Opstelling met 5 keer TP-Link Deco XE75 Pro en nog traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 16:03
Hi,
Ik heb glasvezel van KPN met 500/500. Dit had ik in combinatie met 2 SuperWifi punten. Niet ideaal, dus ik ging investeren in Mesh WiFi.

Nu heb ik het volgende staan:
- 4 stuks XE75 Pro
- 1 stuk XE50 Outdoor

Locaties: meterkast (hoofd), woonkamer, slaapkamer en zolder.
Woning: nieuwbouw 2021

Dit zegt de Deco App over de opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muJl_Y7xb4p1DKttsnANmwc-3Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUu5AEQbmWwoQdgnnATGTTgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hier gek aan vind, is dat ze allemaal als signaalsterkte "Gemiddeld" hebben.
De "Gang" variant zit in de meterkast variant welk aan de kabel aangesloten aan de router zit.

Qua snelheid verwacht ik over WiFi uiteraard niet 500/500 en kom ik met Speedtest wel uit op minimaal 100 vaak. Prima.

Alleen wat mij verbaast, stoort en tegenvalt is dat het internet soms echt niet vooruit te branden is. Als ik dan Speedtest opstart is er een prima verbinding en de signaalsterkte van het device is volgens de Deco app ook uitstekend, maar het ís traag.

Gebeurt zowel bij browser, instagram, nieuws-apps als streamen; dus traag / niet laden en buffering. Zo erg had ik het voorheen nooit met die SuperWifi punten van KPN. En nu heb ik 700 euro geïnvesteerd in goede WiFi, maar daar merk ik niets van..

Heb al prioriteit aangegeven voor sommige devices via de Deco app, dat die voorrang moeten krijgen.

Heb de WiFi ingesteld dat 'ie 6 Ghz als WiFi-netwerk en bankhaul wordt gebruikt, dus dat er maar 1 WiFi-netwerk is en de Deco bepaalt welke Ghz de device het best kan gebruiken.

FYI: Ik heb zowel dezelfde issues bij devices die 6Ghz als 5Ghz gebruiken. Aparte WiFi voor 6Ghz devices lostte ook niets op.
En als ik op het moment dat ik traagheid ervaar switch naar 4G op m’n telefoon, laadt alles zoals je verwacht.

Ik heb op elke locatie waar zo'n Deco staat ook een Ethernet kabel beschikbaar, maar die erin steken is blijkbaar niet zinvol; dan crasht de boel.

Iemand tips/tricks?

[ Voor 5% gewijzigd door repsaj op 14-07-2024 23:22 ]

x

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Wireless backhaul uitschakelen & die Ethernet kabels erin, dat is het meest efficient.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Alles altijd eerst maximaal bedraad maken. Draadloos,mesh of zoiets, is altijd minder betrouwbaar en stabiel omdat je afhankelijk bent van de elektromagnetische omgeving die door de constructie van je huis en de wifi van je buren wordt bepaald.

700 euro is wel heeeel veeeel geld.. :'(

Ik heb een huis met vier etages en een dakterras midden in de stad, met op iedere etage TPLink EAP 225, prijs iets van 80 euro per stuk, overal 100 Mbit/s,is gelijk aan mijn door KPN gespecificeerde glasvezelsnelheid.

[ Voor 35% gewijzigd door Prisma16 op 14-07-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ja klopt, bedraad is natuurlijk ideaal. Alleen die Mesh kan ik alleen de hoofdrouter (voor zover mij bekend en de ervaring die ik er nu mee heb) bedraad aansluiten. Elke plek waar zo’n Deco nu staat heeft namelijk een ethernet kabel binnen handbereik.
M’n laptop druk ik wel aan de kabel op zolder, maar een tablet of telefoon kan dat niet en daarmee ondervind ik nu de problemen.

Voor die bak centen had ik wel wat meer verwacht.

