Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:05
Wat ga je met je laptop doen?
Software development met Intellij, Ops dingen in k8s en docker, veel tabbladen open in meerdere browsers

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Twijfel over Ubuntu, Manjaro, Arch Linux - gamen wil ik nog wel eens uit willen proberen via linux (geen dual boot want daar heb ik slechte ervaringen mee)

Wat is je budget?
3000 ongeveer minder mag altijd

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Accu is fijn maar niet heel belangrijk, vind mijn 16inch MSI wel fijn formaat

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Voorkeur voor niet chinese merken (al weet ik ook dat er veel onderdelen daar vandaan komen)
  • MSI, Asus, Dell heb ik tot dusver goede ervaringen mee
  • minimaal 32gb maar ik ben ook erg benieuwd naar wat 64gb zou kunnen brengen
  • videokaart die geen rare fratsen oplevert icm linux dus Nvidea zal wel afvallen gok ik
  • Doorverkoopwaarde is wellicht nog relevant en ik denk zelf dat Tuxedo en Framework laptops daarom al afvallen omdat een Dell bijv. zijn waarde meer behoud (aanname)
Extra vraag:
Mac heb ik altijd mijn twijfels over gehad, want in theorie ben ik wel fan van dat het out of the box allemaal super werkt en zakelijk zijn de kosten minder. Desalniettemin toch een beetje terughoudend omdat software development op een ARM laptop sommige nadelen heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-05 18:55
Furion2000 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:58:
Extra vraag:
Mac heb ik altijd mijn twijfels over gehad, want in theorie ben ik wel fan van dat het out of the box allemaal super werkt en zakelijk zijn de kosten minder. Desalniettemin toch een beetje terughoudend omdat software development op een ARM laptop sommige nadelen heeft.
Als je twijfelt over Mac, je zou het eens kunnen proberen. Als je met ARM vastloopt dan zet je gewoon in Azure even een grote x86-64 machine aan met 64 GB en veel vCPU. Zolang je die alleen gebruikt wanneer nodig hoeft het niet meer te kosten dan een habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-06 22:26
Furion2000 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:58:
Wat ga je met je laptop doen?
Software development met Intellij, Ops dingen in k8s en docker, veel tabbladen open in meerdere browsers

Extra vraag:
Geen antwoord op je hoofdvraag.
Maar waarom zou Software Development niet op ARM draaien? Ik werk zakelijk al 14 jaar op een Macbook en nergens problemen mee eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:19
Ryur schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Geen antwoord op je hoofdvraag.
Maar waarom zou Software Development niet op ARM draaien? Ik werk zakelijk al 14 jaar op een Macbook en nergens problemen mee eigenlijk!
Ik gok dat niet alle containers lekker werken op een ARM systeem.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Wat @c-nan zegt, maar de oplossing van @ibmpc klinkt dan ook wel weer logisch.

Toch ben ik wel even benieuwd naar linux opties, om in ieder geval te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RunTaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:22
en zou Slimbook nog iets zijn?
https://slimbook.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Uiteindelijk gekozen voor https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-Lava-A7848XT (met fancy extra's 8) ) en ga ik door met de MSI zolang het kan. Ondertussen ga ik testen hoe ik remote development het beste kan aanpakken. Ben nu met moonlight/sunshine aan het testen en gaat op zich wel goed!

Keuze kwam vooral doordat de MSI's ssd crashtte en ik al een tijdje geen pc backup had.

MSI gaat vervolgens vervangen worden door iets goedkoops als dat remote werken goed gaat bevallen. Dat maakt de keuze dan ook wat makkelijker en puur waar ik 'zin' in heb :D
Pagina: 1