2-polige DC motor met Zigbee aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Help!

Voor een projectje heb ik een 24v DC motor gescoord (een lineaire actuator) . Deze heeft een + en een - pool. Sluit je deze aan op een adapter, dan schuift de motor uit. Draai je de polen om, dan schuift de boel weer in. Helemaal mooi :)

Nu wil ik dit in mijn smart home setup opnemen. En dus via Zigbee controle kunnen hebben over deze motor. Ik wil op afstand de actuator kunnen inschuiven en uitschuiven.

Hiervoor heb ik een uitvoering: Aqara Dual Relay Module T2 gekocht. Het leek me daar wel mee te kunnen...
  • Hij support 24v
  • Kent er interlock mode, speciaal voor motors
  • Leek mij kwalitatief prima spul
Nou voel je hem wel aankomen: het werkt/past dus niet :P

Volgens Aqara zelf sluit je de motor aan zoals hier genoemd bij 'wet contact mode' en dan stap 4. Maar dat gaat er vanuit dat je een motor hebt met 4 draadjes :P en ik heb er dus maar 2.

Bestaat er hardware om van 2 wire naar 4 wire te gaan zodat het wel lukt zoals het is voorgeschreven?

Ik kan via de module de linker- of rechterpool van de 2 schakelbare polen inschakelen, dat werkt prima. Echter, op het moment dat die ene dus + doet, moet de andere - doen, anders gebeurt er natuurlijk niks. En dat doet de module dus niet.

Hoe los ik dat op? Heb ik dan nog een H-brug nodig om het voor elkaar te krijgen? Of heb ik een andere Zigbee controller nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 14-07-2024 01:22 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:16
ik heb dat probleem (kippenhokluik open/dicht) eerst opgelost met een Qubino Flush Shutter DC, die kan de polariteit omwisselen van een dc moter. Het is echter wel een Zwave module.
Een volgende oplossing (zwave bereik was niet goed genoeg) is met een Shelly module die weer niet de polariteit om kan wisselen en dus moest er een relais tussen om dit probleem op te lossen (H-brug) en dat werkt prima (via wifi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Je probleem is dat de schakelaars in deze module al met een kant aan elkaar vast zitten.
Koop een zigbee module met onafhankelijke relais met wissel contacten, dan kun je de boel configureren zoals je wilt.
Deze bijvoorbeeld.
https://nl.aliexpress.com...a7c5c9e&afSmartRedirect=n

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:45:
Je probleem is dat de schakelaars in deze module al met een kant aan elkaar vast zitten.
Koop een zigbee module met onafhankelijke relais met wissel contacten, dan kun je de boel configureren zoals je wilt.
Deze bijvoorbeeld.
https://nl.aliexpress.com...a7c5c9e&afSmartRedirect=n
Check, zo'n ding met 3 contacten per relais idd, daar moet het mee op te lossen zijn.

Dat is eigenlijk wat de H brug van @emielbf ook toevoegt (dank!).

Het ding is dat ik al zo'n ding heb gehad, maar dat die relays blijkbaar al kapot gaan als er 1 ingeschakeld is en je vervolgens de stroom eraf haalt :( ik zoek iets wat over 5 jaar nog steeds stabiel werkt. En dus van iets betere kwaliteit dan Aliexpress is... Heb je toevallig tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je hebt wel een DC motor en ik weet niet hoeveel stroom jouw motor trekt maar die 10A die deze relais aankunnen is alleen voor AC gespecificeerd.
DC schakelen is veel moeilijker

Alles wat je elders koopt is ook gewoon in China gemaakt dus daar schiet je niets mee op.

Ik heb zo'n ding al een paar jaar zonder problemen in gebruik.
Er zitten vier relais in dus als er een defect raak pak je gewoon een andere.

Je kunt er ook zwaardere relais achter schakelen, kun je zelfs de module die je al hebt gebruiken met zoiets:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Dank @Ben(V) en @emielbf voor jullie hulp :) ik ben er uit, want het werkt nu!

Uiteindelijk is de grootste beperkende factor eigenlijk dat de 'simpele' Zigbee boards met een dubbele relay, een relay hebben die schakelt met 5v, zo is te lezen op die units. Nu kan ik iets maken om het board op 5v te laten werken en dan de relay het 24v circuit te laten schakelen... Alleen dan zit je nog steeds met het ding dat veel reviews sowieso al klagen over de slechte kwaliteit van de boards.

En de Aqara unit had ik nu al... Dus heb ik nu voor een 24v relay board gekozen (via Ali kost dat geen reet maar https://amzn.eu/d/0gQmfyly was snel in huis). Kortom, eigenlijk jouw laatste oplossing @Ben(V).
En na wat prototype draadjes (jaja netjes is het nog niet haha)... Werkt het!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHaaB22QsYd4PpbQ5OLm7dOlA6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPAGx6HetF4ao8QU559hdTyr.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij links uiteindelijk naar de motor gaat en rechts naar de 24v adapter.

