Vraagje over Koda boxen...

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van 2 KODA 625B boxen :9. Ik heb ze zien hangen in een paar cafeŽs hier in Groningen en naar aanleiding hiervan heb ik ze gekocht...
Ik vraag me nou dus af welke kabels het beste zijn om eraan te hangen tussen die 2 en mijn versterker (opgevoerde Sony STR-D611).

Het spul klinkt zo al heerlijk, maar ik heb het idee dat er meer uit te halen valt :)

Doe mij suggesties mensen!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

I don't want to burst your bubble, maar die Koda speakers, dat zijn die nepdingen als ik me niet vergis. Net zoals Marquant. Ik zou die speakers eens open maken en kijken of er uberhaupt een crossover inzit.

Het zal iig niet veel uitmaken wat voor kabels je er aan hangt (understatement).

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 15:04

talin

ES-MA

ff bij de auto audio zaak langs gaan ( zoiets als automat heeft et al )

gewoon een beetje fatsoenlijke audio kabel nemen
prijs kan erg verschillen maar daar weten ze je daar meer over te vertellen ,
volgens mij kun je zelfs bij halfords tegenwoordig al aardige kabel kopen .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Jag

Jag

Nog even een link naar een topic over Koda speakers van een tijdje terug: [topic=176148/1/100]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 11 september 2001 00:27 schreef Jag het volgende:
I don't want to burst your bubble, maar die Koda speakers, dat zijn die nepdingen als ik me niet vergis. Net zoals Marquant. Ik zou die speakers eens open maken en kijken of er uberhaupt een crossover inzit.

Het zal iig niet veel uitmaken wat voor kabels je er aan hangt (understatement).
Is niet aardig om te zeggen, maar wel waar. Ik zou gewoon bij de gamma zo'n stukkie 2,5mm2 zwart/rood 'audio'-snoer halen. Alleen omdat dat lekker stevig en makkelijk draad is (lekker felle kleuren voor de polen, is relax :7). En kost ook maar een piek per meter. Meer zijn ze ook niet waard, qua bekabeling. Het gaat voor het geluid geen nut hebben (al kun je het natuurlijk wel heel cool vinden, ik heb ook veel te duur snoer liggen, dat er wel cool uitziet en prima klinkt :+).

leuk linkje

edit:
Op dinsdag 11 september 2001 00:34 schreef Jag het volgende:
Nog even een link naar een topic over Koda speakers van een tijdje terug: [topic=176148/1/100]
Zeg Jag, dat linkje had ik gevonden, jah? Niet met mijn veren pronken he? (dat ik er nou een fatsoenlijke post van maak, tja...).

;) :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Owkee, owkee.... sjonge, maar ik heb dus een paar PA speakers van Koda (moet beter zijn dan de thuis gebruik dingen die ze maken). Die heb ik ook gehoord en een stel van B&W en JBL en een rits bij richersound (noem me de merken allemaal maar niet, twas niet erg interessant). Het was allemaal rond de 200 piek per stuk en om eerlijk te zijn klinken deze toch net ietsie...sja... voller en directer.
Dus draad van 3 mm moet voldoende zijn? hmmz, heb nou dus ook zoiets hangen en die worden aardig warm aan het eind (bij de box dus)....

• Jag

Jag

Op dinsdag 11 september 2001 00:51 schreef tvdleur het volgende:
Owkee, owkee.... sjonge, maar ik heb dus een paar PA speakers van Koda (moet beter zijn dan de thuis gebruik dingen die ze maken). Die heb ik ook gehoord en een stel van B&W en JBL en een rits bij richersound (noem me de merken allemaal maar niet, twas niet erg interessant). Het was allemaal rond de 200 piek per stuk en om eerlijk te zijn klinken deze toch net ietsie...sja... voller en directer.
Dus draad van 3 mm moet voldoende zijn? hmmz, heb nou dus ook zoiets hangen en die worden aardig warm aan het eind (bij de box dus)....
Kabels die warm worden :? Mijn god, hoe doe je dat?
Zijn het alleen de verbindingen die warm worden? Of is de kabel overal warm? En is er iets warms in de buurt van de kabel?
Het zou een slechte verbinding kunnen zijn, maar je moet hem wel knalhard zetten wil je merkbare temperatuursstijging krijgen.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
:) ik sprak toch over een opgevoerde versterker (2x 90 geloof ik oorspronkelijk naar 2 x 150 watt voor de stereo uitgangen)... De kabels worden de laatste 20 cm (bij de box dus) warm. Ongeveer alsof je dat stukkie op een hete verwarming hebt gehad een avond (weet geen andere vergelijking). Drom dus de vraag wat voor kabels ik moet hebben... lijkt me weerstand probleempje nl. En voordat ik voor 200 piek kabel aanschaf..

