Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanso
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-02 12:26
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over het koelen met een warmtepomp middels vloerverwarming in combinatie met een koelbatterij (ComfoPost) in de balansventilatie en hoop dat iemand me kan helpen.

Eerst even de situatie, we zijn bezig met het ontwerp en de voorbereiding van de renovatie van onze ruim 100 jaar oude woning. Deze wordt volledig geïsoleerd conform nieuwbouw eisen, achterzijde triple en voor vacuum beglazing en er wordt aandacht besteed aan kierdichting.

Qua installatie willen we het volgende toe gaan passen: (staat nog niet vast)
- Lucht-water monoblock warmtepomp van Nibe 8kw
- 300 liter boilervat verwarmd door de warmtepomp voor sanitair water
- De volledige woning (circa 270 m2) wordt voorzien van vloerverwarming
- Balans ventilatie van Zehnder, met in het inblaas kanaal een warmtewisselaar (ComfoPost).

Uitgangspunt is een zo’n hoog mogelijke scop en comfortabel binnenklimaat. Met dit in het achterhoofd hebben we de volgende punten:
- Zo’n laag mogelijke aanvoertemperatuur door groot afgiftesysteem (vloerverwarming + warmtewisselaar in balans ventilatie) in combinatie met hoge isolatiewaardes en kierdichting.
- Geen zonering/naregeling per ruimte
- Geen buffervat
- Geen extra pompen/losse circuits/low loss header (hydraulische scheiding) etc.
- Geen thermostatische mix kraan op de verdeelunits van de vloerverwarming. (Die wordt toegepast als het afgifte systeem bijvoorbeeld ook hoog temperatuur radiatoren heeft)

Wanneer de WP aan het verwarmen is, is dus het uitgangspunt dat de aanvoer vanuit de WP direct naar de vloerverwarming verdeelunits en ComfoPost gaat. Ik heb vele installatie filmpjes op YouTube gekeken van oa Heat Geak en Urban Plumbers en die halen met deze relatief simpele set up de hoogste efficiëntie uit de warmtepompen.

Waar ik geen info/filmpjes van kan vinden is hoe dit zou moeten werken i.c.m. koeling. En dan in het specifiek met 2 verschillende koeltemperaturen.

Wanneer de WP namelijk aan het koelen is, zou er idealiter water van 10°C naar de unit in de balansventilatie gaan (die heeft een condens afvoer + inblaas kanalen worden geïsoleerd uitgevoerd) en 20°C naar de vloerverwarming om condens te voorkomen in de vloer.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke koel situatie? Of als we op deze manier willen koelen is er dan geen ontkomen aan een complexere en dus minder efficiënte installatie?

Alvast bedankt! _/-\o_

Vr gr Henk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou in dat geval de balansventilatie koelen met 20* C water, zodat je geen moeilijke systemen krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanso
Dat zou inderdaad een goede en simpele optie zijn alleen missen we dan het effect van latente koeling ben ik bang.

Vandaar dat ik de ingeblazen lucht graag naar 7/10°C zou brengen en de vloer naar 18/20°C. Of zouden we met beide op 18/20°C koelen ook een comfortabel binnenklimaat hebben op warme zomerse dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Tsja, dat is afhankelijk van je wensen en glasoppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:39

martijn v o

Certified by Enphase.

Goede setup, prima voor hoge effeciency.
De temperaturen bepalen je rendement, de isolatiewaarde en je grootte van het huis het verbruik.

Als je 16 graden aanvoert voor in de vloer en ook je comfopost, want die kun je nog wat overdimensioneren als je type 4 neemt (600 m3/h en dan werkelijk 350 m3/h doen).
Anders is het bijna niet te doen.
Wat je in ieder geval mist is de ontvochtiging dus als het langer warm is dan stijgt het vochtgehalte in huis.
Als je dat weg wil hebben dan zul je toch naar 7 a 10 graden aanvoer moeten en dat kan niet je vloer in dus of een fancoil unit(s) of een losse split airco maar dat is zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 15-07-2024 19:21 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
een airco heeft vaak ook ontvochtig stand... ja, het kost wat extra kWh , maar lost wel plassen op je vloer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanso
Een separaat aircosysteem willen we liever niet.

Bestaat er een thermostatische kraan voor op de vloerverwarming verdelers die mixt naar 20°C als de warmtepomp 7°C aanvoertemperatuur geeft. Aandachtspunt is dat de leidingen naar de verdelers goed worden geïsoleerd om condensatie te voorkomen in de constructie.

Op die manier kunnen we dan toch de aangevoerde lucht laag koelen met de ComfoPost en hebben we het voordeel dat de vloerverwarming ook mee koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat wordt moeilijk denk ik.
De warmtepomp werkt op een delta T van 5.
Als je 7 graden maakt en de comfopost in doet komt het er ongeveer met 12 uit.
Je wilt 20 graden de vloer in dus dan moet je mengen met veel hoger dan 20 graden om de 7 naar de 20 te krikken.
En dat heb je niet of je moet een CV ketel installeren :-).

