Upgraden stereo setup (beginner)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 12:44
Ik zoek een?
Aanvulling of verbetering van de huidige opstelling. Deze bestaat uit een Denon PMA 720 AE versterker met met een setje Wharfedale Diamond 220 bookshelf speakers. Deze staan naast de LG TV (47") op het TV meubel. De Denon is aangesloten met een optische audio kabel op de LG TV.
De kamer is ca. 4.5 x 4 meter.

De Denon heb ik in 2016 nieuw aangeschaft en de speakers in 2016 via Marktplaats.

De opstelling functioneert prima, maar ik mis toch het gevoel op audio vlak 'in' de film of game op te gaan. Een surround systeem door de hele kamer hebben wij geen ruimte voor en geeft mij teveel kabels etc. Daarbij is dat wellicht ook meer geschikt voor een wat grotere ruimte.

Wat is je budget?
100 tot 400 euro. Ik heb geen moeite met wachten tot de juiste producten tweedehands of in een actie voorbij komen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De huidige audio kwaliteit te verbeteren. Hij wordt dagelijks gebruikt voor series, film en gaming. Het is onze hoofd ( en enige) opstelling.

Wat heb je zelf al gevonden?
[i]Mijn kennis is beperkt op dit vlak en bij mijn zoektocht stuit ik al gauw op onbekende termen en waarden, waardoor ik vrij snel afhaak.

Ik zag dat er voor de Diamond 220 ook een center speaker bestaat. Kan dit een goede aanvulling zijn (boven of onder de tv?)?
Mogelijk moeten de linker en rechter speaker dan wat verder ban de TV geplaatst worden? Echter staan daar een soort stellingkasten met o.a. kamerplanten, waarvan ik denk dat ze het geluid misschien dempen?

De genoemde speaker is wel lastig te vinden online, of voor een vrij forse prijs. Tweedehands vind ik hem niet.

Voor wat meer bass zou ik misschien een compacte subwoofer kunnen toevoegen, onderin 1 van de stellingkasten. De kasten hebben geen wanden, waardoor rondom denk ik genoeg ruimte is.

Ik weet alleen niet hoe dit gaat met de huidige opstelling. Moeten de speakers dan op de subwoofer worden aangesloten en die dan op de Denon versterker?

Verdere vragen...

Is de huidige opstelling vrij eenvoudig te verrijken, of is het raadzaam om naar andere speakers en / of versterker te kijken voor mijn wensen? Of kan ik het beter bij de huidige opstelling houden, omdat het zonder grotere investeringen gewoon niet beter wordt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10
Een subwoofer mag overal in de kamer, misschien onder of naast de bank? Je center speaker mag ook van een heel ander merk/model zijn hoor.

Verder kan je nog overwegen/uitzoeken of je misschien draadloze satellietjes wil. Denon heeft ook zo'n set met soundbar en/of subwoofer en/of satellietjes allemaal draadloos. Ik weet dan alleen niet of dat nog met je versterker is de synchroniseren/aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een sub gaat altijd wat toevoegen. Je Denon heeft een pre- out dus daar kan de sub op. Via speaker terminals kan ook, zelfs via aparte speaker terminals van de B. Moet je sub uiteraard wel high level ingangen ondersteunen :)

Maar op de keper beschouwd: wat mis je, of meen je te missen qua geluid? Waar ben je precies naar op zoek?

Daarnaast: doe eens een paar foto's, dat zegt meer dan 1000 woorden qua omschrijving :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Wat ik mis is vooral een stukje bas om de 'bombastische' momenten uit een film of game te benadrukken.
Daarbij merk ik nu dat het geluid uit de richting van de TV komt en je niet zozeer 'omarmd' wordt door het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57
Subwoofer om extra bas te krijgen.

Als surround geen optie is: je kunt ook kijken of je de speakers wat verder uit elkaar kunt zetten om een beter stereobeeld te krijgen. Moet je waarschijnlijk wel speakerstandaarden halen om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Subje neerzetten idd, 100%

Mocht je een pc speakersetje hebben met losse sub, kun je even testen door dat ding met een verloopje op de pre-out van je Denon te zetten. Dan hoor je het verschil vrijwel meteen, zelfs met een simpel Logitech ding.

