Verloren Pakket PostNL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58
Beste Tweakers,

Op 1 Juli 2024 heb ik een S24 Ultra verkocht via Tweakers. Helaas is het pakket verloren.
In de advertentie staat Ophalen of Verzenden, verzenden eigen risico.
Koper wilde verzending ik gaf aan normaal verzenden 6,95 of aangetekend/verzekerd via PostNL 10,25, er is gekozen voor het laatste.

2 Juli het pakket verstuurd in een standaard bruine doos met enkel een verzendlabel erop. Daarna begon het met een aantal dagen vertraging waarop ik uiteindelijk een medling bij PostNL heb gedaan op 8 Juli en op 9 Juli werd ik gebeld door PostNL dat ze het onderzoek gaan starten en hadden een aantal vragen en wilde een aantal gegevens.

Ik heb een foto van de doos inhoud gestuurd, het verzendbewijs, aankoopfactuur van *knip* Winkel.

Daarna was het weer even stil, ondertussen heb ik de koper continue op de hoogte gesteld, ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt.

Vandaag 15-07 ontvang ik een mail dat het pakket als verloren beschouwd wordt en moet ik een formulier invullen met de waarde en tekenen dat ik het pakket niet retour onntvangen heb en de koper het niet ontvangen heeft, allemaal logisch maar nu komt dus het probleem wat betreft het uitbetalen van het bedrag (tot 500,-)

Terwijl de medewerker eerst heel vrolijk deed dat ik alles kon aanleveren komt het er nu mee dat op de factuur van Winkel staat een bedrag van 320,- dit is het bedrag dat ik heb bijbetaald voor het abonnement, PostNL zegt nu dat ze 320,- uitbetalen omdat dit op het factuur staat dus ik heb uitgelegd dat het een abonnement met toestel betreft maar het toestel veel ,meer waard is, duidelijk te zien in bijvoorbeeld de pricewatch maar PostNL zegt dat ik nu een inkoopfactuur moet aanleveren met de waarde van het toestel?

Wat kan ik nu doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 15-07-2024 12:16 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Je hebt 320 betaald voor het toestel, de rest was abonnement. Het toestel is wel meer waard ja, maar daar heb je geen factuur van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:10
nee, je hebt 320 betaald voor je toestel, plus een x aantal maandelijkse termijnen, die onderdeel zijn je abonnementsprijs / lening.

Edit,

Ik doel dus op waarde = 320 + (Maandelijkse bedrag aan aflossing * abonnementsduur)

[ Voor 27% gewijzigd door tritimee op 15-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
pennywiser schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:13:
Je hebt 320 betaald voor het toestel, de rest was abonnement. Het toestel is wel meer waard ja, maar daar heb je geen factuur van.
tritimee schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:15:
nee, je hebt 320 betaald voor je toestel, plus een x aantal maandelijkse termijnen, die onderdeel zijn je abonnementsprijs / lening.
Als het een abonnement was met 0 euro bij betalen zou je dus helemaal niks terug krijgen?

[ Voor 71% gewijzigd door DM89 op 15-07-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

De Nelis

en anders maar niet...

Je hebt een factuur van 320,-, dus dat bedrag krijg je terug, als er 0 op had gestaan had je inderdaad 0,- terug gekregen. Met je abonnement heeft PostNL niets te maken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40

D4NG3R

kiwi

:)

Normaliter staat er in het contract vermeld hoe veel (per maand) je betaald voor de telefoon en hoe veel voor de rest van het abo. Dat bij een eventuele bij/aanbetaling optellen en je bent er. Nu verwacht ik overigens alsnog niet dat dit in totaal hoger zal zijn dan €320.

Ik kan mij niet voorstellen dat PostNL meer gaat vergoeden dan dat de telefoon jouw daadwerkelijk gekost heeft. Ook al zou de dag/straatwaarde hoger liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2024 12:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
Op de site van Postnl: https://www.postnl.nl/ver.../verzendopties/verzekerd/

staat het volgende:
Geef bij een PostNL-locatie de waarde aan die je wilt laten verzekeren. Je moet wel de waarde van het product kunnen aantonen. Bijvoorbeeld aan de hand van een factuur.

Waarde aantonen mag met een factuur maar het hoeft dus niet. Als je een telefoon koopt en betaald er minder voor omdat je deze aankoopt icm een abonnement lijkt me dat postnl hierbij rekening moet hebben bij het uit te betalen bedrag. Je kunt immers niet zonder nieuw abonnement de telefoon weer kopen voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:42
Jij bent een afspraak aangegaan waarin jij €320 betaald en een abonnement (met x aantal minuten en of data) afneemt.

