Werkelijke kosten WP droger vs Condens droger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhnb
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07-2024
Mijn AEG warmtepomp droger is overleden na 5 jaar, compressor is dood (en niet meer te bestellen). Heb 2 jaar geleden electrolux erbij gehad al die al een issue had opgelost. Maar nu een onafhankelijke monteur erbij gehad omdat ik niet nog eens 200+ euro wilde ophoesten voor een 550,- euro machine.

Lang verhaal kort, machine dood, AEG/electrolux onbetrouwbaar in mijn ogen.

Ik was de monteur aan het uithoren en die gaf aan dat condens drogers niet eens zoveel duurder zijn in de long run. De metingen voor vebruik worden gedaan met een uur looptijd, wat voor een warmte pomp droger natuurlijk goedkoper is. Maar een condens droger is sneller klaar en de levensduur is ook beter in de 5/600 prijsklasse.

Ik probeer nu online alles een beetje op een rijtje te krijgen, maar het is erg lastig voor mij om precieze data te vinden wat betreft de "werkelijke kosten". Ik ben met name wat geschrokken van de 'kwaliteit' van warmepomp systemen.

Benieuwd of iemand kan bevestigen dat het wel meevalt kwa totale kosten in deze prijs klasse. Ik zit te kijken naar de Bosch WTN83205NL probleem is vooral dat ik door de bomen het bos niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:31
Ja, dat vraag ik mij ook wel eens af. Op Milieucentraal staat een vergelijkingstabel, waarbij men uitgaat van 12 jaar levensduur voor alle modellen.
Een simpele afvoerdroger haalt dat wel, is mijn ervaring, maar die andere zijn veel ingewikkelder, storingsgevoeliger en dus eerder reparaties of voortijdig onrendabel om nog te repareren. Maar daar wordt geen rekening mee gehouden.

Zeker als je, zoals ik met dynamische stroomtarieven, de drogere vrijwel alleen aanzet bij lage prijsmomenten is een afvoerdroger op de lange termijn de goedkoopste keuze en milieutechnisch w.s. helemaal niet zo slecht als men nu beweert. Maar helaas, ze zijn niet meer nieuw te koop.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen kraai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 21:47
Het is allemaal afhankelijk van hoeveel je de droger gebruikt, wat de energietarieven zijn, wat het verschil is in aanschaf. Dan kan je op een bierviltje uitrekenen hoelang je droger het moet doen om goedkoper te zijn.
Wat mij betreft is het belangrijkste voordeel van een wp droger een gereduceerde kans op brand. Mocht hij iets goedkoper zijn is dat een mooie bijkomstigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met een condensdroger moet je lucht toch je huis uit? Dan blaas je dus in de winter alle warme lucht je huis uit en komt er via roosters en kieren weer koude lucht voor in de plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhnb
Het wordt snel een ingewikkeld verhaal met allerlei rand kosten.

Ik ben benieuwd wat de te verwachte levensduur is van een WP machine van 5/600 euro prijsklasse icm onderhouds kosten. Ik krijg sterk het gevoel dat er niet echt vanuit wordt gegaan dat ze 10 jaar meekunnen.
Een youtube test laten zien dat een oude condensdroger 3x zoveel vebruikt als een WP droger voor dezelfde lading. Maar bij de WP is het volgens mij bekend dat de resultaten afnemen naarmate ze ouder worden, en dat een goedkope compressor voor veel problemen kan zorgen en dure reperaties heeft.

Ik ben gewoon benieuwd net als met een auto wat de werkelijke te verwchten kosten en leeftijd zijn van een WP vs condens onder normale omstandigheden. Ik snap dat het heel specifiek is allemaal, maar we weten ook allemaal dat als je een BWM koopt het onderhoud duurder zal zijn dan een Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Je hebt 3 gangbare soorten drogers: warmtepompdroger, condensdroger en luchtafvoerdroger. In die volgorde ook van zuinig naar energieverspillend.

In principe is de warmtepompdroger een condensdroger waar het element is vervangen door een compressor en condensor. Waar een condensdroger vooral je washok heel erg opwarmt en de luchtvochtigheid verhoogt doet een warmtepompdroger dat een factor 3-4 minder.

