Werkschakelaar meterkast, hoe aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardSun
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-06 21:06
Hallo allen,

Ik heb een ABB 3P werkschakelaar voor in de meterkast geplaatst zodat de airco installateur de airco kan installeren. Hij/zij mag niet in de groepenkast en als ik het goed begrijp is een automaat geen werkschakelaar en mag deze niet worden gebruikt als werkschakelaar.

Het wordt een Daikin 230 V aansluiting, dus bruin P, blauw N en geel/groen PE. In de werkschakelaar blijft de N en de PE doorverbonden, alleen de fases worden gescheiden. In dit geval dus 1 fase.

Kortom, wat is de juiste manier van aansluiten. De N ook een oo een fase zetten bijvoorbeeld L2 zodat deze ook gescheiden wordt of is het goed zo.
Richard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huvq97tTFT2M6FZEOlOlltryTlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rM1LzyXGSeeSouZ3xiQhP0XO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De N gewoon op de N en de L (bruin) op de L1 gewoon zo het hoort, aarde aan aarde aansluiting. Gewoon zo het op de schakelaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In een werkschakelaar voor een machine moet de nul ook geschakeld worden. Een machine moet geheel van de installatie gekoppeld worden. Het enige wat nooit geschakeld mag worden is de aarding.

Dus: L1 op 1/2, N op N, aarding op het aardblokje. Moeilijker wordt het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Qua aansluiting heeft @sypie gelijk.

Het nut van de werkschakelaar in de meterkast is echt nul.
Een automaat is prima als werkschakelaar te gebruiken, maar meestal voldoet dit minder omdat de automaat niet naast het apparaat zit. Maar je plaatst hem nu niet naast het apparaat.

Daarnaast mag de monteur ook niet aan de werkschakelaar werken als er nog spanning op staat, dus zal hij altijd ook de groep moeten afschakelen. Dus tijdens de installatie heb je de automaat dus al nodig.
Een werkschakelaar heb je nodig om onderhoud aan het apparaat te kunnen plegen zonder spanning. Maar veel van het onderhoud aan een airco is met de spanning erop en meestal is er nauwelijks onderhoud nodig. Er zijn airco's die letterlijk 2x afgeschakeld worden, bij de installatie en bij de ontmanteling. En dan moet de werkschakelaar ook spanningsloos gemaakt worden

Ps. Bij een stationaire freestafel, boormachine of autobrug is een werkschakelaar echt wel nuttig. Maar daar heb je ook regelmatig onderhoud en/of gevaar bij onverwachte inschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardSun
Dank voor reacties.

Is mij helemaal duidelijk. Ik heb blijkbaar de verkeerde werkschakelaar van ABB besteld. Documentatie en foto binnenkant met aansluitingen is niet goed vindbaar. De foto die ik plaatste was een andere dan die ik heb geïnstalleerd. Hierin is de N niet geschakeld en wordt niet gescheiden, is vermoed ik voor 400V machines of zo.

Hierbij foto van de werkschakelaar die ik heb en zoals ik het nu heb opgelost. Ik heb gewoon L3 benoemd tot N, nu werkt de scheiding zoals het hoort.

De airco installateur kan nu de kabel aansluiten. Nog wel 8 weken wachten :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlVgUBgE-JD1Mzb_S1eCZZo6CEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B74ycHTIlKrc4BuYSTSLeNEi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI9DSHuWjisAGTpHwMXwiM9EGeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJuoPhkIjpjhSoHfPDuZ0CNt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RichardSun op 16-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Zoals gezegd dit is totaal nutteloos; de werkschakelaar moet direct op of naast de buitenunit zitten en niet in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardSun
ASW1 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:46:
Zoals gezegd dit is totaal nutteloos; de werkschakelaar moet direct op of naast de buitenunit zitten en niet in de meterkast.
Ter volledigheid. Airco buitenunit komt direct achter de achterwand van de meter/groepenkast, de kabellengte tussen unit en werkschakelaar zal nog geen 1 meter bedragen.

De installateur kan gewoon de aparte groep uitschakelen uiteraard. Hij mag alleen niet de groepenkast openmaken om een kabel direct in de groepenkast op de groep aan te sluiten vandaar de extra werkschakelaar.

Dit mag mijns inziens zo gewoon.