De factuur is simpel.
Alleen het resterende bedrag de korting. Die moet ook ergens vermeld staan. Naar mijn weten staat deze ook in je contract ergens vermeld. Net zoals de €320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Faxe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:21:
Op de site van Postnl: https://www.postnl.nl/ver.../verzendopties/verzekerd/

staat het volgende:
Geef bij een PostNL-locatie de waarde aan die je wilt laten verzekeren. Je moet wel de waarde van het product kunnen aantonen. Bijvoorbeeld aan de hand van een factuur.

Waarde aantonen mag met een factuur maar het hoeft dus niet. Als je een telefoon koopt en betaald er minder voor omdat je deze aankoopt icm een abonnement lijkt me dat postnl hierbij rekening moet hebben bij het uit te betalen bedrag. Je kunt immers niet zonder nieuw abonnement de telefoon weer kopen voor hetzelfde bedrag.
Ik heb een label gekocht via de app, aangetekend en verzekerd voor 10.25 tot 500,-

Bovenstaande is tot 5500,- verzekerd volgens mij, is ook duurdere verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
Cave_Boy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:23:
Jij bent een afspraak aangegaan waarin jij €320 betaald en een abonnement (met x aantal minuten en of data) afneemt.

De factuur is simpel.
Alleen het resterende bedrag de korting. Die moet ook ergens vermeld staan. Naar mijn weten staat deze ook in je contract ergens vermeld. Net zoals de €320.
Ik heb het even nagekeken en inderdaad

Factuur met aanbetaling van 320,-
Contract met vermelding van toestelbundel van 40,- per maand x24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Cave_Boy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:23:

De factuur is simpel.
Is dit tegenwoordig een verplichting voor providers om het zo weer te geven? Want dan ben je er inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
DM89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb het even nagekeken en inderdaad

Factuur met aanbetaling van 320,-
Contract met vermelding van toestelbundel van 40,- per maand x24
Top dit onder hun neus duwen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DM89
pennywiser schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Is dit tegenwoordig een verplichting voor providers om het zo weer te geven? Want dan ben je er inderdaad.
Een eenmalige betaling voor je toestel van € 316,00. De rest, in totaal € 960,00, betaal je in 24 maanden af via je Vodafone-
abonnement. Als je die bedragen optelt, betaal je voor jouw toestel € 1.276,00. De losse verkoopprijs van Samsung Galaxy S24

Ultra 512GB S928 Grijs is op dit moment € 1.569,00.

Dit staat onderaan in het contract, Contract ga ik doorsturen naar PostNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:39
pennywiser schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:13:
Dus als ik 0 euro als aanbetaling doe en alles per maand was mijn toestel gratis? 8)7
Dat was de gedacht gang van de gemiddelde tiener 20 jaar geleden. Vandaag de dag staat als duidelijk welk deel per maand toestel is(die stop na 2 jaar*) en je belminuten/data is x p/m en die verlenen ze na 2 jaar. Maar je betaald nog meer als 320 euro voor je toestel.

Maar ik denk eerder dat postNL moet uitbetalen voor waar jij het hebt verkocht(max 500 euro) omdat dat je daadwerkelijke schade is. Die kan je dan aan de koper geven. Dan zijn beide partijen schadeloos of tot waar ze het risico acceptable vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door loki504 op 15-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
loki504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Dus als ik 0 euro als aanbetaling doe en alles per maand was mijn toestel gratis? 8)7
Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat je kennelijk geen factuur in handen hebt. Ik heb echter al meer dan 10 jaar sim only, zonder toestel, daarvoor stond het dan ook nooit op je factuur.

@DM89 Goed afgelopen, succes, is even een ander bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
pennywiser schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat je kennelijk geen factuur in handen hebt. Ik heb echter al meer dan 10 jaar sim only, zonder toestel, daarvoor stond het dan ook nooit op je factuur.

Sorry, ben wat gestrest 😩

Factuur heb ik in handen, staan de gegevens op van het toestel met imei nummer en aanbetaling etc.

Niet gedacht aan het contract, nu dus wel 😅 hopelijk gaan ze nu wel akkoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:59
Normaal krijg je toch het bedrag wat de koper jou heeft betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:42
Bedenk wel dat je met aangetekend een grens hebt tot €500. Terwijl je eigenlijk je gehele bedrag natuurlijk wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
pennywiser schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Sinds 2016 moet het duidelijk op papier staan(rechtzaak over geweest). En sinds ergens 2019 doen de NL providers dat duidelijk vermelding. Na een schikking van consumenten organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Cave_Boy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:35:
Bedenk wel dat je met aangetekend een grens hebt tot €500. Terwijl je eigenlijk je gehele bedrag natuurlijk wilt.
Dit is ook wat ik aan de koper heb aangegeven, aangetekend/verzekerd voor 10,25 of normale verzending, vervolgens een label aangemaakt, code doorgestuurd en de volgende dag afgegeven bij het PostNL punt. Zoals het in de app staat voor die bedragen onder eigen risico voor verzending.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTSm1FIlYHqz5v_Yk7gdS1DWMJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xsgiO0GEdf5k2zINze6i8QtS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DM89 op 15-07-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ik krijg momenteel onderstaande reactie van PostNL.