Dus veel beter is: Fancoils ophangen in elk vertrek wat je wil ontvochtigen en dan met tweeweg kleppen (of drieweg) de vloer uitzetten en de fancoils aan. Dan koelen met 7 graden (en isoleren leidingen) en als het vocht weg is, of het is koud kun je weer door op de vloer met koelen 16 graden. Jij geeft aan 20, maar dat is denk ik nog iets te hoog dan gaat je machine redelijk snel weer uit. Hier 100m2 en met 20 graden draait is 40 minuten, dus bij jou ongeveer 120 minuten.

Kost wat meer, en is wat lelijker (die bakken aan de muur) maar dan heb je bijna alle situaties onder controle, en kun je de ventilatie laten doen wat ie moet doen alleen ventileren.

Ik doe het ook zo, en dit jaar hebben de fancoils (4 stuks) nog maar 4 uur gedraaid. Vorige jaar wat meer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvanso
Bedankt voor de reacties.

De comofost is eigenlijk een soort centrale fancoil. Iedere ruimte een separate unit zou ik liever niet doen, inderdaad de kosten maar vooral inderdaad omdat ze niet de mooiste zijn.

Zojuist nog wat online zoekwerk gedaan en kwam hierop uit.
Een geïsoleerd buffervat met hydraulische functie van Caleffi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjrKhByI8cdLrKYH7gL-lmLCK60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rE7ilGxCrpKdfszXgE33kECz.png?f=fotoalbum_large

In principe heeft een buffervat niet de voorkeur maar als het de oplossing zou zijn zou het wel een goede optie zijn.

- Zouden we met zo'n unit toch de WP en comfopost op 7°C kunnen laten draaien en de vloerverwarming op 16°C?
- En zou het dan slim zijn om deze te bypass'en wanneer de WP aan het verwarmen is en dus de vloer en comfopost op dezelfde temperatuur moeten werken? Of zou dat het weer onnodig complex maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
henkvanso schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:08:

De comofost is eigenlijk een soort centrale fancoil. Iedere ruimte een separate unit zou ik liever niet doen, inderdaad de kosten maar vooral inderdaad omdat ze niet de mooiste zijn.

[Afbeelding]

In principe heeft een buffervat niet de voorkeur maar als het de oplossing zou zijn zou het wel een goede optie zijn.

- Zouden we met zo'n unit toch de WP en comfopost op 7°C kunnen laten draaien en de vloerverwarming op 16°C?
- En zou het dan slim zijn om deze te bypass'en wanneer de WP aan het verwarmen is en dus de vloer en comfopost op dezelfde temperatuur moeten werken? Of zou dat het weer onnodig complex maken?
Verschil is wel dat een fancoil daadwerkelijk koelvermogen kan overbrengen, WTW heeft daar veel te weinig flow voor. Ik zou daar zeker niet teveel van verwachten.
Ook qua ontvochtigen niet, het is niet voor niets dat een LLWP makkelijk het 10-voudige debiet van je WTW verzet, en dat is dan voor 1 binnenunit/ruimte, waar de WTW het hele huis doet.

Ik snap niet wat je wilt met dat buffervat…??

Mengklep (gemotoriseerd) op de VVW kan, of een 2-zone systeem (mits WP dat ondersteund) toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-07-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:42
Ik snap je terughoudendheid t.o.v. een extra airco unit. Al gok ik dat als je een goede balans ventilatie hebt je de unit zeker niet in de woonkamer hoeft op te hangen.

Bij mij hangt ie op zolder en die koelt de hele woning. Slaap kamers zijn dan altijd heerlijk fris (rond de 22 graden), woonkamer rond de 23-24 graden.

Grote voordeel van een airco is dat deze ook heel zuinig is met koelen en verwarmen. Daar komt nog bij dat als je WP stuk gaat je heel blij wordt als je nog een airco hebt hangen. Zeker winterdag bij -10 houdt je het heerlijk warm. Hetzelfde geld voor een verwarmingsspiraal in je boilervat trouwens, nooit geen stress als iets stuk gaat.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

henkvanso schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:08:

[Afbeelding]

Nee gaat niet werken, want je wil in je vloer 16-20 en de machine wil je 7-12 ivm de comfo laten maken.
Als je dat gaat mengen dan krijgt je machine geen 12 terug maar 16 en dan kan de machine daar weer geen 7 van maken dus dan gaat het in plaats van 7 graden er 11 graden uit en dat is weer niet genoeg om de comfo te laten ontvochtigen en koelen en dan krijg je het 16 graden er weer uit en dan mengt het met de 20 graden van de vloer weer hoger naar 17 enz. Dus machine staat dan vol te stampen en wil 7 maken en dat krijgt ie niet voor elkaar. Dus dan moet je of een heel groot gedeelte van de vloerkoeling uitschakelen (bv 2/3 uit en 1/3) aan en dan steeds een ander 1/3 mee laten lopen en dat soort fratsen om het goed te krijgen. En uiteraard daar begon het allemaal mee is geen goede efficiency als je 7 graden maakt en het dan op gaat mengen naar 16 voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 19:08
Ik overweeg ook om een comfopost te gebruiken in combinatie met wtw voor koeling. Het lijkt een aantrekkelijke oplossing, het heeft echter een aantal nadelen.

- De koelcapaciteit is wat beperkt met ongeveer 3-5kW afhankelijk van comfopost capaciteit, airflow en buiten temperatuur.

- Een watertemperatuur van 7 graden is enorm inefficiënt, EER zal ergens tussen de 2,5 en 3 liggen.
Pagina: 1