Bericht gekregen zonder enige afzender details

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb in de Messages app op m'n iPhone 11 (iOS 17.5.1) een (spam) bericht gekregen. Dit gebeurt wel vaker, maar deze keer heeft de afzender alleen een naam maar verder geen ID, nummer of ander adres.
Weet iemand hoe je kan zien waar dit bericht überhaupt vandaan komt? Het is grijs dus het is geen sms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCn1RyczPbymR_c1WBpHW9bCWns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/khMfqefCAw5XsMvBYf7dOzLi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0C9tgzw03_XABZDmPNq5TEpOLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4Q6SqAt85YPGwGvMwvIgsN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGT3JMPgiSSSg976bO3UANJovcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypifX6NAR7ZfhcNEe0meOYFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de afzender block lijkt dat te lukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoFnuO6H_nwpcwk5OFrIrMeUIQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41FsewkofrxCDdGaw3vi6YtO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik weer naar de lijst met Messages ga en dan weer naar de afzender kijk is die niet meer geblokkeerd, waarschijnlijk omdat er niets te blokkeren valt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
usr-local-dick schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:47:
Ik heb in de Messages app op m'n iPhone 11 (iOS 17.5.1) een (spam) bericht gekregen. Dit gebeurt wel vaker, maar deze keer heeft de afzender alleen een naam maar verder geen ID, nummer of ander adres.
Weet iemand hoe je kan zien waar dit bericht überhaupt vandaan komt? Het is grijs dus het is geen sms.
Dit is wel een SMS. Grijs staat los van “wel of niet SMS’, grijs is de kleur van een inkomend bericht.
Wel zijn de opties grayed out maar dat komt weer omdat er geen herkenbaar nummer aan zit voor je toestel. Daarom werkt het blokken etc ook niet.

Verwijderen en door met je leven is het advies.

[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 14-07-2024 09:26 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:16
idd een sms.
Ik heb die ook gekregen op een dumb telefoon zonder internet toegang, die kan alleen een bericht via sms ontvangen :)

En als nog iemand weet hoe dit te melden hoor ik het graag.
Bij Fraude helpdesk kan ik geen info van de melding opgeven, en meld.nl geeft de melding dat de dienst om sms te melden niet beschikbaar is.

[ Voor 43% gewijzigd door canonball op 14-07-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
canonball schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:28:
En als nog iemand weet hoe dit te melden hoor ik het graag.
Bij Fraude helpdesk kan ik geen info van de melding opgeven, en meld.nl geeft de melding dat de dienst om sms te melden niet beschikbaar is.
Ja, ik wil ook wel iets melden, maar wat moet ik melden dan vraag ik me af.
Want voor mij is er geen 'actionable data' zoals het in het Engels zo mooi heet.
Want er moet toch wel ergens data zijn. Het bericht is verstuurd door iemand, en dat moet toch te traceren zijn? Of kijk ik er teveel met een IT/e-mail bril naar?
Bij de telco's moet dit toch ergens in een log staan zou ik denken.

Nu is het "maar" spam, maar stel dat het een bommelding/afpersing/oid zou zijn, hoe gaat het dan verder?
"gewoon deleten" en vervolgens niks mee doen staat me ook tegen, ik zou het idd wel ergens willen melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
usr-local-dick schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Ja, ik wil ook wel iets melden, maar wat moet ik melden dan vraag ik me af.
Want voor mij is er geen 'actionable data' zoals het in het Engels zo mooi heet.
Want er moet toch wel ergens data zijn. Het bericht is verstuurd door iemand, en dat moet toch te traceren zijn? Of kijk ik er teveel met een IT/e-mail bril naar?
Bij de telco's moet dit toch ergens in een log staan zou ik denken.

Nu is het "maar" spam, maar stel dat het een bommelding/afpersing/oid zou zijn, hoe gaat het dan verder?
"gewoon deleten" en vervolgens niks mee doen staat me ook tegen, ik zou het idd wel ergens willen melden.
Zonde van je energie, ook al krijg je het ergens gemeld ze gaan er helemaal niets mee doen.
Ze pakken echte fraude zaken al niet op vanwege te weinig personeel, dan gaan ze echt niet in logging duiken voor een phasing sms’je zoals er tien duizenden per dag verstuurd worden.

Juist die IT/e-mail bril vind ik dan wel interessant, ik ben Azure engineer en zit dus ook veel in Defender for cloud etc en daarom krijg ik ook wel eens spam/phising gerelateerde vragen van mijn klanten. ATP vangt een hoop af maar soms komt er toch wel eens wat doorheen, ga jij dan bij al die mailtjes die er doorheen komen ook melding maken? Als ik dat zou moeten doen dan kan ik wel 80 uur gaan werken in een week schat ik zo in 8)7 . Bewustwording bij de gebruikers is naar mijn mening veel belangrijker dan het melden door de systeem engineer.

[ Voor 21% gewijzigd door Donstil op 14-07-2024 10:15 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Donstil schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:11:
[...]
Juist die IT/e-mail bril vind ik dan wel interessant, ik ben Azure engineer en zit dus ook veel in Defender for cloud etc en daarom krijg ik ook wel eens spam/phising gerelateerde vragen van mijn klanten. ATP vangt een hoop af maar soms komt er toch wel eens wat doorheen, ga jij dan bij al die mailtjes die er doorheen komen ook melding maken?
Nee, maar dat kan wel, en je kan wel feedback geven, en daar wordt ook wat mee gedaan.
Mijn punt was, en je laat dat mooi zien, dat die vergelijking (blijkbaar) mank gaat. Bij e-mail is er door de e-mail providers een enorme machinerie opgetuigd, om op basis van tig datapunten berichten te kunnen blokkeren, en hoewel het niet 100% werkt, is het wel behoorlijk effectief. En voor de dingen die niet goed gaan is ook een redelijke flow waarbij je kunt rapporteren (false positive/negative, etc).
Bij SMS berichten is er (blijkbaar) helemaal niets waar je als gebruiker iets mee kunt, dus rapporteren heeft uberhaupt geen zin.

Ik begrijp van je dat de consensus is: we hebben nul zichtbaarheid op SMS berichten, en als je al kan vinden waar je iets rapporteert, dan gebeurt er niets mee, dus accepteer het maar.
Dit is tweakers.net, ik hoopte dat er misschien een iemand reageert die bij een telco werkt met wat uitleg hoe het achter de schermen zit (ik heb me nog niet verdiept in de wereld van SMS) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:33
Ik heb gisteren precies dezelfde sms ontvangen.
Gewist en verder geen aandacht aan besteed.
Pagina: 1