Dikteverschil underlaymentplaten dakbeschot: erg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:05
Ha beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met een dakrenovatie. Het huidige asbesthoudende dakbeschot wordt er deze week afgehaald door een saneringsbedrijf. Daarna zou ik er underlayment op laten leggen. Via-via een leverancier gevonden die dat voor een mooie prijs kon leveren. Schitterend.

Nu ben ik zojuist opgebeld dat de partij die hij heeft liggen echter een gevarieerde partij is: in plaats van de afgesproken 18mm kan ik nu een partij krijgen waar 18mm én 20mm tussen zit. Ik kan die partij accepteren, of die retour laten sturen (en vertraging oplopen).

Maakt die 2mm variatie veel uit? Het komt op mij als leek namelijk over als marginaal: er komt nog 148mm aan PIR-plaat bij, stoftengels, panlatten en mooie nieuwe dakpannetjes. Maar graag hoor ik wat de ervaren klussers hiervan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Als je meerdere dak vlakken hebt kan je de platen toch opdelen?
Een deel 18mm andere deel 20mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Omdat er nog van alles op komt zal het weinig tot niks uit maken.
Blijven de platen van binnen in zicht?
Dan moet je wel rekening houden met dat dat dus niet helemaal vlak is op de naden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Lijkt me geen al te groot probleem, zoek de maten uit voor ze op het dak gaan en probeer zoveel mogelijk soort bij soort te houden.
Zorg wel dat als er isolatie over gaat die goed aansluit. Dus eventuele naden op de overgang van dikke naar dunne plaat vullen met iets, pur, wol, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:05
Dank voor de reacties!
No Hands schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:36:
Zorg wel dat als er isolatie over gaat die goed aansluit. Dus eventuele naden op de overgang van dikke naar dunne plaat vullen met iets, pur, wol, etc.
Ja we hebben een boel pur om de isolatieplaten aan elkaar te lijmen. Gebruiken we dan ook voor het zekerheidshalve dichten van naden.
Dan moet je wel rekening houden met dat dat dus niet helemaal vlak is op de naden.
Zijn we nog niet helemaal uit. Misschien dat dit de keuze voor een plafond dan wel een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:10:
Omdat er nog van alles op komt zal het weinig tot niks uit maken.
Je platen liggen toch op een balkenconstructie en zijn dus vlak. de bovenkan van de platen is waar het hoogteverschil ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het underlayment met rechte kanten is dan klopt dat, dan zit het verschil alleen aan de bovenkant. Wanneer het underlayment met veer en groef is dan zit je aan beide kanten te pielen, dan ga je het verschil dus ook binnen zien.

Mocht het underlayment met veer en groef zijn dan is het op zich makkelijk op te lossen: zaagliniaal, invalzaag en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
No Hands schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Je platen liggen toch op een balkenconstructie en zijn dus vlak. de bovenkan van de platen is waar het hoogteverschil ontstaat.
Door de mes en groef verbinding wil dat niet 100% vlak trekken. (Er vanuit gaande dat het mes/groef platen zijn)
Zeker niet tussen de balken.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 15-07-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Oja, mes en groef, die had ik nog niet meebedacht.

Pagina: 1