Wat betekenen deze stickers op de gevel van van een gebouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Mijn vraag
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe woning zag ik op de gevel van een appartementengebouw onderstaande stickers.

Ze lijken een beetje op stickers die in combinatie met bouwlasers gebruikt worden, maar na enig zoeken vond ik geen vergelijkbare exemplaren. Bovendien hebben de twee stickers verschillende patronen, wat me in de richting van een QR- of streepjescode doet denken.

Ik ben benieuwd of deze stickers iets met bouwkundige/constructieve aspecten van het gebouw te maken hebben. Derhalve: weet iemand waarvoor ze dienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plWyKcFaFVUDOz040J6bZ8eYKw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DAdFe8IP3SgMkSGoUXvoVCSn.jpg?f=user_large

...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp_hNdn-TwY77amz1_wrmcDaFhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpuaWutQP99z8OWxpkB7zP7n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUFWGEdxT6U6DDI-FvEqvNLuiUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfLlEHbf0RBJdaR2PThTHYFh.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Zijn er toevallig werkzaamheden in de buurt? Nieuwe tunnel, groot gebouw? Het lijken mij namelijk inderdaad gewoon van die stickers die ze gebruiken om te bepalen of een gebouw verzakt.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Zijn calibratie stickers. Kunnen uitgelezen worden door scanners of b.v. drones voor b.v. een 3D schets, of zoals @Bezulba zegt verzakkingen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Bezulba schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:04:
Zijn er toevallig werkzaamheden in de buurt?
Goede suggestie. Het winkelcentrum er tegenover is niet zo heel lang geleden vrij ingrijpend verbouwd. Volgens Streetview zaten de stickers daarvóór nog niet op het gebouw. Zal nog eens kijken of ik de stickers op andere gebouwen rond het winkelcentrum tegenkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53

RayNbow

Kirika <3

In o.a. de computer-vision- en fotogrammetrie-literatuur worden deze dingen artificial targets genoemd. Ze zijn gemakkelijk automatisch te detecteren (met bijv. OpenCV) en door de vervorming van de binnenste cirkel kun je ook gemakkelijk bepalen waar de ring met data zich bevindt. Vervolgens kun je de vervorming wegrekenen en de dataring uitlezen.

Hier is een voorbeeld van een paper over een mogelijk ontwerp voor zo'n target.

[ Voor 3% gewijzigd door RayNbow op 15-07-2024 14:15 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze stickers?
https://www.reprogeo.be/r...ne-grondmarkeringen-1-10-

Ze lijken genummerd met gray code.

Ik denk niet dat fotogrammetrie precies genoeg is voor verzakkingen e.d. eerder om een 3D model op te bouwen om de tekeningen op te baseren. Maar ik het het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:53

RayNbow

Kirika <3

jeroen3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:14:
Ik denk niet dat fotogrammetrie precies genoeg is voor verzakkingen e.d.
Dat hangt volgens mij vooral af van je meetopzet en of je de gebruikte camera goed kunt kalibreren? :)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• undisclosed
Ha, ik had veel verwacht, maar niet een wetenschappelijke verhandeling waar wordt uitgelegd hoe deze 'targets' werken, geweldig!
Die lijken er inderdaad sprekend op! Maar het beschreven toepassingsgebied kan ik niet 1-2-3- rijmen met de plaklocatie van de stickers ;)

Bij m'n wandeling in de buurt heb ik op andere gebouwen geen vergelijkbare stickers gezien. Het lijkt er dus op dat 't echt iets met dit specifieke gebouw te maken heeft. Denk dat m'n beste kans is eventueel bij bestaande bewoners navraag te doen. Mocht het mysterie daarmee worden opgelost meld ik me weer!
Pagina: 1