Staand water op bitumen garagedak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 22:15
Hallo iedereen, ongeveer 6 jaar geleden is er een nieuw bitumen dak op mijn garage geplaatst en misschien is dat niet goed gedaan, want er ligt daar altijd een grote plas water, ook al zijn er 3 waterafvoergaten in 3 verschillende hoeken.

De linker zoals je kunt zien zit veel te hoog zodat hij vrijwel nutteloos is, en de bovenste die ik rood omcirkeld heb raakt heel gemakkelijk verstopt nadat ik een bladbeschermer heb geplaatst. Ik zou de bladbeschermer kunnen verwijderen, maar ik ben bang dat mijn afvoerbuis dan verstopt raakt met bladeren.

Is dit het probleem dat er altijd water is? Is er een manier om dit te verhelpen zonder veel geld te betalen aan een vakman?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djsUySPoXXD2BKRztj2-uCYL6No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXmLWn302Sivwox1bBjPasqO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:11
Die linker uitloop heeft inderdaad vrijwel geen nut.

Als je de bladvanger weghaalt, loopt dan al het water wel weg?

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27

P_Tingen

omdat het KAN

Voor zover ik weet (maar ik ben IT'er, geen dakdekker) zou het eigenlijk een beetje af moeten lopen, maar als je bitumen van goede kwaliteit hebt, moet het er prima tegen kunnen.

Inderdaad doet die linker niet zo gek veel. Ik zou de bladbeschermer wel laten zitten; een verstopte buis zit je ook niet op te wachten

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
BennieWolters schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:42:
Die linker uitloop heeft inderdaad vrijwel geen nut.

Als je de bladvanger weghaalt, loopt dan al het water wel weg?
Als ik de bovenste bladvanger schoonmaak, gaat ongeveer 80-90% van het water weg, maar dat duurt een paar weken tot hij weer verstopt raakt.
P_Tingen schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:44:
Voor zover ik weet (maar ik ben IT'er, geen dakdekker) zou het eigenlijk een beetje af moeten lopen, maar als je bitumen van goede kwaliteit hebt, moet het er prima tegen kunnen.

Inderdaad doet die linker niet zo gek veel. Ik zou de bladbeschermer wel laten zitten; een verstopte buis zit je ook niet op te wachten
Ik weet dat bitumen niet eeuwig meegaat, dus mijn zorg is dat als het uiteindelijk stuk gaat, ik 100 liter water in mijn garage heb staan.

[ Voor 43% gewijzigd door carefree7 op 13-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, In principe is het niet zo erg als er een beetje water blijft staan. Dat is vrij normaal. Waterdicht is waterdicht.

Maar als ik je verhaal lees komt er een plas te staan omdat de bladvanger verstopt raakt. Je kunt hem natuurlijk helemaal weghalen. Ik denk dat dat kans klein is, dat dit in de buis een verstopping gaat geven. De flow is met een regenbui zo groot dat het allemaal toch wel wegspoelt. Of het moet natuurlijk zijn dat er complete kastanjes op je dak vallen, dat is natuurlijk een ander verhaal.

De mazen in het roostertje wat groter knippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
@carefree7 je vraagt of het een probleem is dat er altijd water op staat. Maar staat er inderdaad áltijd water op? Of is het als het een tijdje droog is geweest na een paar dagen ook wel weer weg?
AtomicShockwave schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:11:

Ik denk dat dat kans klein is, dat dit in de buis een verstopping gaat geven. De flow is met een regenbui zo groot dat het allemaal toch wel wegspoelt. Of het moet natuurlijk zijn dat er complete kastanjes op je dak vallen, dat is natuurlijk een ander verhaal.
Aan de foto te zien is in ieder geval de rood omcirkelde buis niet heel groot, als daar in de herfst een groot blad plat op valt, dan kan die al geblokkeerd zijn :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan ook een bladsafschijder onderaan in de buis net boven de grond plaatsen....