[ Voor 19% gewijzigd door repsaj op 14-07-2024 23:54 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

repsaj schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:51:
Ja klopt, bedraad is natuurlijk ideaal. Alleen die Mesh kan ik alleen de hoofdrouter (voor zover mij bekend en de ervaring die ik er nu mee heb) bedraad aansluiten. Elke plek waar zo’n Deco nu staat heeft namelijk een ethernet kabel binnen handbereik.
M’n laptop druk ik wel aan de kabel op zolder, maar een tablet of telefoon kan dat niet en daarmee ondervind ik nu de problemen.
Nee, de suggestie is niet om je apparaten bedraad op de Deco nodes aan te sluiten, maar om de Deco nodes zelf onderling bedraad aan te sluiten.

Overigens heb je het over "niet vooruit te branden" en "traag", en het opstarten van speedtest, maar je noemt geen getallen. Hebben we het over 499Mbps, 49.9Mbps of 4.Mbps?

En waar ben je op moment dat je die speedtest uitvoert mee verbonden? En in welke van de drie frequentiebanden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@dion_b de Deco nodes onderling bedraad? Kan dat? Als ik er nu namelijk een ethernet insteek, dan functioneert het netwerk niet meer.

De SpeedTest voer ik uit op de devices waar ik ook issues mee heb. Dus ene is 5Ghz en ander 6Ghz. De Speedtest geeft altijd een goede snelheid, rond 100+ op dat moment, maar de browser/app die open staat is dat bij lange na niet. Wel direct als ik de Wifi uitzet en over 4G ga, alleen die haalt vaak geen 100+ mb/s in de woning. Dus die Deco heeft ergens iets wat het veroorzaakt lijkt me.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

repsaj schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:34:
@dion_b de Deco nodes onderling bedraad? Kan dat?
Ja.
Als ik er nu namelijk een ethernet insteek, dan functioneert het netwerk niet meer.
Dan is er iets mis. Kun je een overzicht maken van hoe in dat geval de nodes onderling aangesloten zijn en evt andere netwerkhardware (gateway van je provider, switches etc)?
De SpeedTest voer ik uit op de devices waar ik ook issues mee heb. Dus ene is 5Ghz en ander 6Ghz. De Speedtest geeft altijd een goede snelheid, rond 100+ op dat moment, maar de browser/app die open staat is dat bij lange na niet. Wel direct als ik de Wifi uitzet en over 4G ga, alleen die haalt vaak geen 100+ mb/s in de woning. Dus die Deco heeft ergens iets wat het veroorzaakt lijkt me.
Dan is bandbeedte niet je probleem. Wat je beschrijft klinkt meer als een DNS-probleem. Staat toevallig ergens (in je gateway firewall bijv) een feature als IP flood detection aan? Het is bedoeld om je te beschermen tegen DOS-attacks, maar wil nogal eens de vele DNS requests van een moderne (zeer uitgebreid gescripte) webpagina als aanval zien en dan throttlen. Als je zoiets vindt, zet het uit en kijk wat dat uitmaakt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@dion_b bedoel je dit?
Nu dus enkel de Gang bedraad. Direct op de Xperia router van KPN.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Shbt1dENwRBmqgmDDP-RY7Dl4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VF37mq3X87VZ68pLtU990DL.jpg?f=fotoalbum_large
Interessant link. Het kan dus wel. Al denk ik dan zijn te beland in een netwerk-loop/lus waardoor het netwerk niet meer werkte. Wel gek, want ik heb nu 1 kabel direct in de router vanaf de hoofd-deco. Die andere decos gaan via een switch naar de router toe. En dat is het gewenste scenario volgens de link.

Betreft die IP flood detection; dat is dan op router niveau? Ik kan het zo snel niet vinden in de Xperia box.
Is het ook te omzeilen als ik 8.8.8.8 als DNS instel op de Deco app? Staat nu namelijk op automatisch en pakt dus de kpn settings.

[ Voor 27% gewijzigd door repsaj op 15-07-2024 01:28 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:50
Heb al prioriteit aangegeven voor sommige devices via de Deco app, dat die voorrang moeten krijgen.
Heb zelf een aantal Deco M4 zuilen staan maar juist het aangeven van prioriteiten/QoS zorgde bij mij voor tragere verbindingen alsof de maximale aangegeven bandbreedte verdeeld werd over het aantal ingestelde apparaten.

