Warmte-afleverset 250 kPa HARD tikkend geluid zo ineens...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 09:55
Hoi,

Sinds vanochtend (vannacht?) maakt de warmtenet afleverset van mijn vriendin een achterlijk hard tikkend geluid. Enkel wanneer de kraan (koud of warm maakt niet uit) aan gaat, of als de WC doorgetrokken wordt, is er geen getik te horen.

Heel fijn (not), maar de storingsdienst is niet bereikbaar in het weekend. Kreeg wel iemand aan de lijn, maar die zegt doodleuk 'bel morgen maar terug, vandaag zijn wij vrij'. Het warmtenet hier in deze wijk is van EnNatuurlijk en dit bedrijf aan de lijn krijgen is net zo erg als roepen om hulp in de woestijn. Altijd drie tot vijf wachtenden voor je, maar iemand aan de lijn krijg je niet (ook niet na 8 uur, hebben we al eens als test geprobeerd). Zelfs de woningbouwvereniging, waar mijn vriendin de woning van huurt, krijgt EnNatuurlijk vaker niet dan wel te pakken.

Het geluid, wat op deze YT-video die ik net gemaakt heb, te horen is, hebben we nog niet eerder gehoord, maar buren van haar zeggen dat zij dit geregeld horen en dat EnNatuurlijk niet komt opdagen om dit op te lossen (met alle gevolgen van dien, want twee van haar buren stellen dat ze geregeld geen warm water hebben, als ze al water hebben).

YouTube: 14 July 2024

Het is een vrij nieuwe wijk hier (al deze appartementencomplexen en huizen staan er net 12 jaar) en de wijk heeft onlangs (zo'n vier jaar geleden) een heel nieuw leidingstelsel gekregen (omdat er iets mis bleek met de leidingen die in 2011 zijn aangelegd).

Mijn vraag is dus, wat kunnen we doen om dit op te lossen ? Het tikt al sinds vannacht ergens (we werden rond 0900u wakker en toen was het geluid er al). Inmiddels worden we er tureluurs van. Mijn vriendin werkt vanuit huis, dus het zou fijn zijn als het geluid morgen weg is. Dit geluid gaat ZO hard door de dunne muren heen, dat we maar met hoofdtelefoons op zitten om film te kijken.

Alvast dank mocht iemand het (verlossende?) antwoord hebben.

MvG Youri

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purnodepurno
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-06 13:23
Klinkt een beetje als een elektrische 2-weg klep die z'n eindpositie niet haald en maar blijft "proberen". Heeft de afleverset een 230V voedings stekker? Trek die er dan maar eens uit. Uiteraard heb je zolang de voeding eraf is geen warm tapwater...

[ Voor 15% gewijzigd door purnodepurno op 14-07-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
purnodepurno schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:46:
Klinkt een beetje als een elektrische 2-weg klep die z'n eindpositie niet haald en maar blijft "proberen". Heeft de afleverset een 230V voedings stekker? Trek die er dan maar eens uit. Uiteraard heb je zolang de voeding eraf is geen warm tapwater...
Ik heb gekeken, n.a.v. je tip, maar ik zie helemaal geen stekker zitten. Die is afgeschermd door een 'kabinet' (of hoe je het ook noemt) achter de warmtenet-afleverset. Met andere woorden, ik kom er niet bij. Wat nu ?

Die zwarte kabel die je op het filmpje ziet, is niet van het apparaat maar van iets anders (al kan ik niet ontdekken waarvan, want hij komt uit de muur en gaat weer terug de muur in ... wat vreemd zeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Ik heb een boekje gevonden, daar staat het volgende op:
Multical 603 & Ultraflow

V.w.b. de kabel, die komt op een gegeven moment weer uit de muur (van hout overigens, dus zal wel een houten schot zijn ipv een muur), maar verdwijnt vervolgens in de betonnen vloer. Ik kan 'm dus niet handmatig uitzetten, want er is geen stekker te bekennen (behalve die linksonderin zit, maar die is overduidelijk van iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purnodepurno
Op het filmpje zie ik een honeywell 2-weg klep onder de afleverset. Waarschijnlijk heeft deze 230v voeding en een kabeltje dat door de muur naar de kamerthermostaat gaat. Misschien bedoel je die kabel? Die klep kan ook wel geluid maken, maar dat moet je dan ook wel kunnen horen of voelen.
Multical 603 is de warmtemeter, die kunnen eigenlijk geen geluid maken.

[ Voor 13% gewijzigd door purnodepurno op 14-07-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
Mja, er staat wél Honeywell op de stekker die in het stopcontact zit, echter kan ik niet zien dat deze van dit warmtenetapparaat afkomt. Maar ook die stekker komt uit de muur (naja, door het houten schot). Het zal dan wel die stekker zijn.