Het idee was dat je aan de Aqara T2 ook nog een 'fysieke' toggle switch kan koppelen, maar helaas lijkt dat alleen met AC te kunnen en niet met DC. Staat nergens, maar het werkt iig niet dus dat meldt ik dan maar even hier.

Hoe dan ook echt heel blij mee :) kan nu weer verder met mijn projectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je hebt wel voor 10A (AC) relais gekozen met het risico dat die doordat je DC schakelt gaan vastplakken.
Ik had een link voor 30A (AC) gepost waarbij dat risico veel kleiner is.

DC schakelen is vele malen moeilijker dan AC en al specificeert Amazon dat hij zowel AC als DC 10A kan schakelen is dit uiteraard onmogelijk.

Een relais kan DC altijd veel minder schakelen omdat daarbij een vlamboog ontstaat bij het verbreken die de contacten vastbrand, met AC heb je dat niet omdat die continue met 50 keer per seconden zelf nul volt is.

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:32:
Je hebt wel voor 10A (AC) relais gekozen met het risico dat die doordat je DC schakelt gaan vastplakken.
Ik had een link voor 30A (AC) gepost waarbij dat risico veel kleiner is.

DC schakelen is vele malen moeilijker dan AC en al specificeert Amazon dat hij zowel AC als DC 10A kan schakelen is dit uiteraard onmogelijk.

Een relais kan DC altijd veel minder schakelen omdat daarbij een vlamboog ontstaat bij het verbreken die de contacten vastbrand, met AC heb je dat niet omdat die continue met 50 keer per seconden zelf nul volt is.
Thnx voor de tip!! Ik zal nog een andere relay halen - nu ik weet dat het werkt vind ik bestellen bij Ali en daarmee een lange levertijd afwachten, een stuk minder erg.
Fijne is dat het met deze setup redelijk simpel is om enkel dat onderdeel te verwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvsnip
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 14:00
@Richh ik heb hier hetzelfde probleem, zou je voor mij eens duidelijk een schetsje kunnen maken hoe je het hebt aangesloten en welke onderdelen je uiteindelijk hebt besteld op alie en amazon?

alvast beankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 16:06
Wat ik in een circuit tegenkwam, waren twee DPDT-relays. Eentje voor up-down, maar ook eentje voor aan-uit. Met jouw uitleg snap ik nu waarom ze dat doen.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Wat ik heb gevonden, is deze: de Nous Rolluik Module Zigbee. Volgens de handleiding, kan deze zowel op 230V @ 16A als op 24V-30V @ 10A aangestuurd worden, https://nous.technology/p...4z&alias=EN+-+User+Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
De Nous B4Z heeft hetzelfde probleem als de Aqara. Dus helaas moet het ook via zo'n relais aangesloten worden - zojuist besteld. Nog niet getest, maar hier te koop: https://www.hashop.nl/Nous-Rolluik-Module-Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
Ok, dat lukte totaal niet! Reden: voor mij zijn er zijn 3 standen nodig: linksom, rechtsop en stop. Hoe dit aangesloten was, had geen stop. Dan moest ik er nog een schakelaar tussen zetten

Dus heb uiteindelijk gewoon een TYWB 4ch-RF van 5-32V gepakt, en die zo geconfigureerd:
  • L2 en L3 voor aan/uit schakelen blauw en bruin. NO gaat naar L1 en L3.NC is leeg.
  • L1 en L4 voor motoraansturing. L1 NC heeft blauw, L1 NO bruin, L4 NC bruin, L4 NO blauw.
Dit is de automation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jklt80flGo9hWwuF0SDxO4EuGms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UOpYAvuqHTypZkl0vGWhxxJw.png?f=fotoalbum_large

Dus eerst wordt de stroom eraf gehaald, dan de plus en min gedraaid, en dan de stroom er weer op.

De lovelace card heeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: entity-button
tap_action:
  action: call-service
  service: automation.trigger
  service_data:
    entity_id: automation.cupola_down
hold_action:
  action: more-info
show_icon: true
show_name: true
entity: automation.cupola_down
icon_height: 25px

Zo heb ik ook voor "up", "start" en "stop" vergelijkbare automations en knoppen gemaakt. Om alles af te maken, nog een automation die de alles uit zet na 40 seconden, getriggerd door "L2 of L3 staat 40 seconden aan".

Voor een volgende versie kijk ik naar een DPDT-relais, omdat de TYWB_4ch-RF soms in een verkeerde modus kan komen na stroomuitval.

Pagina: 1