Misschien nog iets om te onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
repsaj schreef op maandag 15 juli 2024 @ 01:03:
@dion_b bedoel je dit?
Wel gek, want ik heb nu 1 kabel direct in de router vanaf de hoofd-deco. Die andere decos gaan via een switch naar de router toe. En dat is het gewenste scenario volgens de link.
Staan ze wel in AP mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@jadjong hmm, denk het niet en dat dat het was. Goede. Had die instelling nog niet eerder gezien. Binnenkort eventjes testen!
Enig idee of de buiten variant wel onbedraad kan in die modus? Daar ligt geen kabel bedenk ik me.

@akerssies thanks, ook een goede. Alleen merk ik met QoS aan en uit geen verschil hier.

@dion_b Ik heb de DNS aangepast naar 1.1.1.1 en wauw… alles is al veeeel sneller! 🤯 Maar kan nog wel sneller vermoed ik, dus ga het bedraad eens testen.

[ Voor 37% gewijzigd door repsaj op 15-07-2024 08:47 ]

x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Wat als je eens helemaal opnieuw begint.

- factory reset alle units.
- alle units in één ruimte zetten.
- installatie volgens maunal/ app, alles in default settings.
- units naar de ruimten verplaatsten waar je ze wilt hebben.

.... kijken hoe het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
@dion_b bedoel je dit?
Goed, schaf een switch aan. Met de switch kan je de cliënt-deco's achter de hoofddeco aansluiten. Dan heb je de cliënt-deco's bedraad met de hoofddeco. De cliënt-deco's zet je dan in Accespoint-modus (AP). Degene die niet bedraad aangesloten zijn kan je via "wifi"- backhaul doen. Dat is geen probleem.

Op de router van KPN kan je natuurlijk de Wifi uitzetten. Je zou zelfs de router van KPN door de hoofddeco kunnen laten vervangen. Heb je trouwens nog IP-TV kastje ergens er tussen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 11:55
@dion_b bedoel je dit?
[Afbeelding]
Interessant link. Het kan dus wel. Al denk ik dan zijn te beland in een netwerk-loop/lus waardoor het netwerk niet meer werkte. Wel gek, want ik heb nu 1 kabel direct in de router vanaf de hoofd-deco. Die andere decos gaan via een switch naar de router toe. En dat is het gewenste scenario volgens de link.
Juist die ene hoofddeco rechtstreeks in de router terwijl je de rest via een switch op een andere poort hebt kan goed je probleem zijn. In ieder geval bij de Ziggo connectbox wordt bepaald verkeer dat essentieel is voor het functioneren van de deco's geblokkerd. Door alle deco's op dezelfde poort van de router te zetten (met een switch) werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Nog iets dat mij opvalt.Je hebt het over 5Ghz en 6Ghz. Je hebt toch niet de 2.4Ghz uitgeschakeld? Goede kans dat die deco-dingen de 2.4 gebruiken voor onderlinge communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Prisma16 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:02:
Nog iets dat mij opvalt.Je hebt het over 5Mhz en 6Mhz. Je hebt toch niet de 2.4Mhz uitgeschakeld? Goede kans dat die deco-dingen de 2.4 gebruiken voor onderlinge communicatie.
Nope, staat aan, maar heb geen 2.4Ghz waarmee ik kan testen. De 2.4Ghz staat aan en is ook niet uit te zetten. Enkel 6Ghz is optioneel.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandthage
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-03 20:02
Ik ervaar exact hetzelfde probleem sinds de firmware-update van mijn XE75 afgelopen zaterdag. Hiervoor nergens last van. Wifi op KPN-router uit en hoofdunit als zodanig ingesteld. Beide satellieten zijn bedraad aangesloten op de hoofdunit. DNS aanpassen doet het niet voor mij.

