Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:28
Wat is je budget?
< 800 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Whatsapp, Youtube, Browsen, Snapchat. Geen gaming.

Wat heb je zelf al gevonden?
iPhone, Nothing Phone (2), Google Pixel.

Wat vind ik belangrijk
- Dat ik contactloos kan betalen met m'n telefoon
- Dat ik eenvoudig van de ene naar de andere telefoon kan gaan zonder alles opnieuw te moeten instellen.
- Privacy
- Batterij duur

Voorheen kocht ik altijd een telefoon met de beste hardware voor de goedkoopste prijs. Ik gooide er tenslotte toch andere software op. Vaak kwam ik dan ook uit bij Xiaomi. Dit merk, en vergelijkbare merken, vallen nu buiten beschouwing omdat ik de software van deze partijen niet vertrouw.

Achtergrond informatie
Al sinds het begin vanaf m'n eerste Android telefoon root ik mijn telefoons en installeer ik custom roms. Het motief in het begin was om alle bloatware te verwijderen en advertenties te kunnen blokkeren. Later kwam hier nog bij dat ik m'n privacy wil waarborgen. Ik vond het echt leuk om te tweaken.

Maar de afgelopen jaren zie ik steeds minder de meerwaarde in van rooten en custom roms. Steeds meer features zijn al ingebakken in stock rom of kunnen zonder root access. En tweaken is leuk, maar het is niet zorgeloos. Hoe meer je tweakt, hoe groter de kans dat dingen niet meer (gaan) werken. Zoals contactloos betalen. Ik heb meerdere pogingen gedaan om dit op te lossen en het lukt vaak, maar tijdelijk. Afgelopen weekend heb ik weer mijn telefoon volledig opnieuw moeten instellen; bootloader unlocken, custom recovery flashen, bla bla bla. Ik zie mijzelf dit niet meer doen.

Ik ben nu op het punt gekomen dat ik klaar ben met het rooten. Ik vind het de tijd en moeite die het kost het niet meer waard. Ik ben toe aan een altijd werkende telefoon zonder kopzorgen.

Mijn vriendin zegt al een tijd tegen me dat ik naar een iPhone moet overstappen omdat het gewoon werkt en Apple een meer te vertrouwen partij is dan Google. Zit wat in denk ik. Android blijft echter ook aantrekkelijk voor mij door de intuïtieve navigatie en de mogelijkheid om met xManager of ReVanched Manager ad-free Spotify en Youtube te installeren, ook zonder root access.

Zelf ben ik vrij radeloos voor welke telefoon ik zal gaan. Hoop dat iemand mij verheldering kan bieden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom zou Apple meer te vertrouwen zijn dan Google eigenlijk?

Top model van vorig jaar uitkiezen welke nu in de uitverkoop is bv de S23 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hjs schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:38:
Waarom zou Apple meer te vertrouwen zijn dan Google eigenlijk?

Top model van vorig jaar uitkiezen welke nu in de uitverkoop is bv de S23 ;)
Omdat Apple een hardware fabrikant is die bijverdiensten doet met persoonlijke informatie (bron), en Google een commerciële inlichtingendienst is die grofweg 95% verdient aan persoonlijke informatie (bron).

Mocht TS tóch Android belangrijk vinden dan zou ik in ieder geval adviseren om weg te blijven van de Pixels zéker voor het prijskaartje die ze nu dragen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gezien je wens om cracked software te gebruiken (of een manier ergens omheen te werken) raadt ik je af om naar iPhone te gaan.

En met het gebruik van die software zet je eigenlijk weer je deur open naar malafide dingen - die je “privacy” redenen weer teniet doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Vorkie op 14-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:38
Voor adblocking op YouTube heb ik een plug-in (Vinegar) en als je een iPhone koopt krijg je er volgens mij 3 maanden Apple Music bij. Maar als je 800 euro voor een telefoon kunt neertellen kan je ook gewoon betalen voor Spotify natuurlijk.