• JvS
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Opgevoerde versterker???

In hoe een grote zaal draai je wel niet, dat je PA speakers gebruikt en dan ook nog zoveel vermogen dat je kabels warm worden...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Op dinsdag 11 september 2001 01:06 schreef tvdleur het volgende:
:) ik sprak toch over een opgevoerde versterker (2x 90 geloof ik oorspronkelijk naar 2 x 150 watt voor de stereo uitgangen)... De kabels worden de laatste 20 cm (bij de box dus) warm. Ongeveer alsof je dat stukkie op een hete verwarming hebt gehad een avond (weet geen andere vergelijking). Drom dus de vraag wat voor kabels ik moet hebben... lijkt me weerstand probleempje nl. En voordat ik voor 200 piek kabel aanschaf..
Nou er moet iets speciaals aan de hand zijn. Een kabel krijg je namelijk niet zomaar warm. Even een rekenvoorbeeld:
als je 10m redelijk dunne kabel neemt zal dat een weerstand hebben van ongeveer 0.5 Ohm. Stel dat je je versterker continu 100 Watt laat leveren (extreem veel, haal je nooit in principe). Als je 8 Ohm speakers hebt, wordt er dan in dat geval een kleine 6 Watt door je speakerkabel opgegeten. Daar merk je helemaal niks van over zo'n afstand. En dat is met behoorlijk dunne kabel (0.75 mm^2 ofzo). Dus dat kan het haast niet zijn.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Koda :r

maar goed, koop gewoon een 2,5 of 3 mm kwadraat kabel, altijd goed.... Als je Koda goed vind zul je het verschil tussen goedkope en dure kabel ook wel niet merken :)

Mother, will they like this song?

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 01:10 schreef JvS het volgende:
In hoe een grote zaal draai je wel niet, dat je PA speakers gebruikt en dan ook nog zoveel vermogen dat je kabels warm worden...
Het is meer voor mn DVD speler om thuis de bios een beetje te benaderen. En daarnaast heeft mn huisbaas gevraagd of ik die kerel die naast me woont eruit kan pesten >:) En ik hou er wel van om mn stereo hard te zetten op zn tijd.
Voor de rest was het opvoeren eigenlijk een projectje van een vriend van mij en ik omdat we ons verveelden :)

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 01:16 schreef Jag het volgende:

[..]

Nou er moet iets speciaals aan de hand zijn. Een kabel krijg je namelijk niet zomaar warm. Even een rekenvoorbeeld:
als je 10m redelijk dunne kabel neemt zal dat een weerstand hebben van ongeveer 0.5 Ohm. Stel dat je je versterker continu 100 Watt laat leveren (extreem veel, haal je nooit in principe). Als je 8 Ohm speakers hebt, wordt er dan in dat geval een kleine 6 Watt door je speakerkabel opgegeten. Daar merk je helemaal niks van over zo'n afstand. En dat is met behoorlijk dunne kabel (0.75 mm^2 ofzo). Dus dat kan het haast niet zijn.
Hmm, okee, dat kan het dus niet zijn. Maar toch snap ik niet wat er dan wel aan de hand is, want het eind wordt na een tijdje vrij aardig aan te hebben gestaan echt warm. Zou ik het eens kunnen proberen (als test) met electriciteitsnoer? Want dit is dikker, eens zien of het daarmee ook gebeurd? :?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Tering, volgensmij ben je echt een MEGA fantast.
Je loopt toch een partij onzin te blaten hier.

Maar goed, om maar ff met je mee te lullen;
Ga gewoon naar de Hubo of Gamma ofzo, en haal daar van dat 220 interne bedradings snoer, van die keiharde kabel, weet je wel, kleuren blauw, bruin en groengeel.

Sluit je het spulletje daarop aan.. Kan het NEVER nooit niet meer warm worden.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
? Sja, ik nodig je graag uit om het zelf te voelen, nou ja, ik zoek het zelf wel uit. Dank voor de nuttige suggesties.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 11 september 2001 00:51 schreef tvdleur het volgende:
Volgens mij vergis je je een klein beetje Jag. Koda maakt amateur "Hifi speakers". Die zijn dan ook niet te duur. Wat PA gebied betreft maken ze speakers tot boven de F1500,-. Wij hebben ook enkele PA systeempjes staan (in onze stad, Roosendaal) F999,- de stuk met 8" woofertjes. En ze klinken werkelijk heerlijk. Zeker beter dan Bonk bass+ veel treble - Marquant.