Verbinding is instabiel en de verbinding met mijn tv-ontvanger wordt bovendien telkens verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Zandthage schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:48:
Ik ervaar exact hetzelfde probleem sinds de firmware-update van mijn XE75 afgelopen zaterdag. Hiervoor nergens last van. Wifi op KPN-router uit en hoofdunit als zodanig ingesteld. Beide satellieten zijn bedraad aangesloten op de hoofdunit. DNS aanpassen doet het niet voor mij.

Verbinding is instabiel en de verbinding met mijn tv-ontvanger wordt bovendien telkens verbroken.
wat voor mij hielp was de DNS aanpassen naar 1.1.1.1 als primair en 8.8.8.8 als secundair. Lost niet alles op, maar wel wat vertraging in de verbinding. En ikzelf heb m’n tv bedraad, dus daar merk ik het niet, maar een radiospeaker had wel wegvallende verbinding steeds; nu niet meer.

Wat wel gek is; mijn Apple TV reageert niet meer op m’n iOS remote sinds m’n aanpassingen 😅

Alles is nog niet zo snel als gehoopt.

Heb wel een paar Deco’s bekabeld achter een switch aan kunnen sluiten, maar gek genoeg was alles toen nog instabieler. De App gaf ook de ene keer aan dat de Deco via ethernet was aangesloten en na een refresh was het weer via wifi. Vreemd wel.
Ga binnenkort alle kabels achter een switch zetten en de Deco in AP modus zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door repsaj op 16-07-2024 21:59 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandthage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fnwjefDexC22MrelWeB_3vyzk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpSYOEIYkkDgfrrMQklFgKuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tv is ook bedraad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandthage
repsaj schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:53:
[...]
wat voor mij hielp was de DNS aanpassen naar 1.1.1.1 als primair en 8.8.8.8 als secundair.
Staat je internet connectie type nog op dynamisch IP of heb je die op statisch gezet? En heb je de DNS voor de ipv6-verbinding ook aangepast?

Vooralsnog ben ik nu blij.Veel dank! Hopelijk morgen ook stabiel thuiswerken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seyDd5DUYM40EebUiI8ArkBGJFU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a47GGmRW2Pg5n4gmdus7VWnx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@Zandthage op dynamisch. IPV6 stond hier niets, dus heb ik uitgevinkt.

Alleen wel irritant, want nu is door de DNS aanpassing de verbinding tussen de Apple TV en de iOS remote onmogelijk door de publiekelijke DNS.

Iemand tips daarvoor toevallig? :p

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat 1.1.1.1 DNS de traagheid verhielp is mooi, maar een andere DNS server zou een troubleshootstap moeten zijn. Zet het terug op automatisch DNS verkrijgen en troubleshoot waar het mis gaat met lokaal DNS.

Sowieso, welke DNS server hebben we het over, de Deco of de Experiabox? Je Deco's stonden aan begin topic in routermode, je hebt meerdere keren gezegd in AP-mode te proberen maar nog niet gemeld wat dat doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
@dion_b Ik vind je toon weer wat bijzonder, maar OK.

Dat de DNS geen oplossing is, is duidelijk, maar wel een zeer fijne workaround voor nu. En ook voor andere mede-gatherers blijkbaar.
DNS is op de experia box aangepast.

Ik heb nog geen switches binnen zoals gezegd zodat ik de bekabelde achter een switch kan krijgen. Zoals aangegeven wel los geprobeerd, in Wifi modus en dan kreeg ik dus schommelen dat de Deco ene keer via Ethernet verbonden was en andere keer via wifi.

Ik heb de Deco in WiFi-router modus en AP modus volgt zodra ik de switches binnen heb.

[ Voor 5% gewijzigd door repsaj op 16-07-2024 23:28 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De link met de switches ontgaat me even...

AP vs router mode gaat niet over bedraad of draadloze backhaul, het gaat over of Deco alleen layer 2 doet (AP) of ook layer 3 (router). Als het als AP ingesteld is, doet het niets met DNS. Staat het als router ingesteld, dan doet het per default wel wat met DNS.

