Hoofdzekering beschermen d.m.v. smart home (load balancing?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 06:31

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een 3x25A aansluiting, en ook nogal wat zware apparatuur. Mijn angst is dat op enig moment door en ongelukkige samenloop van omstandigheden de hoofdzekering (van een van de fases) kapot gaat door overbelasting. Ik kan met de P1-poort uitlezen hoeveel er wordt verbruikt per fase, en daar dan op reageren. Zo hoop ik het risico zoveel mogelijk te beperken, maar niet perfect.

De grote verbruikers zijn onder andere:
  • Warmtepomp, met name het backupelement van 9kW
  • Kookplaat
  • Elektrische verwarming voor handdoeken
  • Quooker, oven e.d.
  • Wasmachine, wasdroger
Ik denk aan de volgende 'mitigations' die ik zou kunnen automatiseren:
  • Automatisch throttlen van warmtepomp
  • Wasdroger/verwarmingen/quooker uitschakelen met inline smart schakelding
  • Pushbericht
  • Hoofdschakelaar uitschakelen d.m.v. smarthome protocol
Voor dat laatste ben ik dus op zoek naar een hoofdschakelaar voor in de groepenkast die op basis van een datasignaal uitgeschakeld kan worden. Dit is natuurlijk een laatste redmiddel, maar lijkt me beter dan de hoofdzekering laten kapotgaan (en sneller te herstellen). Bestaat dit? En kan dat dan beter per fase of alledrie?

Aangezien ik tussen enkele seconden en enkele minuten aan overbelasting kan overbruggen voordat de hoofdzekering eraan gaat, hoop ik dat dit zou kunnen helpen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Volgens mij mag je volgens de norm op deze manier geen softwarematige beveiliging doen. Ik weet niet hoe snel de P1 poort van de hoofdmeter is maar bijv. een Eastron SDM630 kWh meter met Modbus is snel genoeg om te reageren voordat de zekering er uit gaat. Die wordt bijv. gebruikt om de inverter van zonnepanelen terug te regelen naar een bepaald maximum aan de hoofdaansluiting. Dat is handig als je meer zonnepanelen hebt dan je hoofdaansluiting aan kan.

Maar als een aansluiting wordt aangepast neem ik aan dat je zekeringautomaten krijgt. Die kun je natuurlijk zelf weer herstellen mocht er iets gebeuren.

Zelf wel benieuwd naar andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 17:28
Je kan de P1 gebruiken om te monitoren, maar ik denk dat het niet nodig is.
Als ik het maximum vermogen van al mijn apparaten bij elkaar optel, zit ik wellicht op 3x tot 4x het vermogen van de hoofdstop.
Maar...
Al deze apparaten staan nooit tegelijkertijd aan.
En als ze aanstaan, verbruiken ze vrijwel nooit het maximale vermogen (of alleen voor hele korte duur).

Je kan wel een overzicht maken van welke apparaten op welke fase staan en dan kan je zien of je de belasting een beetje netjes hebt gespreid over de fases.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Voorbeeld n.a.v. GarBaGe.

25A x 230V = 5750 Watt.

Je warmetepomp is 9kw over 3 fase. Is 3000 watt per fase.

Een Quooker is 2200 watt. Kan er dus makkelijk nog bij op een fase. Moet de wasdroger op een andere fase. En de wasmachine ook. Maar als je groepenkast een beetje fatsoenlijk is geinstalleerd dan is dit netjes verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:39

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je krijgt waarschijnlijk automaten (3x25A C kar) als hoofdzekeringen, die kun je er zelf weer in drukken als het een keer echt mis gaat. In de praktijk moet je die dingen langdurig zwaar overbelasten voordat ze er echt uitklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 06:31

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ah, ik wist niet dat de netbeheerder automaten zou leveren. Die heb ik irl nog nooit gezien. Dan kan ik hooguit de andere dingen nog doen om te voorkomen dat die automaten eruit gaan, maar dat is al een stuk minder ernstig.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 18:56
Jeroen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:26:
Ah, ik wist niet dat de netbeheerder automaten zou leveren. Die heb ik irl nog nooit gezien. Dan kan ik hooguit de andere dingen nog doen om te voorkomen dat die automaten eruit gaan, maar dat is al een stuk minder ernstig.
Huur-appartement, 11 jaar oud, ook gewoon automaten voor de hoofdzekeringen, dus dat is denk ik al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-10 22:45
Jeroen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:26:
Dat hangt er heel er vanaf wat je er nu hebt zitten.
Als er gewoon een oude zekering kast hangt, die geschikt is voor 3 fasen, dan worden daar gewoon 2 extra zekeringen ingedraaid, en de elektrameter vervangen.
Het is zeker niet altijd dat de netbeheerder ook meteen de 'stoppen' gaat vervangen door automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Zo spannend zijn je verbruikers echt niet ;) als dat goed verdeeld word over de fases dan klappen je hoofdzekeringen er niet uit.

Gebeurt het wel een keer, is de netbeheerder er binnen 2 uurtjes, bovendien heb je in 2/3e van je huis nog gewoon stroom.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:23
Jeroen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:04:
Binnenkort krijg ik een 3x25A aansluiting, en ook nogal wat zware apparatuur. Mijn angst is dat op enig moment door en ongelukkige samenloop van omstandigheden de hoofdzekering (van een van de fases) kapot gaat door overbelasting. Ik kan met de P1-poort uitlezen hoeveel er wordt verbruikt per fase, en daar dan op reageren. Zo hoop ik het risico zoveel mogelijk te beperken, maar niet perfect.

De grote verbruikers zijn onder andere:
  • Warmtepomp, met name het backupelement van 9kW
  • Kookplaat
  • Elektrische verwarming voor handdoeken
  • Quooker, oven e.d.
  • Wasmachine, wasdroger
Wij hebben ook 3x25A met zo'n stapel grootgebruikers en mag een wonder heten als we de 10kW aantikken. Ik kan uit ervaring zeggen dat je je met 3x25A echt geen zorgen hoeft te maken dat je hoofdzekeringen er uit vliegen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:23
TheBorg schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:20:
Volgens mij mag je volgens de norm op deze manier geen softwarematige beveiliging doen.
TS wil m.i. niet beveiligen, maar schakelen mbv domotica.

Voor de beveiliging blijven de aardleks, automaten en hoofdzekeringen in tact voor zover ik het begrijp.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1