Hoe mijn basissetup maken met modem, nas, switch en camera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakko73
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-07-2024
Mijn vraag
hoi mede tweakers.
Ik ben Jakko en na jaren gewoon van de site gebruik te maken, toch maar eens een account aangemaakt, omdat ik hoop hulp te vinden voor mijn netwerk setup.
Ik heb thuis een Genexis glasvezelmodem, wat zorgt voor internet en televisie.
Ik probeer al geruime tijd hier een qnap nas op aan te sluiten, die ik van buiten mijn eigen netwerk kan benaderen. Ook wil ik dmv een poe switch drie camera's aansluiten op de nas.
Wifi in huis wil ik van twee deco's die ik aansluit op het Genexismodem.
Ik heb al veel geprobeerd, maar krijg de qnap niet werkend en weet niet wat ik moet doen.
Cameras zichtbaar krijgen op de qnap lukt ook niet.
Wat ik nodig heb is iig dat de basis goed is.
Dus Genexis glasvezelmodem, met daar op aansluiten de deco's, switch en nas.
Of moet de nas op de switch?
Moet ik iets instellen of toevoegen op de Genexis, moet ik iets doen met de switch qua instellen?
Ik zie door de bomen het bos niet mee :*)

Krijg graag wat pointers 8)

Relevante software en hardware die ik gebruik

[
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik loop te kloten :'(
...

[ Voor 40% gewijzigd door jakko73 op 14-07-2024 21:50 ]

Beste antwoord (via jakko73 op 14-07-2024 21:50)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Goed, maak eens eens een schets hoe je het zelf in gedachten had.

Voor het extern benaderen van je NAS:
- VPN-verbinding naar je eigen netwerk / NAS nodig. Qnap heeft een VPN-server-pakket voor een NAS
- De juiste VPN poorten naar de QNap openstellen om de Qnap via VPN te benaderen.
- De VPN-verbinding kan je dan via Windows VPN-verbinding of andere cliënt gemaakt worden.
- Testen: Alleen via extern. Dus via interne netwerk gaat niet.

Maar dat is maar één ding wat je wil. Je wilt meer. Vraag iemand met kennis die je het een en ander kan uitleggen. Eventueel met je installeren. Dan kan je rustig met die persoon uitleggen en je vragen stellen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 14-07-2024 20:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49
Als eerste mag je even het plaatje weghalen met de usernames en passwords van je router, en je wifi netwerk. Al hoop ik dat je die inmiddels gewijzigd hebt, maar gezien de kennis die van je post afdruipt vrees ik het ergste. Dan kan ik je alleen maar het advies geven iemand te vragen die er iets van kent om je te komen helpen, dit wordt over het internet alleen maar ellende zo.

Ik bedoel het overigens niet rot mocht dat zo overkomen maar dit is het eerlijke antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:23
edit : delete maar

[ Voor 81% gewijzigd door ijske op 14-07-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakko73
Hoi, nee uiteraard niet de standaard wachtwoorden en passwords.
Was meer om model en type aan te geven.
Maar thanks voor je waakzaamheid!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Goed, maak eens eens een schets hoe je het zelf in gedachten had.

Voor het extern benaderen van je NAS:
- VPN-verbinding naar je eigen netwerk / NAS nodig. Qnap heeft een VPN-server-pakket voor een NAS
- De juiste VPN poorten naar de QNap openstellen om de Qnap via VPN te benaderen.
- De VPN-verbinding kan je dan via Windows VPN-verbinding of andere cliënt gemaakt worden.
- Testen: Alleen via extern. Dus via interne netwerk gaat niet.

Maar dat is maar één ding wat je wil. Je wilt meer. Vraag iemand met kennis die je het een en ander kan uitleggen. Eventueel met je installeren. Dan kan je rustig met die persoon uitleggen en je vragen stellen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 14-07-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakko73
Dank voor de reacties,
At RonnieKo, ik zal met de vpn aan de slag gaan, lijkt me leuk en leerzaam om mee te gaan stoeien.
Voor wat betreft iemand erbij halen....ik denk dat dat de beste optie is.
Hoe kom je met zo iemand in contact? Reageren op een advertentie oid? Ik zal de lokale computerwinkel eens vragen of ze expertise hebben.
Bedankt iig voor het meedenken. Ik begrijp dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Fijne avond iedereen!
Pagina: 1