Geen beeld na poging BIOS bijwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-07-2024
Hallo,

Ik heb een nieuwe versie van mijn MSI BIOS geprobeerd te instaleren.
Deze nieuwe versie heb ik op een USB stick gezet maar ik ben vergeten te controleren of deze stick in FAT32 geformateerd is. USB stick heb ik vervolgend in een normale USB poort gestoken en via de BIOS M-FLASH geselecteerd. De computer starte vervolgens opnieuw op, waarna het beeld zwart werd en bleef.

Ik heb de dag ervoor nieuwe RAM en een CPU koeler succesvol geinstalleerd.

Hieronder de specificaties van mijn pc:

CPU: AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 32GB RAM DDR4 3200 MHZ
MOBO: MSI MPG B550 Gaming Plus
GPU: MSI RTX 3060 TI Gaming Trio

Ik heb gisteren ruim 4 uur lang van alles geprobeerd. Ik heb verschillende USB stick geprobeerd met daarop verschillende versies van de correcte BIOS. Ook heb ik geprobeerd te flashen door de pc uit te zetten, de USB stick in de daarvoor bestemde USB flash poort te steken en vervolgens het flash knopje ernaast in te drukken. De computer gaat dan aan en het rode flash knopje knipperd dan. Het CPU of VGA debuglampje gaat dan branden, waarna de pc na een aantal minuten uit en dan weer aan gaat. Ik krijg dan nig steeds geen beeld maar alle componenten staan aan en draaien. Er brand dan geen debuglight op het moederbord.

Voor de zekerheid heb ik de extra ssd en hdd schijven ontkoppeld en een RAM stick verwijderd. Ook heb ik geprobeerd te resetten door de batterij uit het moederbord te halen, een aantal minuten te wachten en deze weer terug plaatsen en proberen op te starten. Eerst zonder te flashen en daarna met flashen. Nog steeds krijg ik geen beeld.

Op dit moment ben ik ten einde raad. Ik heb geen flauw idee wat ik nog meer kan doen dan. Ik hoop dat iemand op dit forum mij verder kan helpen.

Bij voorbaat dank!

Groeten,

Frank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
BIOS reset gedaan?

Welk RAM is het exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ha Uszka,

Hoe doe ik een BIOS Reset? Het probleem is dat ik helemaal geen beeld krijg en dus niet in de BIOS kom en deze dan waarschijnlijk ook niet kan resetten.

Het gaat om de Corsair CMW32GX4M2E3200C16 Vengeance RGB PRO 32 GB (2x16 GB) DDR4 3200 (PC4-25600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:22
Soms heeft je moederbord een knopje om de BIOS te resetten, maar meestal kan je ook even de CMOS batterij eruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ha Flapperbol,

In mijn post staat omschreven dat ik die knop gebruikt heb en de batterij vervangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Heb je batterij er uit gehaald of vervangen?

Volgens de handleiding kan je via de cmos jumper het mobo resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ik heb de batterij eruit gehaald, een twintig minuten gewacht en hem er daarna terug in gedaan. Alles weer aangesloten en toen geprobeerd te boten zonder succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:22
SketchFrenk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:23:
Ha Flapperbol,

In mijn post staat omschreven dat ik die knop gebruikt heb en de batterij vervangen heb.
Excuses, daar had ik overheen gelezen :)

Wellicht dat hier iets nuttigs staat? Al gok ik dat je zelf ook wel bent gaan zoeken en daar uit bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
Heb je het oude RAM nog? 1 module plaatsen in A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ha Flapperbol,

Geen probleem hoor, vind het al super dat je reageert! Ik heb je link bekeken maar die eerste stappen heb ik inderdaad al ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Uszka schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:59:
Heb je het oude RAM nog? 1 module plaatsen in A2.
Al geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Dus je kreeg al een zwart beeld zonder dat je überhaupt de BIOSflash kon uitvoeren toch? Ik zou dan eens alle USB-apparaten loskoppelen, video uitgang via HDMI en dan proberen te booten.

Mocht je dan weer beeld krijgen en je BIOS willen updaten, dan eens kijken of je in M-flash kunt komen zonder USB-stick (die pas erin steken als je in M-flash zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 20:15
Heb je alsook eens gewacht? Gewoon een uurtje ofzo aangelaten, kijken of hij op de achtergrond nog iets doet en toch doorstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe probeer je de bios te flashen? De knop werkt alleen als je USB stick FAT32 geformatteerd is en de BIOS file is hernoemd naar MSI.ROM.