Zowel warmtepompdrogers als condensdrogers zijn gevoelig voor stofophoping in de machine, ze gaan daardoor steeds slechter presteren. Luchtafvoerdroger heeft daar minder last van, aangezien het meeste gewoon naar buiten geblazen wordt. Wel staat het hele droogprogramma het element ingeschakeld, wat de kans op brand verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:28

XallaX

Meow

12 jaar een whirlpool warmtepompdroger gebruikt. Het grootste nadeel van dit model dat de radiator onderin afgeschermd is met een vast gaashekje. Na een jaar of 6 uitval ... niet meer drogen, toen bleek nadat we dat hekje met geweld eruit gehaald hadden dat het probleem daar zat, er hoopte zich stof op erachter. Daarna heeft het apparaat zonder dat plastic hekwerk nog ruim 6 jaar normaal gewerkt.
Mijn ervaring is dus vooral goed kijken of de radiatoren en filters allemaal bereikbaar zijn en te reinigen. Hou je dat niet bij en ben je niet handig dan had de Whirlpool na 6 jaar uit het raam gekund.

Inmiddels al 2 jaar hier een nieuwe Samsung Warmtepompdroger A+++ staan, deze is veel stiller dan de voorgaande.

Hier zijn ook wat berekeningen te vinden:
https://www.milieucentraa...araten-in-huis/wasdroger/
Dan kun je je afvragen of je de 12 jaar gaat halen en het maximale voordeel of dat je dan beter voor een goedkoper en minder zuinig model moet kiezen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhnb
Dat is een helder verhaal, maar niet helemaal waar mijn vraag over ging.

Ik vergelijk nu een Bosch condens droger met een WP droger op de specificaties en ik zie dat kwa verbuik de condens droger 2x zoveel stroom verbruikt.
WP : https://media3.bosch-home...heet/nl-NL/WQG24570NL.pdf
Condens : https://media3.bosch-home...heet/nl-NL/WTN83205NL.pdf

WP droger kost 850,-
Condens droger 550,-

Via : https://watt-cost.vercel.app/ (kwam ik tegen hier ergens op tweakers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FOWH4NClorztyeFVO9uyL-8W4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eX1xOcLNFOen7Jmu23pBIzoZ.png?f=fotoalbum_large
Daar zie dan ook als een WP 7 jaar meegaat en een condens droger 12 je bij de aanschaf van weer een WP met een korte levensduur je al duurder uit bent.

Goed om te horen dat er ook WP machines zijn die wel lang meegaan, maar wat ik overal tussen de regels lees is dat dat lang niet altijd zonder problemen gaat en dat reperaties aan de compressor en de condensator meestal duurder zijn dan bij een condens droger.

Bedankt voor de link @XallaX ik ga eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Condensdroger 3-4 kWh/draai, WP 1 a 1,5

Laten we zeggen 2 kWh verschil per draai, dus €0,60 ongeveer.

Hier draait die 200x per jaar ofzo momenteel.

Dan scheelt dat €120/jaar en heb je het verschil in aanschafprijs er na een paar jaar dus toch echt wel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jhnb
Behalve als de droger veel problemen heeft en maar 7 jaar oid mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
Wilke schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:09:
Condensdroger 3-4 kWh/draai, WP 1 a 1,5

[…]
Warmtepompdroger gebruikt nog minder zelfs.
Ik heb die van mij gemeten en kwam op 0,6 a 0,7kWh voor een droogbeurt :)

AEG FiberPro T9DENS87 review door ThinkPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:31
Hoeveel kWu per droogbeurt is ook wel erg afhankelijk van de hoeveelheid wasgoed.
Ik ben alleen en heb doorgaans 3 a 4 kilo droog gemeten er in. De afvoerdroger verbruikt dan 1,5 tot 2 kWu.
En omdat ie heel snel klaar is kan ik altijd volledig de goedkoopste uurtjes van het dynamisch tarief benutten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jhnb schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:11:
Behalve als de droger veel problemen heeft en maar 7 jaar oid mee gaat.
En waarom zou je veel meer problemen hebben?

Waarschijnlijk zijn alle onderdelen vergelijkbaar. Dus pcb's, knoppen, motoren, behuizing etc zijn waarschijnlijk allemaal hetzelfde of dezelfde kwaliteit.
Alleen de WP is 'anders'.
Problemen met alle andere onderdelen zullen waarschijnlijk even vaak voorkomen. Vergeet niet dat de WP-droger iets later is gekomen. Die heeft nog iets later kinderziektes gehad.