Als ik het zo zie heet de optie "WiFi Router":
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/image-20221026105134-121_20221026025148s.png

Enige voorwaarde voor in AP mode zetten is dat je tussen de Deco en het internet nog een router hebt. Aangezien de Experiabox die er tussen hangt niet in bridge mode kan, heb je dat. Je kunt dus prima zonder enige andere verandering "Access Point" kiezen en kijken wat dat doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandthage
Thx @dion_b . Gênant dat ik dit na 2 jaar geleden vergeten ben maar volgens mij had ik de bridgemode wel ingeschakeld op de KPN spb. En gebruik ik de Deco hoofdunit als router. Zonder een switch ertussen. Tv functioneert nu prima. Sony tv ingeplugd op de hoofdunit…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLEwm1rbTGwHpcb6_bN-jzXC-mQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IsMuHH5gC4Kjx0RQGmnWSGy9.png?f=fotoalbum_large

DNS 1.1.1.1 enkel op de Deco ingesteld, niet op de KPN spb. Heeft het kort uitvallende internet niet opgelost. Ik zou die parental acces controls op termijn willen gebruiken dus liever niet in AP-modus.

[ Voor 10% gewijzigd door Zandthage op 17-07-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
repsaj schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:24:

---
Ik heb nog geen switches binnen zoals gezegd zodat ik de bekabelde achter een switch kan krijgen.
....
Een switch koop je voor een tientje om de hoek, https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
repsaj schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:24:
@dion_b Ik vind je toon weer wat bijzonder, maar OK.

Dat de DNS geen oplossing is, is duidelijk, maar wel een zeer fijne workaround voor nu. En ook voor andere mede-gatherers blijkbaar.
DNS is op de experia box aangepast.

Ik heb nog geen switches binnen zoals gezegd zodat ik de bekabelde achter een switch kan krijgen. Zoals aangegeven wel los geprobeerd, in Wifi modus en dan kreeg ik dus schommelen dat de Deco ene keer via Ethernet verbonden was en andere keer via wifi.

Ik heb de Deco in WiFi-router modus en AP modus volgt zodra ik de switches binnen heb.
Dat is niet goed en grote kans dat de discovery niet (goed) lukt met het risico dat je een netwerklus hebt gemaakt. Resultaat daarvan is dat je netwerk nog stroperig gaat worden.

Zorg dat je ze op de juiste manier, liefst via dedicated compatible switch hebt aangesloten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• repsaj
Betreft DNS: daarover wordt ook op de forums van KPN gezegd dat hun default vertragend is:
https://community.kpn.com...-overstap-naar-kpn-603879
https://community.kpn.com...g-en-valt-soms-uit-604041

Staat dan wel los van de Deco's.

Switch wordt dit weekend geleverd. Dan is de AP modus te testen, maar net als @Zandthage behoud ik graag de opties die de WiFi-router wel heeft (meer control), dus AP modus zou voor mij ook niet direct de oplossing zijn.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Kwestie van de switch achter de hoofd deco zetten :) dan kan die in router mode blijven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Precies @laurens0619, die had ik ook gezien en vandaar dat ik die switch heb besteld ;-) Maar AP-modus is niet helemaal de wens ivm functionaliteit die je dan mist.

[ Voor 29% gewijzigd door repsaj op 17-07-2024 17:02 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dan zet je hem toch in router mode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
Er wordt hier toch e.e.a. verkeerd begrepen door je, @repsaj .
Je zet één van de TP-links in Routermode. Dat is die die aan je modem hangt of rechtstreeks aan je aansluiting. De andere nodes sluit je via een switch aan op de eerste. Die moeten allemaal in AP-mode staan.
In een thuisnetwerk heb je maar één router nodig. De uitgebreidere functionaliteit in router-mode van de eerste node is voor het hele netwerk beschikbaar. De nodes in AP-mode zorgen voor uitgebreide dekking in je hele huis en dienen in principe alleen als doorgeefluik voor de verbonden clients.

