Wifi verbinding voor laadpaal auto in achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlgdewit
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Hoi Tweakers! Ik ben Vincent, nieuw op het forum en wil graag een vraag met jullie delen. Mogelijk komt hier een mooie oplossing voor mij uit;

In de achtertuin van onze woning staat een loods met oprit, aan de buitenzijde van deze loods wil ik een thuislader voor onze plug in hybride auto plaatsen. Aangezien ik deze lader ook voor een zakelijke auto wil gebruiken, dien ik hiervoor een tussenmeter te plaatsen om de opgeladen KWh aan stroom te kunnen declareren.

Deze tussenmeter werkt met een wifi verbinding, welke momenteel niet aanwezig is in de tuin/loods. Deze wil ik dus gaan realiseren.

Een kleine situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHCZBgeu4l2hFMzf-KYPJbOIxGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOpdTZ9cBqWfAnaOgJkH6A88.jpg?f=fotoalbum_large

De woning is voorzien van 2 meterkasten, 1 in de woning en 1 in de loods. In de woning meterkast zit de toevoer van Ziggo TV/Internet en modem. Vanuit de achterzijde van de woning, loopt er een loze leiding vanuit de CV ruimte. In deze CV ruimte is geen datakabel o.i.d. aanwezig. Nu was het mijn idee om een UTP kabel te trekken door de loze leiding vanuit de CV ruimte, naar de loods en hier een tweede modem te plaatsen. Echter hoe krijg ik op deze datakabel en modem vanuit de technische ruimte ook internet? Deze kan ik vooralsnog niet met een kabel verbinden richting de meterkast.

De laadpaal zal aan de buitenzijde van de loods komen, dus een betere internetverbinding in de tuin is optie 1. Dan wel de tussenmeter in de loods plaatsen met een wifi verbinding binnen deze loods. De loods is van golfplaten, dus een lekkere stoorzender.

Alle hulp is zeer welkom! :)

[ Voor 7% gewijzigd door vlgdewit op 15-07-2024 20:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je een kruipruimte? Dan kun je bij de meterkast van de woning door de vloer heen, naar de achterkant van de woning en daar omhoog. Vervolgens kun je vanuit daar via de loze leiding naar de meterkast van de loods. Of je gaat vanuit de kruipruimte onder de fundering door en je komt pas in de loods omhoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Razr op 15-07-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
Wil je niet een laadpaal op wifi of zelfs 3/4G die al dat zakelijke belastingtechnisch bijhoudt? Volgens mij kan je dan gewoon met 1 pas zakelijk laden en krijg je dat privé weer terug gestort en factuurtje op je laadpas en de andere laadpas is voor privé.

Voor het wifi: het eenvoudigste is waarschijnlijk een extender in de woning te hangen ongeveer waar dat gele streepje staat, het liefst wat hoger, voor een raam, eventueel boven. Op een plek waar de ontvangst goed is en de extender dan het wifi signaar doorstuurt naar je loods.

Technisch wat netter is om dezelfde extender aan te sluiten met kabel op de ziggo router. (op een poortje met nummertje 3 of 4 ofzo), kan dat ook niet op bijvoorbeeld de zolder of een slaapkamer?

Golfplaten hoeft geen probleem te zijn, hopelijk zit er een raam of deur die toch wat wifi signaal doorlaadt.

Ik moet drie keer lezen wat je wil met die CV ruimte. Je kan de eerste gesproken extender ook gebruiken om het wifi op te vangen uit de meterkast en dan via een kabel weer door te sturen via die leiding naar de loods. Het kan allemaal heel eenvoudig op zijn plek vallen, het kan ook een flinke klus worden met instellingen en hoofdbrekens. Vandaar mijn eerdere antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlgdewit
Razr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:41:
Heb je een kruipruimte? Dan kun je bij de meterkast van de woning door de vloer heen, naar de achterkant van de woning en daar omhoog. Vervolgens kun je vanuit daar via de loze leiding naar de meterkast van de loods. Of je gaat vanuit de kruipruimte onder de fundering door en je komt pas in de loods omhoog.
Nee helaas, geen kruipruimte. De woning is uit 1900, enige optie om vanuit daar richting de loods te gaan is de gehele voorzijde bestrating en tuin open te halen om langs de buitenzijde van de woning een kabel in te graven richting de loods.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:05
vlgdewit schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:59:
[...]

Nee helaas, geen kruipruimte. De woning is uit 1900, enige optie om vanuit daar richting de loods te gaan is de gehele voorzijde bestrating en tuin open te halen om langs de buitenzijde van de woning een kabel in te graven richting de loods.
https://www.boels.com/nl-...ioneel-met-cabine/p/12249

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beschikt de laadpaal ook over een UTP? Dan kun je powerline gebruiken - zoveel data gaat er niet over het lijntje.

[ Voor 5% gewijzigd door HerZon op 15-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlgdewit
jnr24 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:52:
Wil je niet een laadpaal op wifi of zelfs 3/4G die al dat zakelijke belastingtechnisch bijhoudt? Volgens mij kan je dan gewoon met 1 pas zakelijk laden en krijg je dat privé weer terug gestort en factuurtje op je laadpas en de andere laadpas is voor privé.

