Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
Goedemiddag,

Ik wil het liefst de JA Solar JAM54D41 zonnepanelen (Afmeting: 1762 x 1134) op mijn schuur leggen en dan het liefst zoveel mogelijk.
Maar ik kom eigenlijk niet verder dan 10 en dat valt me eigenlijk best wel tegen.
Dan kom ik op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7KkddYxSzBz2VREEQXvHRLaNCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6tEGeB93jAVyO5OJdkXxuvwd.png?f=user_large

Kan ik dan beter voor kleinere panelen gaan zoals de first choice solar met een afmeting van 1889x1035 zodat ik 3 rijen kan maken of is dat nog steeds te krap?
landscape en potrait combineren ben ik dan weer geen voorstander van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5SyUr0XcEWC76NhCEt28QfKhIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAkmCzF379c90MFKgsMeXLnu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Met 3x landscape en 104cm panelen heb je boven en onder maar 10cm over. Onder loopt het water over de goot en als de wind het boven net verkeerd pakt dan gaat je dak eraf. 1 rij landscape en 1 rij portret leggen en daarmee kijken met welke panelen je de meeste Wp op het dak krijgt. Op de kopse kanten een marge van 30cm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
tja golf platen dak, dan heb je gewoon niet veel opties.
je moet dan iets zoals dit gebruiken:
https://www.stralendgroen...z7NLd3BQhmlBoCDuEQAvD_BwE
of

en ja, die schroef je dus niet vast aan de golfplaat, maar aan de balk er onder.
1 rij van 8 panelen als optie. (en dan weet ik nog niet eens of er wel genoeg ruimte is voor de stangen eigenlijk, dus is niet een 100% duidelijk voor mij)
dat geeft je geen duur bevestiging materiaal, je kunt een 1 set voor 8 panelen gebruiken.
(misschien heb je ruimte voor 220cm panelen met veel Wp?
zoals: https://www.winkelman-zon...perc-zilver-frame-ha.html ?)

zoals jij tekent, heb je 5 setjes van 2 panelen nodig als bevestig spul.
dit is wat duurder.

maar belangrijkste wat ik je wil vertellen is: waar zitten je balken en hoe denk je daar in te kunnen schroeven.
dit bepaald meer als het aantal panelen en Wp.
golfplaten daken zijn gewoon lastiger als dakpannen, je hebt minder punten waar je iets kunt ophangen.
dus ik zou ook plannen van uit de balken als uitgang punt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Uszka schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:38:
Met 3x landscape en 104cm panelen heb je boven en onder maar 10cm over. Onder loopt het water over de goot en als de wind het boven net verkeerd pakt dan gaat je dak eraf. 1 rij landscape en 1 rij portret leggen en daarmee kijken met welke panelen je de meeste Wp op het dak krijgt. Op de kopse kanten een marge van 30cm houden.
Hmm ja misschien dan toch combineren. En landscape en Potret kunnen wel gelegd worden icm met de bestaande schroeven?
Ik gebruik het clickfit evo systeem met montage beugels die over de schroeven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
migjes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:49:
tja golf platen dak, dan heb je gewoon niet veel opties.
je moet dan iets zoals dit gebruiken:
Dat is idd vergelijkbaar met wat ik wil gebruiken. Clickfit evo met montage beugels.
migjes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:49:

zoals jij tekent, heb je 5 setjes van 2 panelen nodig als bevestig spul.
dit is wat duurder.

maar belangrijkste wat ik je wil vertellen is: waar zitten je balken en hoe denk je daar in te kunnen schroeven.
dit bepaald meer als het aantal panelen en Wp.
golfplaten daken zijn gewoon lastiger als dakpannen, je hebt minder punten waar je iets kunt ophangen.
dus ik zou ook plannen van uit de balken als uitgang punt. ;)
5 setjes van 2 panelen zal inderdaad wat duurder zijn dan 8 in Potret. Maar dan heb ik toch liever 2 extra panelen denk ik.
Daarvoor wou ik gewoon de bovenste schroeven verbinden met de onderste met verticale rails. Je kunt ze wel zien op de foto als je in zoomt.
Magoed dan steekt er wel rails uit aan beide kanten. Ook niet echt mooi.
Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
diederikkes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Dat is idd vergelijkbaar met wat ik wil gebruiken. Clickfit evo met montage beugels.

[...]

5 setjes van 2 panelen zal inderdaad wat duurder zijn dan 8 in Potret. Maar dan heb ik toch liever 2 extra panelen denk ik.
Daarvoor wou ik gewoon de bovenste schroeven verbinden met de onderste met verticale rails. Je kunt ze wel zien op de foto als je in zoomt.
Magoed dan steekt er wel rails uit aan beide kanten. Ook niet echt mooi.
Lastig.
ik zie de schroeven, maar ik weet niet of ze ver genoeg uit elkaar zitten om iets stevigs te maken zo als jij zou willen.

7x580Wp zo als ik je tipte, dat geeft een grove 4kWp.
het is een uitgang situatie, die je beter kunt maken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
migjes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:26:
[...]

ik zie de schroeven, maar ik weet niet of ze ver genoeg uit elkaar zitten om iets stevigs te maken zo als jij zou willen.

7x580Wp zo als ik je tipte, dat geeft een grove 4kWp.
het is een uitgang situatie, die je beter kunt maken. ;)
Goed idee inderdaad. Ik heb er ook naar gekeken, maar ik kan geen all black xxl panelen vinden. En je moet het zelf ophalen bij een winkelman.

[ Voor 27% gewijzigd door diederikkes op 14-07-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Wellicht toch 7 in potret leggen beneden en 5 in landscape erboven, dan kan ik 12 panelen kwijt.
Alleen dan zitten de 7 in potret aan de bovenkant niet vast, omdat ik die schroeven nodig heb voor de landscape panelen.
Het is nog niet zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
diederikkes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:52:
Wellicht toch 7 in potret leggen beneden en 5 in landscape erboven, dan kan ik 12 panelen kwijt.
Alleen dan zitten de 7 in potret aan de bovenkant niet vast, omdat ik die schroeven nodig heb voor de landscape panelen.
Het is nog niet zo makkelijk :)
Op elke golf kan een schroef. Ruimte zat voor schroeven. Buiten dat monteer je idealiter panelen in portret aan horizontale rails en panelen in landscape aan verticale rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
Uszka schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Op elke golf kan een schroef. Ruimte zat voor schroeven. Buiten dat monteer je idealiter panelen in portret aan horizontale rails en panelen in landscape aan verticale rails.
Horizontaal zou ik extra schroeven kunnen plaatsen idd. Verticaal niet, want daar zit geen balk achter.
Potret leg ik dan beneden op horizantale rails idd en de panelen erboven in landscape op verticale rails.

[ Voor 16% gewijzigd door diederikkes op 14-07-2024 22:02 ]

Pagina: 1