Isoleren van stalen kolom.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPW
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-07 21:57
Hallo!

Wij zijn bezig met een uitbouw, doen nagenoeg alles zelf en zijn bijna zover dat de kozijnen erin kunnen. De uitbouw is opgebouwd uit hsb-elementen en geisoleerd met houtvezel. Ik loop er nu echter tegenaan dat we twee stalen kolomen hebben tussen de kozijnen, die geisoleerd en afgewerkt moeten worden. Hiervoor had ik zelf het volgende in gedachten, maar maak me zorgen om eventuele vochtproblemen.

Hoor graag jullie opmerkingen en suggesties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd4Qn0grV1KOccx6yhxvtStXkAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vdkctaR50IsarEXDaYQTcNJu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als de stalen kolom aan de warme kant blijft, en dat is het geval als je het zo doet, dan kan er niets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lijkt me best een goed doordachte opbouw zo. Ik zie alleen niet helemaal de functie van de isolatie latten. Dat stuk kan toch volledig spouw zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou eigenlijk altijd een waterkerende damopen folie buiten gebruiken en de multiplex zou ik nooit door laten lopen van binnen naar buiten mocht het ooit buiten vervangen moeten worden is dit drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPW
Super, bedankt voor de reacties!

@AtomicShockwave Dit heb ik gebasseerd op de verwerkingsvoorschriften van gevelbekleding, waarbij nagenoeg al het hout op de gevel op ventilatielatten dient te worden geplaatst: https://www.houtinfo.nl/s...EF_%2023%20jan%202024.pdf

@twain4me De waterkerende dampopen folie hebben we liggen, goed idee om die hier ook te gebruiken. Het doorlopen van de multiplex was ik inderdaad al bang voor, heb hier alleen nog geen goed alternatief voor. Heb je misschien een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:56
Hierbij een aangepaste tekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD4uInYtnGa-_rv4Sf4z0fmR78c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb5W3U6aX1p3gTJp5CGID6Yj.jpg?f=fotoalbum_large

De multiplex buiten moet kunnen ventileren.
Dus de kozijnen direct tegen de kolom aan maken dmv stalen stoel hoeken.
Deze hoeken zou je in kunnen smeren met liquid rubber om het lucht/water dicht te maken.
Dit fungeert gelijk als dampremmer v.a. de binnenkant.

-Xps of pur aanbrengen tegen de kolom.
-Dampopen folie,
-ventilatie latten (22x44) geïmpregneerd.

Je zorgt dat deze latten 5 tot 10mm voor het kozijn uit steken.
Dan water vast multiplex.
De multiplex laat je 5mm over het kozijnen vallen zo voorkom je inkijk tussen kozijn en kolom.

Binnen kun je aftimmeren met wat je wil, dit zou ook een gipsplaat kunnen zijn die je tegen de kolom aan lijmt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:29
Moet zo'n stalen kolom niet brandwerend worden afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 12:56
Bij een woonhuis niet.
Appartementen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-10 15:32
-Paul- schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:22:
Moet zo'n stalen kolom niet brandwerend worden afgewerkt?
Alleen als het een hoofdraagconstructie is die een brandwerende eis aan zich heeft hangen.
Sjembecks schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:22:
Bij een woonhuis niet.
Appartementen wel.
Zo zwart-wit is dat niet! Als dit een gevelkolommetje op de hoek van bijvoorbeeld een appartement is, valt dat niet onder de hoofdraagconstructie en hoeft hij ook niet brandwerend bekleed te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPW
Sjembecks schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:16:
Hierbij een aangepaste tekening.
[Afbeelding]

De multiplex buiten moet kunnen ventileren.
Dus de kozijnen direct tegen de kolom aan maken dmv stalen stoel hoeken.
Deze hoeken zou je in kunnen smeren met liquid rubber om het lucht/water dicht te maken.
Dit fungeert gelijk als dampremmer v.a. de binnenkant.

-Xps of pur aanbrengen tegen de kolom.
-Dampopen folie,
-ventilatie latten (22x44) geïmpregneerd.

Je zorgt dat deze latten 5 tot 10mm voor het kozijn uit steken.
Dan water vast multiplex.
De multiplex laat je 5mm over het kozijnen vallen zo voorkom je inkijk tussen kozijn en kolom.

Binnen kun je aftimmeren met wat je wil, dit zou ook een gipsplaat kunnen zijn die je tegen de kolom aan lijmt.

Succes!
Bedankt voor de verduidelijking, daar kan ik mee aan de slag!
Pagina: 1