Nieuwe surround versterker (of toch receiver?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ik zoek een?
Onze oude receiver (harman kardon avr 350) is gesneuveld (ooit overgenomen van mijn schoonvader) en we zoeken iets nieuws. Een zo compact mogelijk en met beperkte warmte afgifte, surround versterker (dat denk ik dan, geen receiver) voor met name de weergave van films en games in de woonkamer .

Wat is je budget?
500 tot 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij kijken vooral films via streaming apps (via de tv) en we gamen nogal wat op de PS5. Soms wordt er ook wel muziek geluisterd, maar dit is niet het belangrijkste. Ofwel, we willen vooral op kunnen gaan in games en films via de tv. Qua muziek zou het handig zijn om bijvoorbeeld spotify, of een apple device te kunnen streamen naar de versterker.

Het moet werken met:
- 4 infinity reference mk II boxen
- 1 infinity centrale speaker
- LG G1 oled 77inch tv
- PS5
- als pré dus verbinden met spotify/airplay

Wat heb je zelf al gevonden?
Aangezien ik er te weinig verstand van heb vind ik vanalles, maar heb toch wat advies nodig. Is bijvoorbeeld de yamaha rx-v4A wat?

Welke vragen heb je hier nog over?
We houden van volle en rijke tonen met het liefst een wat groter toonbereik. Bas is belangrijk, maar niet doorslaggevend (arme buren ook).. Omdat we veel gamen en films kijken moet zowel stemgeluid als geluid vanuit andere bronnen goed te onderscheiden zijn

superB

Beste antwoord (via inXs op 14-07-2024 19:59)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

inXs schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:52:
[...]
De yamaha? Omdat ik eigenlijk werkelijk geen idee heb en deze kwam via wat ‘standaard’ sites naar boven! Ik ben even in de denon gedoken en dat klinkt eigenlijk ook wel goed!
Denk dat je met een X1800/X2800H meer in huis haalt dan genoemde Yamaha. Iets hogere prijs maar binnen budget.
De marantz is qua recenties en maat ook veelbelovend!
Is slim line echt een noodzaak? Als je een normaal formaat receiver kwijt kan (technisch en esthetisch) dan zou ik voor een "normale" gaan. Het aanbod slim-line is minder en daarmee de prijs gemiddeld hoger.
Ik verbind nu optisch overigens.
Dat was ook de enige manier met genoemde Harman Kardon. Heb je maximaal Dolby Digital 5.1.

Voor het beeld. Stel je koopt een receiver met HDMI ARC (HDMI 1.4 en HDMI 2.0). Dan sluit je de PS5 aan op de TV voor 4K/120 beeld, geluid gaat via HDMI ARC retour naar de receiver. Heb je maximaal Dolby Digital 5.1. De interne mediaspeler van LG zal dan tot Dolby Digital Plus gaan. Neem je een receiver met HDMI eARC dan kan je de PlayStation 5 instellen op LPCM, heb je de hoogste kwaliteit geluid. Interne mediaspeler van de TV blijft Dolby Digital Plus omdat de mediaspeler geen HD Audio doet. Maar al met al, Dolby Digital blijft het minimale.
Concessies qua geluid vind ik minder erg dan beeld overigens.
Zie hierboven, je zal gelijke audio houden of beter. Je budget is toereikend voor een HDMI 2.1 receiver dus koop die en vergeet wat ik hierboven zei over HDMI 2.0 :P Heb je technisch altijd een upgrade te pakken en ben je up to date.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-07-2024 19:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

inXs schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:56:

Is bijvoorbeeld de yamaha rx-v4A wat?
Hoe ben je tot die Yamaha gekomen? Gros van de topics hier komt uit op een Denon X2800H. Enerzijds puur nieuwsgierigheid. Anderzijds, dat model matcht voor mijn gevoel niet met de eis "Een zo compact mogelijk en met beperkte warmte afgifte". Voor het laatste zou ik eerder voor een Klasse D receiver gaan maar dat wordt lang niet altijd aangegeven en gros is altijd nog A/B. Formaat wordt echter wel benoemd en met "435 W x 171H x 377D mm" is de Yamaha standaard breedte en relatief hoog versus wat je nog meer kan vinden. Neem een Denon S660, zit op 151 mm hoogte, zelfs een hogere serie Denon zit nog onder de Yamaha. Maar een Marantz Cinema 70s past ook binnen je budget en zit op 109 mm hoogte. Naar rond de tien centimeter denk ik eerder aan bij jouw eisen.