Het spijt me u te moeten meedelen dat u alleen voor de fysieke inhoud verzekerd bent en niet voor de gevolgschade. Dit houdt in dat u het toestel a 319,00 Euro vergoed krijgt + de verzendkosten minus de verzekeringspremie van 2,30 Euro.
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:02
DM89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:09:

Het spijt me u te moeten meedelen dat u alleen voor de fysieke inhoud verzekerd bent en niet voor de gevolgschade. Dit houdt in dat u het toestel a 319,00 Euro vergoed krijgt + de verzendkosten minus de verzekeringspremie van 2,30 Euro.
Ik zou toch nog maar even vriendelijk aangeven dat de waarde van het toestel 1.276,00 EUR is, zoals aangegeven in het contract. Dat jij vervoglens kiest voor betaling in termijnen (dmv van het afsluiten van een mobiel contract) doet niets af aan de waarde van het toestel de aankoop.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, zou ik ook meteen even aangeven in de reactie aan PostNL dat je hoopt dat dit niet via de rechtsbijstand hoeft te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Providentia schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Ik zou toch nog maar even vriendelijk aangeven dat de waarde van het toestel 1.276,00 EUR is, zoals aangegeven in het contract. Dat jij vervoglens kiest voor betaling in termijnen (dmv van het afsluiten van een mobiel contract) doet niets af aan de waarde van het toestel de aankoop.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, zou ik ook meteen even aangeven in de reactie aan PostNL dat je hoopt dat dit niet via de rechtsbijstand hoeft te lopen..
Ik heb aangegeven dat de waarde meer is dan 500,- zoals in het document staat, met als reactie

Beste

De fysiek inhoud is het toestel en niet de abonnementskosten. Het toestel heeft 319,00 Euro gekost, dus dat is wat er ook verzekerd is.

Hierop heb ik wat jij zegt geantwoord en erbij gezegd dat dit los staat voor de kosten van het abonnement voor bellen/internet

Helaas geen rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DM89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:27:
Ik heb aangegeven dat de waarde meer is dan 500,- zoals in het document staat, met als reactie
Maar het is maar tot max €500 verzekerd. Je kunt vechten voor de €180, maar de €1200+ ga je niet krijgen.

ik heb ook wel een beetje begrip voor PostNL hier, het getruc met afbetaling om het zo goedkoper te laten lijken is niet hun probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 15-07-2024 18:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

DM89 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:09:

Ik zou dit terugsturen:
Bedankt voor uw antwoord. U geeft aan dat alleen de fysieke inhoud is verzekerd en niet de gevolgschade. Dat ben ik met u eens.

In het pakket zat een Samsung Galaxy S24 Ultra telefoon. De losse verkoopprijs van deze telefoon is € 1.276,00. Dat heb ik ervoor betaald; voor een deel direct en voor een deel op afbetaling. Dit staat in het contract dat ik u heb gestuurd:
----
Een eenmalige betaling voor je toestel van € 316,00. De rest, in totaal € 960,00, betaal je in 24 maanden af via je Vodafone-abonnement. Als je die bedragen optelt, betaal je voor jouw toestel € 1.276,00. De losse verkoopprijs van Samsung Galaxy S24
----
Voor de duidelijkheid: € 960,00 is niet de volledige prijs van het abonnement. De abonnementsprijs kan worden opgesplitst in een deel voor de afbetaling voor de telefoon (€40/maand), en een deel voor telefonie (€ .../maand). Deze bedragen staan in het contract vermeld. Voor de waardebepaling kijk ik alleen naar het deel voor de afbetaling. De €960 betreft dus geen gevolgschade, maar een afbetaling voor het toestel.
gambieter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Maar het is maar tot max €500 verzekerd. Je kunt vechten voor de €180, maar de €1200+ ga je niet krijgen.
Ik ga ervan uit dat TS dat weet. Voor €180 kun je wel een paar mailtjes sturen :P

[ Voor 9% gewijzigd door fopjurist op 15-07-2024 18:32 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
gambieter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Jep, daar gaat het ook om. 500,- totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fopjurist schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:31:
Ik ga ervan uit dat TS dat weet. Voor €180 kun je wel een paar mailtjes sturen :P
Oh zeker, maar goed om te weten wat de max opbrengst gaat zijn ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
fopjurist schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zou dit terugsturen:

[...]

[...]

