
Kap doortrekken is een optie, maar je kan ook een apart zadeldak maken dat iets kleiner is dan het dak van de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Afwateren op de bestaande dakgoot zoals @jbvo ook benoemde zorgt ervoor dat je het dak aflopend naar de schuur kunt maken. De rand van je dak waar je grond dus het hoogst is ligt dan dus ook hoger dan tegen je schuur aan omdat de afwatering dan náár de schuur gaat.

Al blijft het doortrekken van de kap wel een erg mooie oplossing, mits dat kan/mag en financieel haalbaar is.

Andere optie is de dakgoten (of eigelijk de bakgoten, die groene balken in je tekening) beide doortrekken, en daar het platte dak tussen plaatsen. Dan win je ook wat hoogte zonder dat het een ingrijpende verbouwing wordt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsB88
Bedankt voor jullie tips. Kap doortrekken is wel mooi, maar dan mis ik wel weer wat zon in de tuin, dus die valt voor mij af. Bakgoot doortrekken is wel een goed alternatief, of om in ieder geval in overweging te nemen. Dank!
Pagina: 1