Bovenstaande puur van de recente modellen. Modelletje ouder van Marantz zit je op de NR1711 welke volgens Google te krijgen is voor 699 euro. Er zijn nog oudere slim-line modellen maar op een gegeven moment stap je terug naar HDMI 2.0 in plaats van 2.1. Hoeft geen ramp te zijn, is het "concessies" maken qua beeld of geluid. "Concessies", het zal nooit minder worden dan de maximaal Dolby Digital 5.1 die de Harman Kardon nu via S/PDIF doet (aanname van S/PDIF van mijn kant). Plus, geen idee wat het aanbod nog doet enkele generaties terug.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 14-07-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Hoe ben je tot die Yamaha gekomen? Gros van de topics hier komt uit op een Denon X2800H. Enerzijds puur nieuwsgierigheid. Anderzijds, dat model matcht voor mijn gevoel niet met de eis "Een zo compact mogelijk en met beperkte warmte afgifte". Voor het laatste zou ik eerder voor een Klasse D receiver gaan maar dat wordt lang niet altijd aangegeven en gros is altijd nog A/B. Formaat wordt echter wel benoemd en met "435 W x 171H x 377D mm" is de Yamaha standaard breedte en relatief hoog versus wat je nog meer kan vinden. Neem een Denon S660, zit op 151 mm hoogte, zelfs een hogere serie Denon zit nog onder de Yamaha. Maar een Marantz Cinema 70s past ook binnen je budget en zit op 109 mm hoogte. Naar rond de tien centimeter denk ik eerder aan bij jouw eisen.

Bovenstaande puur van de recente modellen. Modelletje ouder van Marantz zit je op de NR1711 welke volgens Google te krijgen is voor 699 euro. Er zijn nog oudere slim-line modellen maar op een gegeven moment stap je terug naar HDMI 2.0 in plaats van 2.1. Hoeft geen ramp te zijn, is het "concessies" maken qua beeld of geluid. "Concessies", het zal nooit minder worden dan de maximaal Dolby Digital 5.1 die de Harman Kardon nu via S/PDIF doet (aanname van S/PDIF van mijn kant). Plus, geen idee wat het aanbod nog doet enkele generaties terug.
De yamaha? Omdat ik eigenlijk werkelijk geen idee heb en deze kwam via wat ‘standaard’ sites naar boven! Ik ben even in de denon gedoken en dat klinkt eigenlijk ook wel goed! De marantz is qua recenties en maat ook veelbelovend! Ik verbind nu optisch overigens. Concessies qua geluid vind ik minder erg dan beeld overigens. Geluid gaat sowieso nooit voluit, dus weet niet eens of ik het merk! Dank!

superB

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

inXs schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:52:
[...]
De yamaha? Omdat ik eigenlijk werkelijk geen idee heb en deze kwam via wat ‘standaard’ sites naar boven! Ik ben even in de denon gedoken en dat klinkt eigenlijk ook wel goed!
Denk dat je met een X1800/X2800H meer in huis haalt dan genoemde Yamaha. Iets hogere prijs maar binnen budget.
De marantz is qua recenties en maat ook veelbelovend!
Is slim line echt een noodzaak? Als je een normaal formaat receiver kwijt kan (technisch en esthetisch) dan zou ik voor een "normale" gaan. Het aanbod slim-line is minder en daarmee de prijs gemiddeld hoger.
Ik verbind nu optisch overigens.
Dat was ook de enige manier met genoemde Harman Kardon. Heb je maximaal Dolby Digital 5.1.

Voor het beeld. Stel je koopt een receiver met HDMI ARC (HDMI 1.4 en HDMI 2.0). Dan sluit je de PS5 aan op de TV voor 4K/120 beeld, geluid gaat via HDMI ARC retour naar de receiver. Heb je maximaal Dolby Digital 5.1. De interne mediaspeler van LG zal dan tot Dolby Digital Plus gaan. Neem je een receiver met HDMI eARC dan kan je de PlayStation 5 instellen op LPCM, heb je de hoogste kwaliteit geluid. Interne mediaspeler van de TV blijft Dolby Digital Plus omdat de mediaspeler geen HD Audio doet. Maar al met al, Dolby Digital blijft het minimale.
Concessies qua geluid vind ik minder erg dan beeld overigens.
Zie hierboven, je zal gelijke audio houden of beter. Je budget is toereikend voor een HDMI 2.1 receiver dus koop die en vergeet wat ik hierboven zei over HDMI 2.0 :P Heb je technisch altijd een upgrade te pakken en ben je up to date.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-07-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:25:
[...]

[...]

[...]

[...]

Slimline is niet de grootste noodzaak, in principe heb ik de ruimte, alleen dacht ik dat er daarmee wat meer ruimte overbleef om warmte af te voeren ;)

En dan richting de denon/marantz dus? De x1800/x2800 is inderdaad binnen budget, reviews zijn ook goed en passend bij wat ik zoek zo lijkt het!

[ Voor 3% gewijzigd door inXs op 14-07-2024 19:51 ]

superB