Agent47 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Deels akkoord. Vooral om de kleine man die dan ‘s nachts lekker door kan slapen en wij kilometers kunnen maken. Ik ben van alles gewend qua rijden.
We gaan in juni dus geen vakantie periode. Je hebt wel een punt qua tijdstip vertrekken eventueel, zal er nog eens over nadenken.
Kan de kleine man zich niet een dagje in de auto vermaken? Overdag zal hij toch ook wel een slaapje doen tijdens het rijden? En stel dat hij die nacht niet slaapt, wat heb je er dan mee gewonnen? En dan ben je zelf gesloopt straks en staat de kleine man te stuiteren de eerste dag.
Juni is inderdaad wel een veel fijnere periode, al is het in juli en augustus ook niet spannend als je een beetje nadenkt. Niet rijden in de drukke weekenden of als het toch moet wat later vertrekken werkt vaak erg goed. Ook is het soms gewoon een goed idee om een extra overnachting in te plannen.
Sinds wij kinderen hebben zijn wij omgeschakeld van in 1 dag naar Zuid-Frankrijk (proberen te) jakkeren naar de vakantie laten beginnen bij vertrek. Ik vertrek niet meer voor dag en dauw en om uiterlijk 16:00 probeer ik ergens te zijn om te overnachten (liefst iets eerder nog). Wij hebben een caravan dus draaien dan de pootjes uit, stekkertje erin en gaan we lekker even lekker de benen strekken in de omgeving. Stadje bekijken, dat soort dingen. Lekker hapje eten en dan nog even relaxen. Volgende dag etappe 2.
Veel mensen doen dat niet, die denken alleen aan het feit dat ze dan 1 of 2 dagen minder op de eindbestemming hebben. Maar wat is daarvan de waarde als je 2 dagen gesloopt bent omdat je je de blubber hebt lopen haasten en alles gegeven hebt qua energie? Door de reis op te knippen in 2 of 3 stukken ben je veel relaxter en kan je ook nog wat extra zien onderweg.
Natuurlijk is het per persoon en per situatie anders, zelf heb ik zo ongeveer alles wel een keer gedaan zoals in de nacht rijden, door jakkeren overdag en wisselen van bestuurder. Kwam allemaal goed hoor, maar kwam nooit relaxed aan op de bestemming. En nu wel, ook de reis is nu een vakantie. Het is nu zelfs zo veranderd dat we ook gerust 2 of 3 dagen op een tussenstop staan, maar dat is denk ik vooral voorbehouden aan de mensen met een caravan (of camper/vouwwagen/tent).