Als je de boel bedraad graat aansluiten (wat, als het kan, altijd de voorkeur heeft boven mesh) en instellen zoals aangeven, heb je in principe te veel geld uitgegeven door de XE75 Pro aan te schaffen. Een opstelling met router en AP's had je veel goedkoper kunnen realiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Masimo op 17-07-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 11:55
Masimo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:42:
Er wordt hier toch e.e.a. verkeerd begrepen door je, @repsaj .
Je zet één van de TP-links in Routermode. Dat is die die aan je modem hangt of rechtstreeks aan je aansluiting. De andere nodes sluit je via een switch aan op de eerste. Die moeten allemaal in AP-mode staan.
Je stelt router of AP modus niet per deco in, maar voor het gehele systeem. Dus ofwel je deco systeem staat in router modus, of in AP modus.

In het geval van router modus functioneert de deco die je als hoofd-deco gemarkeerd hebt als router. Dat is degene die aan je modem of ONT moet hangen. In dat geval moeten alle andere deco's achter die deco worden aangesloten (de bovenste twee plaatjes) van @laurens0619.

In AP modus hoeven niet alle deco's achter de hoofd deco gehangen te worden, al is het wel nodig dat de hoofd deco bedraad met je router is verbonden. Maar dat mag via een switch waarbij andere deco's op andere poorten van dezelfde switch zijn aangesloten. En zoals gezegd, gebruik een switch en laat het signaal niet via de router van je provider lopen, die blokkeren nogal eens een deel van het verkeer dat nodig is voor de deco's om elkaar goed bedraad te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eupeodes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Je stelt router of AP modus niet per deco in, maar voor het gehele systeem. Dus ofwel je deco systeem staat in router modus, of in AP modus.
Dat.

Hele 'mesh' van dit soort systemen is gebouwd op OpenVSwitch, het gedraagt zich dus als één virtuele layer 2 switch dat over de verschillende fysieke units uitgespreid is. Er is dus maar één interface om dingen in te stellen, zoals AP vs router mode (in dat laatste geval doet het ook L3 en NAT)

Dat is trouwens waar IEEE1905.1 voor is, de interne communicatie hiervan regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
dion_b schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Dat.

Hele 'mesh' van dit soort systemen is gebouwd op OpenVSwitch, het gedraagt zich dus als één virtuele layer 2 switch dat over de verschillende fysieke units uitgespreid is. Er is dus maar één interface om dingen in te stellen, zoals AP vs router mode (in dat laatste geval doet het ook L3 en NAT)

Dat is trouwens waar IEEE1905.1 voor is, de interne communicatie hiervan regelen.
Weer wat bijgeleerd. Ik ben nog van de klassieke router + AP setups 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Mensen, mensen, die Deco potjes zijn gewoon consumenten kastjes. Die moeten zo uit de doos werken, zonder gedoe met DNS, IEEE&*&, NAT, L3, ONT, QoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prisma16 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:38:
Mensen, mensen, die Deco potjes zijn gewoon consumenten kastjes. Die moeten zo uit de doos werken, zonder gedoe met DNS, IEEE&*&, NAT, L3, ONT, QoS.
"Moeten", maar onder de motorkap werken ze wel degelijk met DNS, IEEE1905.1 en NAT op L3, althans, als ze in router mode staan. Meestal hoef je daar evenmin bij stil te staan als exact hoe een auto kan bewegen - maar net zo goed als een lekke koppakking, een kortsluiting in je elektra of gedoe na tanken verkeerde brandstof kan het nodig zijn om bij Deco's onderr de motorkap te kijken om te achterhalen waarom iets niet werkt en vervolgens oplossingen te vinden.

Case in point: DNS. TS beschreef iets dat klonk als DNS-probleem en inderdaad, met andere DNS instellingen ging het beter, maar kwamen er andere problemen bij. Die gaan niet magisch weg omdat het Deco is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:15:
[...]