Voor mij is het voor mijn gemoedsrust heerlijk om niet meer overal Google-troep op de telefoon te hebben. Kan hem nu ook volledig naar behoren gebruiken in plaats van dat je constant op je hoede moet zijn.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Nothing Phone (2) die je al noemt heeft een iPhone vibe, maar is een mooi kale Android telefoon met veel instelmogelijkeden. Het enige nadeel is dat de ondersteuning nog iets minder dan 3 jaar is(de opvolger komt pas volgend jaar, de nieuwe (2a) heeft echter nog 4 jaar ondersteuning en is ook een goed alternatief voor normaal gebruik). De Nothing Phone (2) lijkt me een uitstekend compromis als je niet meer dan 4 jaar met je telefoon wilt doen. Op een Pixel en iPhone kun je beter nog even wachten, de nieuwe modellen komen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@GlitchBug
Als je gewend bent zoveel controle over je telefoon te hebben, gaat een Iphone je echt tegenvallen ben ik bang.
Via de juiste apps kan je al je eisen prima regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:38
Realistisch om zo min mogelijk data te delen met derde partijen gebruik je alles zo veel mogelijk via een browser en zet je geen apps op de telefoon. En of je nu de data deelt met niet Chinese bedrijven Google, Microsoft, Samsung, Sony, HMD, Apple, of wel Chinese bedrijven als Xiaomi, Nothing, Oppo, OnePlus, Nothing, Huawei, Honor, etc. uiteindelijk komt het toch ergens te liggen.

Op dit moment is op zich wel aardig om Apple een kans te geven doordat de EU ze dwingt om meer open te zijn. Maar je moet wel constant bewust zijn dat Apple alles eraan doet je in hun ecosysteem dieper in te graven. Zie bijvoorbeeld onderaan het artikel over sporthorloges Best Buy Guide: Smartwatch Best Buy Guide - Beste smartwatches voor sport , wegens Apples iPhone beperkingen krijg je alleen de meeste data met een Apple Watch, maar kun je bijvoorbeeld wel met een Garmin werken, maar werkt niet alles. Of de constante push voor Apple Music, TV, etc.
Een voordeel is wel dat je bij abonnementen en delen van informatie samen met je vriendin kunt doen. Zij / jij kan jullie gedeelde omgeving beheren. En de nieuwste iPhone 15 heeft tenminste eindelijk USB-C dankzij de EU.
En de nadelen zitten er in zaken die mogelijk niet kunnen of de leercurve om Apples gebarentaal te leren. Moet je een nieuwe smartwatch kopen, heb je domotica die niet goed samenwerkt, werkt betalen met je bank goed op de iPhone? En wil je Apple prijzen betalen nu en in de toekomst, de Nothing Phone 2 is bijna de helft van een iPhone 15 instapper in aanschaf.

Zelf had ik altijd beide, Android prive, iPhone zakelijk. Totdat de iPhone SE serie te veel gedonder met de batterij bleef geven, en die steeds met 2 jaar vervangen moest worden om een beetje lading te houden. In eerste instantie ben ik toen dual sim gegaan op mijn prive telefoon, maar uiteindelijk toch losgekoppeld met een tweede Android om mijzelf te beschermen tegen 24/7 bezig met werk zijn.

Blijf je bij Android en wil je toch het gemak van Apple dat alles redelijk eenvoudig over te zetten is, maar wil je niet je backup delen met Google, dan kun je Samsung overwegen als alternatief. Kabeltje tussen 2 telefoons, smartswitch draaien, en de boel laten pompen. Dit gebruik ik prive. Samsung heeft ook zijn eigen App store erop naast die van Google, maar met andere beperkingen waardoor sommige zaken anders werken. Bijvoorbeeld de Amazon Kindle app uit de Samsung winkel kan gewoon online boeken verkopen, maar die in de Apple of Google store moet een deel van de omzet afstaan dus dan moet je boeken kopen op de website van Amazon. https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=GDZF9S2BRW5NWJCW
Uiteraard heeft een Samsung telefoon weer de hele Samsung integratie, en voor sommige mensen minder goede herinneringen uit de TouchWiz en Tizen tijd toen ze traag en enorm bloated waren.

Maar uiteindelijk, of je iOS of Android kiest, en bij Android een fabrikant, belangrijkste vraag moet zijn, werkt erop wat ik nu heb of in de toekomst wil. En daarna, voel ik mij goed bij dit product en merk. Dus ga naar de winkel en houd het vast en speel ermee.
Pagina: 1