Badkamer met twee ramen - wel of geen ventilator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo allemaal,

In onze badkamer van ongeveer 6,5 m2 zitten twee ramen.
We zitten ons te bedenken óf we een badkamer ventilator willen plaatsen en zo ja waar (muur of plafond).

Het plafond wordt een verlaagd plafond, vervolgens zou deze ventilator via de zolder naar het dak moeten gaan.
Via de achtergevel zou de makkelijkste optie zijn.

Nu vraag ik me echter af, aangezien we twee ramen hebben, of een ventilator überhaupt nodig is?
Kan iemand hierin wellicht adviseren?

B.v.d!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Ja, je wil een ventilator. Bijvoorbeeld een Itho CVE-S met een RV-sensor die automatisch aan gaat tijdens het douchen en ook automatisch weer uit gaat. Met het rooster zo dicht mogelijk bij of boven de douche. De warme vochtige lucht wil je zo snel mogelijk afvoeren naar buiten. Hoe sneller je badkamer weer droog is hoe beter i.v.m. schimmelvorming. Koude lucht van buiten kan condens vormen. Je ventileert dus met warme lucht uit je huis en die blaas je naar buiten. Hierdoor verlies je wel warmte, misschien WTW toepassen?

edit:
Oja, eventueel een rooster in je badkamerdeur maken of zorgen dat er voldoende lucht aangezogen kan worden langs de onderkant van de deur (eventueel een stukje afkorten).

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 15-07-2024 01:36 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:42
Ik deel de mening van @Puch-Maxi, zo een centrale afzuiging werkt veel beter als een buis ventilator. Wel ingrijpender om aan te leggen, maar wel de moeite waard.

Voordat we hier de badkamer (5,5 m2) opknapten was de badkamer onverwarmd met een horizontale buisventilator en het raam open. Heel de winter was het vochtig. Nu vloerverwarming en de centrale afzuiging (raam altijd dicht) en de spiegel beslaat niet eens meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:47

Theo

moederbord

Ventilatoris zeker nodig. Twee ramen naast elkaar en gelijkwaardig aan één groter raam.

Op de badkamer heb je stevige ventilatie nodig om de natte lucht weg te krijgen. Een afzuiging zuigt de natte lucht echt weg en verplaatst deze naar buiten toe. Om te voorkomen dat je badkamer vacuüm trekt moet er dus ook makkelijk lucht de badkamer IN kunnen.(bijv van de overloop, maar waar komt deze lucht dan vandaan? Een open raam op een slaapkamer?)

Wat het makkelijkst is dat is, wanneer je gaat douchen dus het raam een klein stukje te openen. Een klein kierte is voldoende zodat je dan verse aanvoer hebt van lucht zodat de ventilator z'n werk kan doen en je geen natte badkamer krijgt. Je spiegels zullen dan niet beslaan en (wanneer je geen enkelglas hebt) ook je ramen zullen dan niet beslaan.

Plaats je geen ventilator maar zet je enkel een raam open dan kan het vocht niet zo makkelijk weg. Er is immers niks dat de natte lucht echt wegduwt. Er is dan enkel een pad/doorgang gemaakt voor de lucht, maar er is niks dat de lucht ook daadwerkelijk naar buiten laat gaan. Lucht is in dat opzicht lui :P Het heeft niet enkel aan pad/doorgang nodig (dus een afvoer en aanvoer), maar ook iets dat de lucht forceert om in beweging te komen (dus een ventilator/fan/afzuiging)

Wat je dus nodig hebt dat is beide: Een ventilatie/afzuiging in je badkamer EN een raam een kiertje open tijdens het douchen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
In de winter wil je vooral vochtige lucht afvoeren naar buiten en verversen met warmte droge lucht uit de woning. Als je het raam open hebt naar koude lucht slaat vocht direct neer en krijg je veel condens, wat je juist wil voorkomen.