"Moeten", maar onder de motorkap werken ze wel degelijk met DNS, IEEE1905.1 en NAT op L3, althans, als ze in router mode staan. Meestal hoef je daar evenmin bij stil te staan als exact hoe een auto kan bewegen - maar net zo goed als een lekke koppakking, een kortsluiting in je elektra of gedoe na tanken verkeerde brandstof kan het nodig zijn om bij Deco's onderr de motorkap te kijken om te achterhalen waarom iets niet werkt en vervolgens oplossingen te vinden.

Case in point: DNS. TS beschreef iets dat klonk als DNS-probleem en inderdaad, met andere DNS instellingen ging het beter, maar kwamen er andere problemen bij. Die gaan niet magisch weg omdat het Deco is...
Hoe het werkt weet ik wel, heb er zelfs les in gegeven...Maar als ik terugschakel in een auto denkt ik ook niet "hoe zou het met mijn koppakking zijn?" Ik bedoel consumenten-spullen moeten gewoon uit de doos werken anders moet je ze terugsturen. Natuurlijk voor de liefhebbers is het aardig om met DNS en de rest van het alfabet te kunnen spelen, maar voor de gewone consument mag dit geen rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:08
Ik heb hier een 3-tal Deco X50 als AP draaien achter een Fritzbox die als router dient (en wifi uit). Alles draait als een tierelier. Natuurlijk wel alles bekabeld aangesloten. Hoofd staat in de woonkamer achter een tweetal switches. De andere twee staan op.elke verdieping ook achter switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46

franssie

Save the albatross

@repsaj probeer eens voor je thuisnetwerk je Mac vast te zetten op je apparaat (minder privacy maar dat is op een thuisnetwerk niet zo belangrijk). Bij Android bijvoorbeeld duurt het soms lang voordat ie overspringt op een ander AP.
Zit in je wifi instellingen onder je netwerk, dus geldt alleen voor je huis netwerk

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Thanks allemaal.

Bedraad aangesloten. Het werkt! Middels de Wifi-router opzet en DNS aanpassing via Deco alleen naar 1.1.1.1.

Behalve 1 deco in huis die niet via een kabel is aangesloten; kwam erachter dat ik eentje achter een extra switch had aangesloten en het daardoor niet werkte.

Heb nu de Hoofd deco aan de router van KPN, daar een switch op en alle netwerk kabels van de andere verdiepingen op die specifieke switch.

Blijkbaar als er een switch tussen hangt weer, werkt het niet. Die eruit gehaald en het werkt. Iemand tips om die “dubbele switch” wel werkbaar te maken? Nu mis ik op een verdieping een ethernet poortje voor wat anders ;-)

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
Een zyxel/Odido modem/router gaat over zijn nek met een ethernet backhaul (IEEE 1905.1 protocol) van Tp-link. Ook ziggo connectboxen hebben het er soms moeilijk mee. Wellicht dat sommige switches dat ook doen of je kpn router. Zorg dus dat alle backhaul communicatie via tp-link switches gaat en dan werkt het.
Althans bij mij thuis met 3x deco m4 in accespoint mode.
Ik heb wel een keer een ethernet loop gehad doordat 1 deco's draadloos verbond met de hoofd deco en via een switch ook bedraad was aangesloten op het router, nadat ik bekabeling had verwisseld. Even alles stroomloos maken loste dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
repsaj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:15:
Thanks allemaal.

Bedraad aangesloten. Het werkt! Middels de Wifi-router opzet en DNS aanpassing via Deco alleen naar 1.1.1.1.

Behalve 1 deco in huis die niet via een kabel is aangesloten; kwam erachter dat ik eentje achter een extra switch had aangesloten en het daardoor niet werkte.

Heb nu de Hoofd deco aan de router van KPN, daar een switch op en alle netwerk kabels van de andere verdiepingen op die specifieke switch.

Blijkbaar als er een switch tussen hangt weer, werkt het niet. Die eruit gehaald en het werkt. Iemand tips om die “dubbele switch” wel werkbaar te maken? Nu mis ik op een verdieping een ethernet poortje voor wat anders ;-)
Mooi dat het nu naar tevredenheid werkt.

Maar, kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van bedraade mesh dingen als Deco X75 is ten opzicht van gewone access points?
Pagina: 1