Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:36
Mijn vraag
Een familielid vroeg of ik zijn laptop even opnieuw kon installeren met een fresh install van windows 11 ( zat er ook op)

Ik bouw al jaren lang mijn eigen pc's en installeer deze, .verschillende desktop en laptops gedaan.
Alleen nu snap ik er werkelijk niets meer van.

Ik wil windows installeren op de laptop maar krijg de melding bij "Waar wil je windows installeren" de melding "Kan windows niet op deze schijf installeren de geselecteerde schijf bevat een MBR-Partietabel." met nog wat tekst..

Ook de bios was zo vast als een .... kon niets aanpassen of uberhaupt settings bekijken.
Dit heb ik opgelost met een BIOS RESET. kan nu wat settings veranderen. maar nog steeds niet windows installeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer Helios 300 met windows 11 en NVME ssd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

BIOS reset
NVME omgezet naar GPT.
parties geprobeerd te verwijderen maar is ook onmogelijk.

via een extender de NVME in mijn eigen pc gedrukt en daar zie ik een ssd van 500 gb. nu in het windows scherm staat er 899 gb.
Is de SSD gewoon kapot of zie ik iets compleet over het hoofd?

Beste antwoord (via jeppekroezen op 16-07-2024 08:47)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens je specs zit er 1TB in, dus mogelijk zit je aan de verkeerde SSD te rommelen. ;)
Ik zou gewoon eens van een Linux live-USB booten en kijken wat je allemaal ziet. Als het kan, ook de disk gewoon wissen. Als er gparted op staat, kun je simpelweg een nieuwe partition table maken (type GPT) en dan is alles weg. Maar let wel op die laatste 4 woorden: Dan is alles weg!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Room42 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:04:
Volgens je specs zit er 1TB in, dus mogelijk zit je aan de verkeerde SSD te rommelen. ;)
Ik zou gewoon eens van een Linux live-USB booten en kijken wat je allemaal ziet. Als het kan, ook de disk gewoon wissen. Als er gparted op staat, kun je simpelweg een nieuwe partition table maken (type GPT) en dan is alles weg. Maar let wel op die laatste 4 woorden: Dan is alles weg!
Ik kan dus de disk niet verwijderen om hem nieuw te maken, dit is dus het probleem een beetje.
ik probeer hem te verwijderen zodat ik hem weer kan toewijzen of windows erop kan installeren maar dat gaat niet.
Hij blijft verschillende grote zeggen in verschillende schermen. BIOS zij net 512 gb nu zegt windows ook 476 gb. maar windows install zegt 899 gb. en kan nergens iets met die schijf doen.

heb nog niet echt met linux gewerkt. maar zal eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Schijfbeheer geeft ook aan 500 gb trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Ik kan dus de disk niet verwijderen om hem nieuw te maken, dit is dus het probleem een beetje.
Ik probeer hem te verwijderen, zodat ik hem weer kan toewijzen of Windows erop kan installeren, maar dat gaat niet.
[...]
Ik heb daarentegen al jaren niet echt meer met Windows gewerkt (en als ik dat wel deed, vulde ik binnen een halfuur de vloekenpot weer tot de rand) maar ik kan me voorstellen dat hij wel een foutmelding geeft...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Je kunt vanuit Windows zelf de installatie terugzetten naar de fabrieksinstellingen waarbij je kunt kiezen of de persoonlijke documenten bewaard blijven of niet. Ga naar Instellingen>Systeem>Systeemherstel>Deze pc opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Uszka schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:33:
Je kunt vanuit Windows zelf de installatie terugzetten naar de fabrieksinstellingen waarbij je kunt kiezen of de persoonlijke documenten bewaard blijven of niet. Ga naar Instellingen>Systeem>Systeemherstel>Deze pc opnieuw instellen.
Klopt dat weet ik. Alleen die functie heb ik niet gebruikt aangezien er 2 besturingssystemen op stonden en alles niet lekker werkte.
En ik kan niet meer in Windows omdat alles weg is.

Nu in boot menu van Windows kom ik opeens schijf X tegen met een Windows erop. Deze Windows is dus het gedeelte die ik nergens kan verwijderen. Zelfs in mijn eigen Windows zie ik deze niet en kan ik deze niet verwijderen

Iemand enig idee hoe ik deze ook kan verwijderen en er weer 1 normale schijf van kan maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Nu in boot menu van Windows kom ik opeens schijf X tegen met een Windows erop. Deze Windows is dus het gedeelte die ik nergens kan verwijderen. Zelfs in mijn eigen Windows zie ik deze niet en kan ik deze niet verwijderen

Iemand enig idee hoe ik deze ook kan verwijderen en er weer 1 normale schijf van kan maken?
X: is de RAM-disk waarop de installatiebestanden staan tijdens de installatie. Die kom je ook niet tegen in het scherm waar je de doelschijf selecteert. Daar staan sowieso geen schijfletters bij, geloof ik.

Dat scherm zal er ongeveer zo uitzien. Selecteer alles (behalve 'Unallocated space') en klik steeds op Verwijderen / Delete om de bestaande partitie te verwijderen. Maak niet zelf een nieuwe partitie aan maar klik gewoon op Next.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQDVqdWT9BTDRnHCShSmTU0kcgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MVU5R0QyT71uxJvAScp1eacF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Room42 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:19:
[...]

X: is de RAM-disk waarop de installatiebestanden staan tijdens de installatie. Die kom je ook niet tegen in het scherm waar je de doelschijf selecteert. Daar staan sowieso geen schijfletters bij, geloof ik.

Dat scherm zal er ongeveer zo uitzien. Selecteer alles (behalve 'Unallocated space') en klik steeds op Verwijderen / Delete om de bestaande partitie te verwijderen. Maak niet zelf een nieuwe partitie aan maar klik gewoon op Next.

[Afbeelding]
Bedankt voor Je reactie.

Helaas heeft me dit niet geholpen aangezien ik ze nu helmaal niet meer zie in de installatie menu.

Dus ik heb een lege laptop ( zonde windows) en kan geen windows installeren op de nvme omdat die niet te voorschijn komen.

Dus nu opzoek naar hoe ik die weer na voren kan helen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jeppekroezen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:23:
[...]
Helaas heeft me dit niet geholpen aangezien ik ze nu helemaal niet meer zie in het installatiemenu.
Je bent niet heel duidelijk met wat je met 'ze' bedoelt. Maar goed, waarschijnlijk zit je antwoord dan in de hoek van The_Doman in "Acer Predator Helios 300".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
Room42 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Je bent niet heel duidelijk met wat je met 'ze' bedoelt. Maar goed, waarschijnlijk zit je antwoord dan in de hoek van The_Doman in "Acer Predator Helios 300".
sorry voor de onduidelijkheid.

Ik heb 2 nvme in de laptop zitten ( 1 extra als test) en beide nvme ssd's zijn niet zichtbaar in het installatiemenu, wel in de bios.
dus ik kan ze niet selecteren om Windows op te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeppekroezen
Ik had je reactie over het hoofd gezien!

dankjewel het lijkt nu allemaal weer te werken :)
Pagina: 1