In sommige gevallen moet je een oudere kleinere USB stick (<16GB soms zelfs nog kleiner en idealiter usb 2.0) gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 14-07-2024 12:39 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ik heb de stick inderdaad geformateerd naar FAT32 en de BIOS file hernoemt naar MSI.ROM. Maar dat mocht niet baten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien een oudere BIOS versie ook nog eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Ook met een oudere bios versie geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Maar je kreeg al geen beeld voor het flashen toch? Dat is volgens mij gewoon een M-flash dingetje, dat hij pas doorstart zonder USB erin (en dan dus pas in het menu komt om daadwerkelijk te flashen).
Of het nu nog werkt na verschillende pogingen blind flashen is maar de vraag natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Dank voor je reactie. Ik kreeg tijdens de eerste poging inderdaad al geen beeld. Daarna ben ik gaan flashen dmv de knop. Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heeft dit mobo ook een integrated GPU?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Er zijn natuurlijk niet veel opties meer die ja kan uitvoeren na alles ongeveer wel gedaan te hebben wat hierboven al staat.

Heb je wel gecontroleerd of je USB stick tijdens de bios recovery ook daadwerkelijk data leest?
Gebruik daarvoor dan een USB stick met een duidelijk LED indicatie tijdens lezen/schrijven.

Ook als geen beeld hebt kan je je keyboard (bedraad) CAPS led controleren of deze reageert of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Keyboard reageert want als ik op toetsen druk gaat de led verlichting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat je nog zou kunnen proberen het systeem een keer te laten starten zonder videokaart en zonder usb-apparaten etc. Waarschijnlijk begint het te piepen omdat er geen videokaart in zit waarna je na een minuut of twee het systeem weer uitzet en de videokaart er in terugzet en opnieuw opstart. Het is een schot hagel maar het heeft me wel een paar keer geholpen in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
SketchFrenk schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:48:
Keyboard reageert want als ik op toetsen druk gaat de led verlichting aan.
Die led verlichting kan onafhankelijk van je PC reageren.
Het gaat om de CAPS led, als je PC/board nog werkt moet je keyboard CAPS led daarop reageren.
Je kan ook een bootable (Windows) USB nog gebruiken (ook met LED indicator) of het systeem daarop reageert/opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

The_Doman schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:03:
Die led verlichting kan onafhankelijk van je PC reageren.
Het gaat om de CAPS led, als je PC/board nog werkt moet je keyboard CAPS led daarop reageren.
Je kan ook een bootable (Windows) USB nog gebruiken (ook met LED indicator) of het systeem daarop reageert/opstart?
Ook CAPS kan zonder tussenkomst van de PC werken. Scroll Lock is, voor zover ik weet, het enige wat niet zonder tussenkomst van de PC kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Croga schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:13:
Ook CAPS kan zonder tussenkomst van de PC werken. Scroll Lock is, voor zover ik weet, het enige wat niet zonder tussenkomst van de PC kan werken.
Misschien bij oudere PS2 keyboards.
Hier doen USB keyboards in ieder geval helemaal niets als een MB niet de basis startup heeft uitgevoerd.
Bijvoorbeeld bij een systeem zonder geheugen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
synoniem schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:56:
Wat je nog zou kunnen proberen het systeem een keer te laten starten zonder videokaart en zonder usb-apparaten etc. Waarschijnlijk begint het te piepen omdat er geen videokaart in zit waarna je na een minuut of twee het systeem weer uitzet en de videokaart er in terugzet en opnieuw opstart. Het is een schot hagel maar het heeft me wel een paar keer geholpen in het verleden.
+ Schaamteloze zelfquote
Dagion schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:05:
Dus je kreeg al een zwart beeld zonder dat je überhaupt de BIOSflash kon uitvoeren toch? Ik zou dan eens alle USB-apparaten loskoppelen, video uitgang via HDMI en dan proberen te booten.

Mocht je dan weer beeld krijgen en je BIOS willen updaten, dan eens kijken of je in M-flash kunt komen zonder USB-stick (die pas erin steken als je in M-flash zit).
Dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SketchFrenk
Beide al geprobeerd, nog steeds geen beeld. Gisteren geflashed met een andere USB stick, nog steeds geen beeld maar er branden nu geen debug lampjes meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SketchFrenk
HULDE! Ik heb weer beeld! Vraag me niet hoe want ik heb geen idee.

Alles losgehaald behalve ATX_PWR1 en CPU_PWR1, geboot en 5 minuten laten draaien.
Daarna geflashed.

Toen uitgezet, alles aangesloten, geboot en geen beeld.

Opnieuw geflashed met een andere USB. Geen beeld. Monitor helemaal losgehaald en opnieuw aangesloten en toen kreeg ik opeens beeld.

Heel raar want ik heb de afgelopen dagen meerdere keren de kabels van de monitor gecontroleerd.
Pagina: 1