Ik heb net zo'n twintig minuten gedoucht (normaliter sta ik er nog geen twee minuten onder), het getik is, geloof het of niet, gestopt. Zou het daar ook mee te maken kunnen hebben ? Ik weet vrij weinig van het electriciënvak, ik ben maar een 'simpele muziekproducer'. Dus alvast excuses als ik dom overkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purnodepurno
Er bestaan veel verschillende soorten afleversets, soms worden ze zelfs als special geproduceerd voor een specifiek stadsverwarmings wijk/project. Ik heb dus geen idee wat er in dat kastje zit. Sommigen hebben een 230V voeding en anderen niet. Maar ik vermoed toch dat deze dat wel heeft. Mocht je vanacht weer uren wakker liggen irriteren over dat geluid kun je natuurlijk altijd als laatse redmiddel nog 1 voor 1 de automaten/zekeringen in de meterkast uitschakelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
purnodepurno schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:33:
Er bestaan veel verschillende soorten afleversets, soms worden ze zelfs als special geproduceerd voor een specifiek stadsverwarmings wijk/project. Ik heb dus geen idee wat er in dat kastje zit. Sommigen hebben een 230V voeding en anderen niet. Maar ik vermoed toch dat deze dat wel heeft. Mocht je vanacht weer uren wakker liggen irriteren over dat geluid kun je natuurlijk altijd als laatse redmiddel nog 1 voor 1 de automaten/zekeringen in de meterkast uitschakelen....
Ik heb je tip ter harte genomen en alle zekeringen/automaten één voor één uitgeschakeld en guess what ?
Geen soelaas. Wat blijkt, de warmtemeters zitten op een aparte groep in een aparte meterkast en dan weer in een stopcontact. allemaal achter het f***** houten schot. Dat houten schot is 8cm dik (er zit een klein gat in, dat kon ik opmeten).
Blijkbaar vond de aannemer het aannemelijk dat mensen wel eens zelf met het apparaat zouden kunnen gaan klooien bij problemen. Met als resultaat: er komt 23 augustus (ja, dan pas ja) een monteur om te kijken of hij het zo kan oplossen, zo niet, dan moet er een nieuwe afspraak ingepland worden om de gehele meterkast uit elkaar te slopen om bij het stopcontact te kunnen komen waar de afleverset op het stroom zit aangesloten. Welke mafkut bedenkt zoiets ?? Dit zijn normale appartementen, geen woongroepen voor ambulante begeleiding of zo.. Echt, hoe dom kan je als aannemer zijn. Ik zeg aannemer, ik weet niet hoe zo iemand anders heet. Als er nou brand uitbreekt (lijkt me altijd een mogelijkheid) in dat ding, hoe schakel je het dan uit ? Daar had ie geen antwoord op. Een kleine rondvraag bij de buren leert dat dit bij iedereen is, behalve bij één persoon die zelf electriciën is en de halve meterkast zélf gesloopt heeft omdat ie tegen exact hetzelfde probleem aanliep en waarbij de monteur van EnNatuurlijk zes keer niet kwam opdagen (een ervaring die we zelf ook al twee keer hebben meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purnodepurno
Ai dat is wel heel slecht, zo ben ik het nog nooit tegen gekomen. Ik weet niet of het met "zelf klooien" bij storingen te maken heeft. De warmtewisselaar is waarschijnlijk gewoon afgezegeld, en die kun/mag je dus eigenlijk niet openen, de stekker uit de wcd trekken moet je als consument gewoon kunnen doen.
Meestal heeft een warmtemeter een ingebouwde lithium batterij als voeding. Dat is mooi want dat werkt altijd. Soms werken ze in plaats daarvan op 230v. Dat werkt ook prima, maar als dan de stekker uit de wcd getrokken word meet hij geen warmte meer, met in sommige gevallen niet geregistreerd warmte verbruik tot gevolg. Daar zijn prima oplossingen voor, maar daar moet dan wel vooraf goed over nagedacht worden. Misschien is dat hier niet goed gegaan en hebben ze dat zo proberen op te lossen...

Dat ze pas eind augustus lang komen is diep droevig, wat betaal je wel niet aan vastrecht/servicekosten , iets van 30 of 40 euro per maand?
Ze staan onder toezicht van het ACM, bij een warmteonderbreking van langer dan 8 uur moeten ze compensatie betalen die snel oploopt. Ik zou een totale uitval melden, dan komen ze waarschijnlijk wel wat eerder. Zodra de monteur er dan is werkt het heel toevallig ineens weer, maar als hij er dan toch is wil hij vast wel even naar dat geluid kijken😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
purnodepurno schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 00:07:
Dat ze pas eind augustus lang komen is diep droevig, wat betaal je wel niet aan vastrecht/servicekosten , iets van 30 of 40 euro per maand?
Geen idee, mijn partner betaalt 144 euro per maand (wat we niet eens verbruiken), dat kan schijnbaar niet lager want iedereen betaalt hetzelfde bedrag (een kleine navraag leert dat nog nooit iemand geld terúg heeft gekregen, maar wel altijd 600-1000 euro bij heeft moeten betalen).

Als mijn partner dit geweten had, dan had ze nooit en te nimmer een woning genomen met stadsverwarming/warmtenet. De woningbouwvereniging (we hebben het zwart op wit in de mail staan) stelde indertijd (vorig jaar) dat warmtenet stukken voordeliger en dus goedkoper is dan koken/verwarmen op gas.

Little did we know, dat is dus pertinent niet waar. Wellicht hadden we daar beter naar moeten kijken, maar je gaat er toch niet van uit dat een woningbouwvereniging, die al talloze jaren bestaat, je zo keihard voorliegt ?

En dat na 8 maanden (!!!!) op de urgentielijst te hebben gestaan voor een aangepaste woning (want mijn partner is invalide). Ze had eerst een splitlevel-appartement, oftewel een appartement met trappen in de woning en verschillende verdiepingen.

Maar goed, ik denk dat ik de ACM ga aanschrijven. Ik schakel de huisjurist van mijn bedrijf wel in, dan gaat het een stuk sneller (en is uiteindelijk goedkoper dan een andere jurist/advocaat).

[ Voor 47% gewijzigd door Indifstublatia op 18-07-2024 12:33 ]

Pagina: 1