Ze maken (net als Jamo) ook een stel goede spullen. Bij PA speakers merk je volgens mij al helemaal niets van duurdere kabels. Neem gewoon kabels met een redelijke doorsnede, worden ze iig minder snel warm :) En minder weerstand, maar die 2 dingen gaan denk ik samen. Kabel van 2 piek tot 5 piek de meter is zat. Die kabels verkopen ze bijna altijd wel bij lokale electronica zaakjes.

offtopic: Hoe duur waren jou Koda boxen eigenlijk/heb je linkje specs/plaatjes?

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 13:23 schreef Yokozuna het volgende:
Volgens mij vergis je je een klein beetje Jag. Koda maakt amateur "Hifi speakers". Die zijn dan ook niet te duur. Wat PA gebied betreft maken ze speakers tot boven de F1500,-. Wij hebben ook enkele PA systeempjes staan (in onze stad, Roosendaal) F999,- de stuk met 8" woofertjes. En ze klinken werkelijk heerlijk. Zeker beter dan Bonk bass+ veel treble - Marquant.
die speakers ken ik ook...ik vind ze kinken als zo'n kistje met autoradio en speakers waar bouwvakkers vaak mee lopen.... :r

• Yokozuna
Op dinsdag 11 september 2001 17:16 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

die speakers ken ik ook...ik vind ze kinken als zo'n kistje met autoradio en speakers waar bouwvakkers vaak mee lopen.... :r
Sure.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Koda is idd geen aanrader

maakt ook neit veel uit wat voor kabels je ervoor gebruikt installatie draad zalook werken :P merk je bij koda niks van :D

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 13:23 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

offtopic: Hoe duur waren jou Koda boxen eigenlijk/heb je linkje specs/plaatjes?
Ik heb ze gekocht voor 219 p/st.

specs (van de achterkant box)

8 Ohm
180 watt
90 dB
frequency responce 50 - 20000 Hz

plaatje (snel geschoten met mn quickcam):
http://members.home.nl/tvdleur/koda.jpg

Zie ook: http://www.koda-audio.com/dj2.html

dan de link PA speaker en dan de link page 3, dan komt het plaatje vanzelf voorbij (je kan erop klikken voor specs). Dat is de het nwe model, de specs zijn vrijwel hetzelfde op de watts na.

[/edit]

Ik zie net dat die geschikt zijn om mee te kara-okeeën :p

Verwijderd

tja wat wil je nou voor 219 piek per stuk......en het dan ook nog PA durven noemen...LOLOL...

Verwijderd

hij ziet eruit als een geripte low budget gitaarversterker !
Hier brullen een paar tannoy's S8 klappers dat gaat hard en strak !
gr

jakob (8>

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 23:14 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
tja wat wil je nou voor 219 piek per stuk......en het dan ook nog PA durven noemen...LOLOL...
het was 50 % discount :)

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 03:14 schreef tvdleur het volgende:

[..]

het was 50 % discount :)
dan nog.....

• Yokozuna
PA is gewoon een makkelijkere naam. Beetje gezeur. Wij weten ook wel dat het niet voor professionele doeleinden wordt gebruikt.

PA is in dit geval gewoon de makkelijkste naam. Of het nou echt PA speakers zijn is offtopic. MAak je maar nieuwe topic, wanneer kun je ene speaker PA speaker noemen, ofzo.(ik weet ook wel dat echte PA speakers F5000,- of meer per stuk kosten of iets in die richting).

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 11:50 schreef Yokozuna het volgende:
PA is gewoon een makkelijkere naam. Beetje gezeur. Wij weten ook wel dat het niet voor professionele doeleinden wordt gebruikt.

PA is in dit geval gewoon de makkelijkste naam. Of het nou echt PA speakers zijn is offtopic. MAak je maar nieuwe topic, wanneer kun je ene speaker PA speaker noemen, ofzo.(ik weet ook wel dat echte PA speakers F5000,- of meer per stuk kosten of iets in die richting).
PA gaat niet zozeer om de kwaliteit (of in het geval van PA meer kwantiteit :)), als wel om het doeleinde waarvoor ze gebruikt worden. Anders dan met HiFi, wat meer een soort keurmerk is (of zou moeten zijn).
En daarom gaan PA speakers wel vanaf zo'n 500,- per stuk ofzo (tot tienduizenden guldens per stuk).
Pagina: 1