Een Bosch serie 4 is €550 voor de condens variant en €650 voor de WP variant bij de Mediamarkt.
Volgens mij kun je dan beter de WP variant halen.
Die €100 heb je binnen 2 jaar terug en daarna hangt het af van de levensduur. Ik heb een WP-droger van 9 jaar oud, die doet het nog prima, als je dit topic leest zou je bijna gaan denken dat dat nooit gebeurd.

O ja, gebruik je de droger ook in de zomer of in een matig geventileerde ruimte? Een condensdroger produceert meer warmte, terwijl de WP droger de warmte gedeeltelijk uit de ruimte pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Jhnb schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:07:
Goed om te horen dat er ook WP machines zijn die wel lang meegaan, maar wat ik overal tussen de regels lees is dat dat lang niet altijd zonder problemen gaat en dat reperaties aan de compressor en de condensator meestal duurder zijn dan bij een condens droger.

Bedankt voor de link @XallaX ik ga eens bekijken!
Onze Bosch serie 6 warmtepompdroger gaat nu 6 jaar mee zonder problemen.

Ik denk dat vooral de vroege machines, die nog geeneens het stof periodiek wegspoelen, snel verminderden in kwaliteit (te lang doen over programma of kapot gaan). Na 5 jaar heb ik mijn Bosch open gehaald (condensor/verdamper) en gereinigd met speciaalreiniger, er kwam praktisch niks uit. Prima dus 👍

Verder wel eens dat warmtepompen meestal geen leven van 20 jaar is weggelegd. Dus ondanks dat het dan qua stroomverbruik vriendelijker is, zou je daar voor de volledigheid ook de productiekosten qua klimaat/milieu bij mee kunnen nemen. Geen idee hoe dat zich verhoud.

Financieel is het in elk geval een prima keuze.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhnb
@TheGhostInc De WP is iig op de AEG wel anders, want m'n compressor was kapot en die komt ter reparatie alleen met een compleet nieuwe bodemplaat. Werd niet meer geleverd maar kosten waren rond de 350,- euro volgens de monteur. Wss zoiets als dit maar dat is met reperatie kosten dus een complete write-off. Condens droger was volgens de monteur beter service baar want geen compressor en geen koelvloeistoffen, beter bereik condensator etc etc.

En het is ook geen wedstrijd verder hoor, ik zou liefst een WP kopen, maar ik wil me nu zelf wel goed geinformeerd hebben. En het hele vertrouwen in de techniek is ff weg, maar mss is dat meer het vertrouwen in AEG/Elux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:49
Ben benieuwd hoe dit in de toekomst gaat uitpakken met dynamische tarieven en negatieve prijzen voor electriciteit. Hier draait een afvoerdroger (kosten aanschaf €35) al 7 jaar. Dus die moet nog wel even draaien wil die goedkoper uit zijn dan een nieuwe WP droger.

Het is wat je wilt en waar je voorkeur naar uitgaat. Wil je het nieuwste van het beste dan ben je heel veel geld qua aanschaf kwijt. WIl je gewoon een droger die je was af en toe droogt dan kun je met een tweedehands afvoerdroger goedkoper uit zijn dan je ooit met een nieuwe WP bent.

Als in 2027 de salderingsregeling eruit gaat en (zoals verwacht) de negatieve energieprijzen gaan toenemen denk ik dat er handige/ slimme mensen zijn die toch voor de condens of afvoerdroger gaan. Want laten we wel zijn, met deze huidige ontwikkeling loont het straks niet meer om mega zuinige apparaten in huis te hebben. Kort door de bocht, dat snap ik ook wel. Maar als er negatieve prijzen zijn dan zet ik liever mijn afvoerdroger aan dan mijn eco WP droger.

Hier draait de afvoerdroger zo vaak als mogelijk als de zonnepanelen mooi opbrengen, vaak genoeg hangt de was ook buiten maar de drooglijn heeft maar zoveel capaciteit en met 2 pubers in huis heb je een vrachtwagen was per week.

Tuurlijk zullen we in de koudere periode meer verbruiken maar ik zal eens in de cijfers duiken, goedkoper dan dat wij doen kun je niet electrisch drogen volgens mij. Onze huidige Siemens IQ500 heeft uitgestede starttijd en alles, enige wat ontbreekt is aansturing op domotica. Dat gaat bij de volgende wel veranderen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1