Cementdekvloer vlak maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 19:38
Onder onze huidige laminaat zit een oudere tegelvloer.
Volgende maand wordt er vloerverwarming gefreesd en daarvoor moeten de tegels er uit gehaald worden.
Daarna moet de vloer vlak zijn om te kunnen frezen.

Het verwijderen van de tegels doe ik met een breekhamer en daardoor komen er putten/sleuven in de vloer en is deze niet meer volledig strak.

Met welk materiaal kan ik dit het beste vlak maken.
Ik zat zelf te denken aan een reparatiemortel --> Eurocol 945 Europlan.
Egaline lijkt me te duur?

Wat voor materiaal is het meest geschikt hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:51
Waarom niet in de tegels frezen? Is wat duurder omdat de frees harder slijt en wat langer duurt, maar scheelt je een bult werk..

Reparatie zou ik doen met metselmortel oid, even voorstrijken niet vergeten. Als je de hele vloer niet vlak hebt, ontkom je denk ik niet aan egaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Vlak in vloerverwarmingsbegrippen is ook maar relatief, ben ik achtergekomen.

In 4 jaar twee keer een vloer laten infrezen (waarvan de laatste keer gisteren was), in beide huizen zaten tegels. Ik heb het ergste van de lijm eraf gebikt met een boorhamer met beitel en vervolgens de echt diepe gaten/sleuven met zandcement dicht gezet, 0 klachten over gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door LAD93 op 13-07-2024 23:38 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
Overigens een kanttekening bij vloerverwarming infrezen.

Zit er isolatie onder de tegels en zandcement dekvloer of onder het beton?

Hier had ik genoeg gasten die wilde komen infrezen. Maar het bleek dat we alleen 2 lagen tegels en 4cm zandcement hebben liggen voor je op zand komt.

Dan is vloerverwarming infrezen ineens helemaal niet zo zuinig meer heb ik hier meerdere malen gelezen op het forum.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 20:54
Liggen je tegels heel erg vast, dan is infrezen in de bestaande tegelvloer de makkelijkste oplossing.

Als de tegels hier en daar al los liggen kun je een brede beitel gebruiken icm een lichte breekhamer. Als je deze vlak genoeg houd gaan de tegels er redelijk schoon af. Er zullen wel lijmresten achterblijven. De lijmresten en hoge delen schuur je weg met een betonslijper. Na het infrezen van de leidingen ga je afsmeren, bijvoorbeeld met een multimortel. Pas daarna ga je met egaline aan de slag. Het egaliseren heb ik laten doen, met een groot oppervlak moet je met meerdere mensen werken want anders ga je niet snel genoeg om de egaline netjes uit te laten vloeien en te ontluchten.

Wat ik zelf heb gebruikt:
https://www.hornbach.nl/p...lijper-hbs-120-1/6665665/
https://www.hornbach.nl/p/sakrete-multimortel-25-kg/6320598/