Dus ja, ventilator aan en ramen dicht

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 15-07-2024 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:34
Ja ventilator en aanvoer onder de badkamerdeur deur of met een rooster in die deur.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 15-07-2024 08:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:32
Wij hebben een identieke situatie waarbij er eigenlijk ook nog steeds een afzuigventilator in het plafond moet komen nabij de douche. Echter, de twee ramen blijken met natuurlijke luchtstroom uit de gang/kamers voldoende lucht te verplaatsen waardoor vocht vrij snel weg is. En daarnaast doet de badkamerverwarming ook nog mee dus de kans op vochtophoping is relatief klein. In ieder geval hebben wij 3 jaar na oplevering van de douche nog geen schimmel gezien.
Evengoed overweg ik alsnog een afzuigventilator omdat met name 's winters met koude de ramen open laten niet bijdraagd aan de rendabele verwarming van de woning. Ik overweg bijvoorbeeld een S&P Silent model afzuigventilator met hygrostaat, deze zijn erg stil en draaien door zolang de luchtvochtigheid hoog blijft.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-06 22:53
Onze badkamer is iets groter, maar heeft ook twee (kleine) ramen. In het verleden was onze ventilatie in de badkamer wegens omstandigheden tijdelijk uitgeschakeld. In de warme periodes leverde dit geen probleem op (ook omdat je dan ‘s nachts makkelijker een raam open laat). In de winter is het echter absolute ellende. Zoals aangeven blijft je badkamer dan mega vochtig. Het was bij ons zo erg dat er flinke condens op de ramen bleef staan, maar daarnaast voelde bijvoorbeeld ook de wc-bril klam als je er ‘s nachts op moest gaan zitten. Ik zou een ventilator dus zeker aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wel, boven je douche idealiter.

Ik heb een jaren 70 woning en we hebben wel een schacht, maar er zit geen ventilator in. In de zomer gebruik ik het raam (omdat hier horren voor zitten, in de winter staat die schacht open. Maar ik wil daar eigenlijk ook een ventilator in hebben (en een hor).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:04
Toevallig zelfde situatie, twee ramen waarvan 1 helemaal open kan en de andere ventilatie rooster. Mijn aannemer die de badkamer deed stond erop dat er een ventilator in kwam. Anders kon hij de garantie geven dat binnen 5 jaar de boel beschimmeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 08:16
Alleen al vanwege de kou in de winter liever een ventilator. Kom je lekker onder een warme douche vandaan, sta je lekker in de lucht van -5 graden..

Wat misschien ook nog iets is om rekening mee te houden is spiegeling van de ramen. Heb een tijd in een huis gewoond met zo'n velux raam in de badkamer. Maar als het s'avonds donker is en je kantelt die open kon de hele straat via de spiegeling jou zien staan..

Maar het liefst zou ik een afzuiging willen in jouw geval. En met WTW als het even kan qua ruimte, al blaas je de voorverwarmde lucht maar op zolder, dat is altijd beter dan geen WTW en in de winter is je zolder niet koud :)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik heb 13 jaar zonder ventilator gedaan in de badkamer, ook met raampjes open en dergelijke. Altijd wel ergens schimmel, en dan niet alleen in de badkamer, maar ook de slaapkamers hebben er last van.

Nu een Orcon MVS15RHB opgehangen op zolder, ventiel in het douchehokje. Gaat vrijwel direct aan zodra je de douche opendraait. Klimaat op de bovenverdieping is zoveel beter geworden sinds de plaatsing van dat ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:26
Hier een badkamer van 3,5*2,5 en hoogste punt 3,5. Douche plus bad. Aangezien ik redelijk benauwd ben voor vocht, op het zoldertje erboven een Zehnder combofan geplaatst met vochtsensor. Vanuit onze slaapkamer te bereiken voor o.a. schoonmaken en instellen van de potmeter en dipswitches. Achteraf gezien was het misschien overkill, maar ik wilde per se twee afzuigpunten. Het enige waar ik tegenaan loop is dat je best een forse kier nodig hebt onder de deur, wil je 10x per uur het volume kunnen afvoeren (aanbevolen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Overigens nog iets: zorg idd voor een rooster in de deur of een kier onder de deur voor aanvoer van droge lucht. Zorg dat die deur tijdens het douchen gewoon dicht blijft.

Mijn vriendin heeft de gewoonte om tijdens het douchen de deur open te hebben, dat meet ik op de vochtmeters in de slaapkamers. Als ik onder de douche sta doe ik de deur dicht, zie ik van mijn douchebeurt niks op de vochtmeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Ventilatie komt er dan in ieder geval, we gaan even kijken hoe we het gaan realiseren!
Pagina: 1