Desktop met usb-c/thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanivan2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik heb op dit moment een setup waarbij ik een hp docking station heb waarop 3 monitoren zijn aangesloten en een netwerk kabel. De usb-c kabel van de docking station verbind ik met mijn (werk)laptop. Deze setup werkt prima.

Nu wil ik een desktop samenstellen voor voornamelijk Office en coderen. Ik wil gebruik maken van de docking station setup die ik al heb, namelijk ubs-c kabel in de desktop stoppen en zo output krijgen naar de monitoren.

Nu was ik naar grafische kaarten aan het kijken met ubs-c die ook video output ondersteunen. Ik heb er een gevonden, wel 5 jaar oud. Namelijk de:
AMD Radeon Pro W5700, 8GB GDDR6 256-bit, voor ongeveer 250 euro.

Mijn vraag is, zou deze videokaart inderdaad doen wat ik wil en zijn er andere betere opties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14

dragonhaertt

@_'.'

Welke video output gebruikt jouw docking station?
Een makkelijkere weg is natuurlijk gewoon je PC aansluiten aan de andere input op de schermen.
Als je docking station HDMI doet, kan je DP gebruiken voor je PC (of dvi + DP, of DVI + HDMI enz enz)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou het eigenlijk liever niet laten afhangen van de GPU, en een 5 jaar oude GPU alleen voor TB-ondersteuning zou ik ook niet zo gauw doen, zeker niet voor dat geld. Er bestaan wel losse Thunderbolt-kaarten, misschien is dat handiger, in elk geval goedkoper dan 250 euro. :)

Er staan er twee op V&A toevallig. (v&a aangeboden: ASUS ThunderboltEX 4, v&a aangeboden: ASUS ThunderboltEX 4)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 14-07-2024 11:25 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kanivan2 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:09:
Ik heb op dit moment een setup waarbij ik een hp docking station heb waarop 3 monitoren zijn aangesloten en een netwerk kabel. De usb-c kabel van de docking station verbind ik met mijn (werk)laptop. Deze setup werkt prima.

Nu wil ik een desktop samenstellen voor voornamelijk Office en coderen. Ik wil gebruik maken van de docking station setup die ik al heb, namelijk ubs-c kabel in de desktop stoppen en zo output krijgen naar de monitoren.

Nu was ik naar grafische kaarten aan het kijken met ubs-c die ook video output ondersteunen. Ik heb er een gevonden, wel 5 jaar oud. Namelijk de:
AMD Radeon Pro W5700, 8GB GDDR6 256-bit, voor ongeveer 250 euro.

Mijn vraag is, zou deze videokaart inderdaad doen wat ik wil en zijn er andere betere opties?
Voor meerdere monitoren zou ik liever een oplossing zoeken in MST/Displayport chainen via de onboard videokaart. Ik had ooit nog via een docking over de USB-C/ThunderBolt gedaan met "displaylink" software, ook nooit meer. Deze oplossing weet ik van voorheen (vroeger was het al drama met o.a. een Mac Mini 2014) en het onprettige hiervan was dat bij afspelen films/flash etc. de processor wel 10-50% meer belasting krijgt en met dual screen is dat vaak nog erger.
Het onttrekt teveel kracht van de CPU in plaats van GPU. Ook de softwarematige kant is niet leuk. Ik blijf weg bij zulke oplossingen, dit als de Displaylink niet werkt of updates nodig heeft, dan doen je monitoren het ook niet meer en dan moet je gaan zoeken wat er aan de hand is.

Zelf had ik ook drie monitoren op een Mac Studio met Displaylink software, wat een drama en nooit meer. Dat ging ook constant mis met het aansturen. Ook het aansturen op 2xUSB-C ging gewoon mis.

Ik werk nu met een KVM dual monitorswitch welke via Displayport wordt aangestuurd en heb nu overal USB-C naar Displayport en heb alle CPU kracht weer voorhanden en blijft goed werken tot heden aan toe (heb nu dual monitoren met QHD). Merk vooral met Youtube/films/multimedia etc. dat het veel beter gaat.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:22
Een videokaart is niet nodig voor jouw werk voldoet de ingebouwde GPU in de CPU.

Er zijn veel mini PC's/barebones die DP over USB-C bieden, zoals deze ASUS ExpertCenter PN53-BBR777HD, of een Intel Deskmini (ASRock DeskMini B760 Series Barebone).

En als je liever een grotere PC hebt zijn er ook moederborden die DP over USB-C bieden zoals de ASUS ProArt B650-CREATOR

[ Voor 41% gewijzigd door martyw op 14-07-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
itsalex schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:36:
[...]

Voor meerdere monitoren zou ik liever een oplossing zoeken in MST/Displayport chainen via de onboard videokaart. Ik had ooit nog via een docking over de USB-C/ThunderBolt gedaan met "displaylink" software, ook nooit meer. Deze oplossing weet ik van voorheen (vroeger was het al drama met o.a. een Mac Mini 2014) en het onprettige hiervan was dat bij afspelen films/flash etc. de processor wel 10-50% meer belasting krijgt en met dual screen is dat vaak nog erger.
Het onttrekt teveel kracht van de CPU in plaats van GPU. Ook de softwarematige kant is niet leuk. Ik blijf weg bij zulke oplossingen, dit als de Displaylink niet werkt of updates nodig heeft, dan doen je monitoren het ook niet meer en dan moet je gaan zoeken wat er aan de hand is.

Zelf had ik ook drie monitoren op een Mac Studio met Displaylink software, wat een drama en nooit meer. Dat ging ook constant mis met het aansturen. Ook het aansturen op 2xUSB-C ging gewoon mis.

Ik werk nu met een KVM dual monitorswitch welke via Displayport wordt aangestuurd en heb nu overal USB-C naar Displayport en heb alle CPU kracht weer voorhanden en blijft goed werken tot heden aan toe (heb nu dual monitoren met QHD). Merk vooral met Youtube/films/multimedia etc. dat het veel beter gaat.
Het gaat hier dan ook om Displayport/Thunderbolt-docks, niet om Displaylink.

Waarom ga je in vredesnaam Displaylink gebruiken als je Displayport/Thunderbolt hebt?

En een Apple is sowieso erg lastig qua display. Bij USB-C Alternate Mode ondersteunen ze geen MST, dus maximaal 1 monitor per aansluiting. Alleen bij Thunderbolt ondersteunen ze MST.

Dan heb je ook nog de ARM-varianten die allemaal een ander aantal externe monitoren aankan.

En als laatste hebben ze eigenlijk naar 2 dpi-instellingen, regulier en Retina, wat rare effecten kan geven op monitoren die geen standaard dpi hebben en waar je scaling bij wilt toepassen.

Displaylink kan het prima doen, maar er zijn maar weinig docks die het echt goed doen. Een Dell D6000(S) is prima, maar die heeft de snelste en duurste Displaylink-chip, een Dell D3100 is dan weer bagger (eigen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanivan2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-10-2024
bedankt voor alle reacties!
-extra kabels is niet mijn eerste voorkeur aangezien ik al redelijk wat kabels heb. voordeel van hub is dat ik alleen 1 kabel hoef te verbinden voor output naar de 3 monitoren
-seperate thunderbolt is zeker een goede mogelijkheid!
-een moederbord nemen met een usb-c met dp is ook een optie

voor zowel de seperate thunderbolt kaart als usb-c op moederbord:

als ik geen seperate videokaart neem, zal dit dan nog negatieve invloed hebben op hoeveelheid cpu ik gebruik om 3 monitoren aan te sturen?
Pagina: 1