Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-05 21:22
Mijn vraag:
Ik ben aan het oriënteren op een all electric warmtepomp om mijn bestaande CW5 gas CV mee te gaan vervangen. Ik heb hier inmiddels enkele adviseurs voor over der vloer gehad, echter zit er verschil in de adviezen. Ik ben benieuwd naar jullie mening / advies? tevens heb ik wat pragmatische vragen.

Situatieschets:
Wij wonen als gezin met zijn 4en in een 2 onder 1 kap woning van 1996 en is niet op alle punten het beste geïsoleerd. Nadat wij er zijn ingetrokken hebben we ook het eea uitgebouwd. Achtergevel van 8x2,5Meter, dakopbouw (6x2,8m) en een dakkapel van 5 meter. Verder bestaat de woning uit betonnen zijwanden en stokkenwand icm steense muur aan de kop en achtergevel. Op de begane grond is alles inmiddels HR++, op de 1e voor 75% en volgende week vervangen we al het glas van de 2de voor HR++ glas.
Op de begane grond hebben we vloerverwarming en op de etages Jaga Tempo radiatoren muv badkamer(vloerverwarming) en kantoor (t11).

Wij verbruikte afgelopen jaar circa 1200 M3 gas waarbij ik de CV op 45C heb ingesteld.
Nu ging dit voor beneden prima, echter boven was het toch soms fris. Onze eigen slaapkamer was 16/17 graden en de zolder 15/16. Dit is oa de reden dat ik nu het glas laat vervangen, tevens ga ik heatboosters installeren op de Jaga radiatoren.

De ambitie:
-De gasketel te vervangen voor een all-electric warmtepomp en bij voorkeur Daikin ivm de bestaande Daikin airco's.

De inschattingen:
-Conform de koevlaai berekening zou ik uit moeten kunnen met 6 KW of 8KW unit. (1200*8/1650=5,8 of 1500 (ivm vervallen zonneboiler) *8/1650=7,2
Installateurs kwamen terug met 8 en 12 KW.
Ik heb vooralsnog 3 adviezen gehad en ze verschillen enigszins. Een installateur stelde een LTW voor van 8KW. Een stelde een LTW van 12KW voor. De ander een MTW (midden temperatuur) met dual zone. Zijn beargumentatie: de MTW van Daikin (Erra08w1) kan goed terug moduleren en is mbt zijn grote radiator een stuk rustiger (hoeft niet op volvermogen te lopen) als we voor boven een hogere aanvoer temperatuur (45graden) nodig hebben.

Op zich ben ik gevoelig voor dit argument en ben bereidt tot 1000Euro extra aanschaf, als hierdoor de geluidsproductie enigszins lager is + de optie voor dual zone om met 2 aanvoertemperaturen te kunnen werken. Echter ik kan niet goed inschatten of de grote unit ook (standaard) meer verbruikt als de LTW? Wat is jullie advies in deze?

De modellen in overweging (Midden temperatuur ELVH12S23E9W ERRA08EW1 =8KW versus Laag temperatuur EHVH08S23E9W + ERGA08EVH 8KW of EBVH11S18D9W + ERLA11DW1 =11KW)

P.s. Op de specsheet wordt gesproken over "Totale verwarmingscapaciteit Nom.", waar staat de "nom." voor?

Alvast bedankt voor alle feedback :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 15:13
Hoi,

Keuzes, keuzes. Daikin heeft er veel!

Hoe is de leidingloop? Is de WP een beetje in de buurt van de installatie?

Mijn advies: een Daikin EBLA08E3V3
Dit is een monoblock die stil is en voldoende vermogen levert.
Niet met 2 zones werken, dat verpest je efficiëntie.
Ik vind op de slaapkamers 17-18 eerder te warm dan fris.
Misschien kun je op het kantoor een echte LTV fancoil nemen. Die het moeiteloos 21C maakt, dat is op een kantoor wel nodig.
Na vervangen glas zullen de slaapkamers ook zeker warm zat zijn op W35 of wen aan koeler slapen das veel gezonder.

Het sanitair warmwater kan met de 300L boiler van Daikin op de plek van de cv ketel.
Dit geeft als voordeel dat je met max 48C genoeg warmwater hebt wat weer de efficiëntie verbeterd.
Er komt in het najaar trouwens een R290 monobloc de Altherma 4.

Als je naar je eigen offertes kijkt let dan ook op de inhoud van de boiler, 2 zijn 230L en is 180L.
180 is echt te weinig.

Waarom een monobloc?
Ze zijn zwaarder en groter. Gelijk een nadeel.
Maar in de toekomst is de kans groot dat dit heel makkelijk te vervangen is voor een nieuwe monobloc na 10-15jr. Kraantje erbij 2 koppelingen nieuw kastje aan de wand en gaan met die banaan.
Een rvs boiler moet zo 25 jr kunnen meegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 14-07-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Hi Technician,

allereerst dank voor de feedback. Helaas is de monoblock een minder handige optie. Het block komt op de 1e etage, boven op de garage te staan. Hierbij is de transportleiding circa 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 15:13
Pino83 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:45:
Hi Technician,

allereerst dank voor de feedback. Helaas is de monoblock een minder handige optie. Het block komt op de 1e etage, boven op de garage te staan. Hierbij is de transportleiding circa 10 meter.
Ja, en waarom is dat niet “handig”?

Er moet ook anders koellleiding 3/8 5/8 tussen das ook niet “handig” das hard werken. :D

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 14-07-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:06
Een monoblock is juist handig, elke handige Harry kan zonder koel-gas papieren die wp aansluiten, toen ik mijn Panasonic aansluit wist amper hoe ik een radiator moest aansluiten; ik heb hier op Tweakers het nodige geleerd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino83
Technician- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:46:
[...]

Ja, en waarom is dat niet “handig”?

Er moet ook anders koellleiding 3/8 5/8 tussen das ook niet “handig” das hard werken. :D
Is geen technische motivatie ;-). Minder "handig" omdat de leidingen dan dikker zijn en ik deze dan niet door de koof kan halen.

Desalniettemin, de optie toegevoegd aan de lijst. O-)

los van dit, snijdt het argumenten mbt de MTW houdt?
Pagina: 1