[ Voor 21% gewijzigd door RichardSun op 16-07-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:20
Lekker, ben je met onderhoud van de airco bezig. Je zet de werkschakelaar uit en gaat werken aan de buitenunit. Totaal geen zicht op de werkschakelaar/meterkast. Als iemand anders die weer aanzet? Kans is heel klein natuurlijk, maar wel aanwezig. Ik zou de werkschakelaar buiten naast de buitenunit hebben geplaatst.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

RichardSun schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:20:
Hallo allen,

Ik heb een ABB 3P werkschakelaar voor in de meterkast geplaatst zodat de airco installateur de airco kan installeren. Hij/zij mag niet in de groepenkast en als ik het goed begrijp is een automaat geen werkschakelaar en mag deze niet worden gebruikt als werkschakelaar.
Haha lol. De reden dat hij de automaat niet mag gebruiken is dat die zich in de meterkast bevindt en dus ver weg van de airco. Dat is een risico omdat hij dan niet zeker weet of er iemand aan komt tijdens zijn werkzaamheden.

Nu ga jij een werkschakelaar plaatsen in de meterkast. :D :D :D
welk probleem denk je nu op te lossen? :P

Die werkschakelaar moet bij de airco, zodat hij daar zicht op heeft tijdens de werkzaamheden.

zelf heb ik geen werkschakelaar, ik gebruik gewoon de automaat en doe de deur van de meterkast wel op slot tijdens werkzaamheden.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-07-2024 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:30
de Peer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Haha lol. De reden dat hij de automaat niet mag gebruiken is dat die zich in de meterkast bevindt en dus ver weg van de airco. Dat is een risico omdat hij dan niet zeker weet of er iemand aan komt tijdens zijn werkzaamheden.

Nu ga jij een werkschakelaar plaatsen in de meterkast. :D :D :D
welk probleem denk je nu op te lossen? :P

Die werkschakelaar moet bij de airco, zodat hij daar zicht op heeft tijdens de werkzaamheden.
Zicht alleen is niet voldoende, de netscheiding moet -om het even of deze via een automaat, zekering of werkschakelaar wordt gerealiseerd- een mogelijkheid hebben tot borging tegen wederinschalkeling. In praktijk betekent dit dat er moet een slot op kunnen.
Dan mag de netscheiding best uit het zicht zijn - mits het een overzichtelijke installatie betreft.

-Afschakelen & scheiden
-Borgen tegen wederinschakeling
-Spanningsloosheid aantonen
-Aarden en kortsluiten
-Overige actieve delen afschermen

Laatste 2 zullen bij deze werkschakelaar echter niet echt van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardSun
Dank voor jullie meedenken. Zeer gewaardeerd.

Even voorop gesteld, ben geen elektricien of elektromonteur, slechts eenvoudige timmerman.

Mijn oorspronkelijke vraag was dat in het type werkschakelaar van ABB die ik had liggen de N niet gescheiden werd en dus voor mijn doel onvoldoende, dat is opgelost; was niet zo moeilijk natuurlijk, maar de vraag blijft wat voor soort type werkschakelaar dit dan is en waarvoor. Documentatie van ABB is ook niet heel duidelijk. Enfin, daar gaat het niet meer over.

De aircoboer zei aparte eindgroep nodig, want meer dan 2kW aansluitwaarde (NEN 1010), klopt m.i. helemaal.

Maar de airco-installateur mag niet de groepenkast opmaken, dus de deksel van de groepenkast verwijderen, hij mag natuurlijk wel in de meterkast om de groep uit te schakelen, zoals iedere gebruiker/bewoner dat mag. Dat gebeurt zo vaak, meeste keukenapparaten staan op een aparte groep, daar zit alleen maar een stekker aan (is ook lastscheiding). Anders moest er een elektricien komen en EUR 450,-- minder in de portemonnee :'( . Even een lasdoosje met voldoende draad (vanaf aparte groep) in de meterkast is voldoende voor de installateur.

Ik had nog een mooie ABB werkschakelaar liggen, dus die heb ik gebruikt in plaats van een lasdoos. Of die installateur buiten naast de airco ook nog een werkschakelaar gaat installeren dat weet ik niet. Nergens is verplicht gesteld dat een werkschakelaar (of lastscheider) nodig is, even zo voor omvormers.

Ik weet ook niet of, en zo ja, hoe de installateur tegen onbedoelde inschakeling zich borgt. Slotje op de specifieke groep? Denk het niet want dan zou hij elke type van elk merk bij zich moeten hebben. Ik denk gewoon afspreken, ik ben als enigste thuis als hij komt installeren om koffie/thee te zetten (dat is aparte groep trouwens :P ). Ook kan hij bijvoorbeeld een sticker op de deur (kan niet op slot) van de meterkast plakken. Kortom, mogelijkheden genoeg. Nergens staat in NEN 1010 dat dat naast het apparaat moet. NEN 1010 heeft het over passende voorzieningen (462.3). Ook in het Arbobesluit als het gaat om arbeidsmiddelen kom ik niets tegen eigenlijk over hoe spanningsloos moet worden gewerkt.

Kortom, ik denk dat het wel goed komt met mijn airco. Nu nog heet weer.
Pagina: 1