Bedankt, ik heb het dit doorgestuurd naar PostNL. Afwachten op reactie maar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:07

ilm

Zou het eigenlijk niet moeten zijn dat enkel telt wat de koper er voor over heeft (dus factuur van deze verkoop ipv aankoopfactuur)? Of althans dat lijkt me logisch. Veel zaken hebben ook geen aankoopfactuur of duidelijke waarde (bv. kunst, fotoalbums?, ...), maar je verliest wel een (hypothetisch / fictief) bedrag wanneer het pakket verloren gaat. Mogelijks is dat wel fraude-gevoelig wat ook niet fijn is voor de post. Goed, doet hier wss niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ilm schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 02:03:
Zou het eigenlijk niet moeten zijn dat enkel telt wat de koper er voor over heeft (dus factuur van deze verkoop ipv aankoopfactuur)? Of althans dat lijkt me logisch. Veel zaken hebben ook geen aankoopfactuur of duidelijke waarde (bv. kunst, fotoalbums?, ...), maar je verliest wel een (hypothetisch / fictief) bedrag wanneer het pakket verloren gaat. Mogelijks is dat wel fraude-gevoelig wat ook niet fijn is voor de post. Goed, doet hier wss niet ter zake.
Lijkt me ook logischer, maar PostNL wil de factuur voor de waarde.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DM89
Zojuist gebeld door PostNL met de vraag waarom ik het pakket heb opgestuurd, dit beantwoord met dat ik zelf een ander toestel heb en deze dus verkocht heb en verstuurd heb op verzoek van koper. De vraag van de medewerker om ook het gesprek met de verkoper door te maken als bewijs van verkoop met bedragen heb ik gehoor aan gegeven en zojuist doorgestuurd.

Er zou nu dus een bedrag van 500,- overgemaakt gaan worden door PostNL hier zou ik binnen 2 werkdagen wat over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:44
ilm schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 02:03:
In de basis niet, PostNL hoeft immers jouw 'marge' niet te vergoeden voor zover ik weet volgens de postwet.

Als jij dus iets verkoopt voor €1500 en je kocht dat in voor €1200 gaan ze €1200 vergoeden als je voldoende verzekerd bent. De motivering daarachter is natuurlijk dat jij een 2de artikel van €1200 alsnog kan opsturen en verkopen voor €1500

Als PostNL dan ook €1500 zou moeten uitkeren pakt de verzender dan 2x die marge.

Neemt niet weg dat ik in het geval van TS ook zou verwachten dat ze €500 uitkeren (wat ze nu ook lijken te doen).

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 16-07-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dennism schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:32:
[...]

In de basis niet, PostNL hoeft immers jouw 'marge' niet te vergoeden voor zover ik weet volgens de postwet.

Als jij dus iets verkoopt voor €1500 en je kocht dat in voor €1200 gaan ze €1200 vergoeden als je voldoende verzekerd bent. De motivering daarachter is natuurlijk dat jij een 2de artikel van €1200 alsnog kan opsturen en verkopen voor €1500

Als PostNL dan ook €1500 zou moeten uitkeren pakt de verzender dan 2x die marge.

Neemt niet weg dat ik in het geval van TS ook zou verwachten dat ze €500 uitkeren (wat ze nu ook lijken te doen).
Aan de andere kant als het onder de 500 euro had TS geen verlies waarde verlies gehad. Wat dan ook weer niet correct is. Ik denk dat er meer consumenten iets met verlies verkoopt dan met winst iets verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:32

Grannd

da Granndest

loki504 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Aan de andere kant als het onder de 500 euro had TS geen verlies waarde verlies gehad. Wat dan ook weer niet correct is. Ik denk dat er meer consumenten iets met verlies verkoopt dan met winst iets verkopen.
Voor consumenten die incidenteel iets verkopen geldt dat inderdaad.
Maar dat lijkt me nog steeds maar een klein deel van de PostNL-verzendingen, verreweg de meeste verzonden pakketjes zullen toch handelaren/winkeliers zijn die hun brood ermee verdienen (en dus marge draaien).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DM89
Nou eindelijk de bevestiging van PostNL

Om u tegemoet te komen, vergoeden we uit coulance de schade ter grootte van 506,95 Euro. Dit bedrag wordt binnen 10 werkdagen overgemaakt naar IBAN-nummer * en is tot stand gekomen door het door u verzekerde bedrag a 500,00 Euro + de verzendkosten minus de verzekeringspremie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:40

ViezeVis

Sample Text

DM89 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:00:
Nou eindelijk de bevestiging van PostNL

Om u tegemoet te komen, vergoeden we uit coulance de schade ter grootte van 506,95 Euro. Dit bedrag wordt binnen 10 werkdagen overgemaakt naar IBAN-nummer * en is tot stand gekomen door het door u verzekerde bedrag a 500,00 Euro + de verzendkosten minus de verzekeringspremie.
En weer een opgeloste zaak met behulp van de opzet van @fopjurist :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Pagina: 1