Verder: iedere sub zal een toevoeging geven. Afhankelijk van hoe je iets kwijt kunt, voor een front of downforce sub gaan en al dan niet basreflex (aka gepoortte sub). Op MP heb je ze al voor 100 euro, keuze zat.

Protip: https://hifi.nl/artikel/2...oor-een-zachte-prijs.html
Is een review van je speakers, geeft al een redelijk beeld van wat je ongeveer als crossover in zou moeten stellen voor een evt sub.

Vwb in het geluid zitten en stereobeeld: das een kwestie van opstelling. Soms wil naar binnen richten wel eens helpen. Maar eigenlijk niks over te zeggen zonder de al een paar keer gevraagde foto ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Subwoofer klinkt als een plan.

En denk vooral lekker creatief. Ik had een stereo setje 2x 100W Pioneer, speakers redelijk maar huismerk van.. conrad? Daarbij een logitech 2.1 subwoofer met satellietjes achter me.. Nou klonk helemaal top, niks meer aan doen. Gewoon stereo gesplitst, niks 5.1 of zelfs maar Dolby Prologic (werd vroeger wel eens op VHS gedaan). Later uitgebreid naar dure B&W en 5.1 DTS toestanden.. Prijs keer 10, beleving.. tja.. keer 1.3 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36
jnr24 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:45:
Je center speaker mag ook van een heel ander merk/model zijn hoor.
Die speaker wil je het liefst juist wél van hetzelfde merk en model hebben als de frontspeakers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Wederom dank voor de reacties.
Als ik in de gelegenheid ben om wat foto's te maken van de huidige opstelling / ruimte zal ik ze maken @The Eagle.

Kijkend naar subwoofers, daar lijken eindeloos veel mogelijkheden te zijn.
Als ik bij een bekende Hifi zaak kijk zie ik voor €250 bijv. de Argon Malmo Sub 6 staan voor een kleine €250.
Zou dan nog wat ruimte geven om t.z.t eventueel aan te vullen met een center speaker. De centerspeaker die bij de 220 speakers hoort zijn vrijwel niet te vinden, maar wellicht bijv. de 12.c. kan wel een optie zijn als ik bij hetzelfde merk zou blijven.
Wil het eerst even aanzien met een sub. €500 voor een sub is me dan weer te gek, maar voor een type als de B&W ASW608 zie rond die prijsklasse zit zou ik uiteraard ook marktplaats in de gaten kunnen houden... Als ik er daar een voor €100 tot €250 kan scoren zou dat gunstig zijn, mits hij goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanPG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdxrTrf-pSv3tq_z26PUujnHN-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q59ZqNWNEXWtVUrkUnIsegkx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog de gevraagde foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Ik zou de speakers zeker verder uit elkaar zetten. Op de plek van gele vaas en achter die gouden potjes bijvoorbeeld. Je oren zijn je beste adviseur. Probeer iets waar je bijvoorbeeld een orkest hebt en kijk of je de locatie van instrumenten beter (of minder) kan bepalen. Hopelijk krijg je niet teveel vibraties in die stellingen.

Eventueel op standaarden of muurbeugels kan ook nog.

Bij Coolblue waren er nog wat subs, Jamo had iets voordeligs. Het zal niet het ultieme zijn, maar nogmaals je oren en smaak zijn je beste adviseurs. Een speaker van €1000 klinkt niet drie beter dan één van €350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36
JohanPG schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:59:
Wil het eerst even aanzien met een sub. €500 voor een sub is me dan weer te gek, maar voor een type als de B&W ASW608 zie rond die prijsklasse zit zou ik uiteraard ook marktplaats in de gaten kunnen houden..
Dan zou ik m'n ogen ook open houden voor een SVS SB 1000. Ligt qua prijs in de buurt van die B&W en is een betere sub. Dat ga je 2e hands denk ik niet kopen voor € 250.

Een subwoofer is een speaker waar je wat meer geld aan wil besteden als je je budget gaat verdelen. Het risico bij goedkopere subs is dat het van die ordinaire bonkkasten zijn, omdat ze geen strakke frequentie weer geven. Een sub van het merk SVS doet dat wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Hulleman op 23-07-2024 08:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1