Voor het wifi: het eenvoudigste is waarschijnlijk een extender in de woning te hangen ongeveer waar dat gele streepje staat, het liefst wat hoger, voor een raam, eventueel boven. Op een plek waar de ontvangst goed is en de extender dan het wifi signaar doorstuurt naar je loods.

Technisch wat netter is om dezelfde extender aan te sluiten met kabel op de ziggo router. (op een poortje met nummertje 3 of 4 ofzo), kan dat ook niet op bijvoorbeeld de zolder of een slaapkamer?

Golfplaten hoeft geen probleem te zijn, hopelijk zit er een raam of deur die toch wat wifi signaal doorlaadt.

Ik moet drie keer lezen wat je wil met die CV ruimte. Je kan de eerste gesproken extender ook gebruiken om het wifi op te vangen uit de meterkast en dan via een kabel weer door te sturen via die leiding naar de loods. Het kan allemaal heel eenvoudig op zijn plek vallen, het kan ook een flinke klus worden met instellingen en hoofdbrekens. Vandaar mijn eerdere antwoorden.
Het laatste lijkt mij de meest "eenvoudige" oplossing. Het wifisignaal in deze CV ruimte is nog 50 Mbps dus dit lijkt mij voldoende om via een kabel richting de loods door te sturen. Wat er dan nodig is:

Een wifi extender in de CV ruimte plaatsen, vanuit hier een utp kabel trekken richting de loods en ook in deze loods weer een extender ophangen. Correct? :)

En ja, een volwaardige laadpaal is natuurlijk het beste. Echter zitten we hiervoor al gauw voor enkele duizenden euro's in het schip. Bij deze woning blijven wij max 6 maand tot 1 jaar nog wonen. Vandaar dat we ervoor kiezen om de thuislader om te bouwen tot een "laadpaal", voor een plug-in geeft dit ruim voldoende laadsnelheid. Verhuist makkelijk mee en ooit in de toekomst kunnen we alsnog een volwaardige laadpaal aanschaffen bij een volwaardige EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlgdewit
HerZon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:02:
Beschikt de laadpaal ook over een UTP? Dan kun je powerline gebruiken - zoveel data gaat er niet over het lijntje.
De laadpaal zelf niet, het betreft een originele thuislader van de auto welk ik met een wifi uit te lezen tussenmeter op een 230v aansluiting wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlgdewit
Ter duidelijkheid, dit is dan de te realiseren situatie:

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/evshield-basic.html

Waarbij er in deze evshield dus deze tussenmeter komt:

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/evshield-basic.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:31
Als je stroom hebt (240 volt) naar loods: een powerline met wifi. Niet meest stabiele verbinding..maar neem aan dat dit ook niet nodig is.

Powerline met enkel kabel in meterkast, liefst onder zelfde aardlek als loods.

Dan de powerline met wifi in loods en je bent klaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyriel85 op 15-07-2024 21:10 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
extender - kabel - extender kan misschien wel, lijkt me niet eenvoudig. Ik zou eerst eens proberen of een enkele extender niet voldoende is in dat CV hok..

Lukt dat niet kan je dan de UTP kabel niet in die smart-meter stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 20:07
kabel leggen is altijd het beste, maar kijk ook eens naar de unifi producten, die bieden een wireless backhaul building to building bridge aan. wifi extender zou ik niet aanraden. meestal wordt een zwak signaal daarmee versterkt. maar de uiteindelijke thoughput ziet er wel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:23
vlgdewit schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:04:
[...]

Het laatste lijkt mij de meest "eenvoudige" oplossing. Het wifisignaal in deze CV ruimte is nog 50 Mbps dus dit lijkt mij voldoende om via een kabel richting de loods door te sturen. Wat er dan nodig is:

Een wifi extender in de CV ruimte plaatsen, vanuit hier een utp kabel trekken richting de loods en ook in deze loods weer een extender ophangen. Correct? :)

En ja, een volwaardige laadpaal is natuurlijk het beste. Echter zitten we hiervoor al gauw voor enkele duizenden euro's in het schip. Bij deze woning blijven wij max 6 maand tot 1 jaar nog wonen. Vandaar dat we ervoor kiezen om de thuislader om te bouwen tot een "laadpaal", voor een plug-in geeft dit ruim voldoende laadsnelheid. Verhuist makkelijk mee en ooit in de toekomst kunnen we alsnog een volwaardige laadpaal aanschaffen bij een volwaardige EV.
Dan doe je nog een hoop moeite voor die korte periode ;) . Is het dan niet minder werk om af en toe de meterstand op te schrijven? Ik heb hier trouwens een laadpaaltje van marktplaats op de kop getikt. Met een abonnementje van een paar euro per maand heb je iedere maand een keurig overzichtje voor de belastingdienst.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 08:02
vlgdewit schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:04:
[...]
Wat al aangegeven is: Waarom heb je dan nu de verbinding nodig? Kan je het bijvoorbeeld de stand niet noteren en doorgeven? Of moet je een internetverbinding hebben? Als je zo'n korte periode nog daar blijft, dan zou ik die moeite niet doen als het niet hoeft.
Pagina: 1