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
SMSfreakie schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:28:
Je kan ook een bladsafschijder onderaan in de buis net boven de grond plaatsen....
Dit wilde ik ook net zeggen.

Bladvanger op het dak verwijderen en deze (even zelf een NL winkel zoeken) in je pijp zetten. (hoop wel dat je pijp buitenlangs loopt)

https://www.jula.se/catal...BEgKIJ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 0% gewijzigd door Groningerkoek op 14-07-2024 01:12 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25

Dennis1812

Amateur prutser

Je kunt er ook een groen dak op leggen. Sedum.
Dat drinkt al het water lekker op en heb je minder problemen.

Maar als je water wel goed weg loopt als je de bladvanger leeg maakt zou ik dat dus vaker doen.
Of een andere bladvanger plaatsen met grotere mazen. Of inderdaad in je buis een bladscheider plaatsen.
Of denk eens aan de buis afkoppelen en een regenton neerzetten? Als er dan wat blad meekomt is het geen ramp. 1x per jaar ofzo de regenton goed schoon maken en klaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Hahn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:15:
@carefree7 je vraagt of het een probleem is dat er altijd water op staat. Maar staat er inderdaad áltijd water op? Of is het als het een tijdje droog is geweest na een paar dagen ook wel weer weg?
Het gaat weg na een paar dagen warm weer, maar met het huidige weer staat er vrijwel altijd water op.
Groningerkoek schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Dit wilde ik ook net zeggen.

Bladvanger op het dak verwijderen en deze (even zelf een NL winkel zoeken) in je pijp zetten. (hoop wel dat je pijp buitenlands loopt)

https://www.jula.se/catal...BEgKIJ_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Oh dat is echt een geweldig idee! Mijn pijp gaat rechtstreeks de grond in, dus ik kan gewoon een stuk bestaande pijp afknippen en zo'n stuk ertussen lijmen, toch?
Dennis1812 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:03:
Je kunt er ook een groen dak op leggen. Sedum.
Dat drinkt al het water lekker op en heb je minder problemen.

Maar als je water wel goed weg loopt als je de bladvanger leeg maakt zou ik dat dus vaker doen.
Of een andere bladvanger plaatsen met grotere mazen. Of inderdaad in je buis een bladscheider plaatsen.
Of denk eens aan de buis afkoppelen en een regenton neerzetten? Als er dan wat blad meekomt is het geen ramp. 1x per jaar ofzo de regenton goed schoon maken en klaar.
Ik heb eigenlijk een regenton op dezelfde pijp. Bedoel je dat als ik een regenton heb, dat de aansluiting die in de pijp gaat toch al de meeste bladeren opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 10:25

Dennis1812

Amateur prutser

carefree7 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Het gaat weg na een paar dagen warm weer, maar met het huidige weer staat er vrijwel altijd water op.

[...]

[...]

Oh dat is echt een geweldig idee! Mijn pijp gaat rechtstreeks de grond in, dus ik kan gewoon een stuk bestaande pijp afknippen en zo'n stuk ertussen lijmen, toch?

[...]

Ik heb eigenlijk een regenton op dezelfde pijp. Bedoel je dat als ik een regenton heb, dat de aansluiting die in de pijp gaat toch al de meeste bladeren opvangt?
Eerlijk snap ik je nu even niet meer?
Je zegt enerzijds dat je pijp de grond in gaat. En bij je quote op mijn post dat er een regenton op zit?
Heb je er zoon scheidings stuk tussen zitten dan met een overloop? Of hoe is je situatie nu?

Dat bepaalt wellicht ook wel hoe je je bladscheider moet plaatsen namelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 01-10 22:46
Ik weet niet hoelang de bedekking er hier al op ligt maar bij mij ook altijd water er op tenzij het lange tijd niet regent. Al het water wat hoger komt dan een centimeter wordt netjes afgevoerd. Ik zou me zorgen gaan maken als na een regenbui er heel snel geen water meer op staat, dat zou namelijk een lek betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Dit dus precies.

https://www.hornbach.nl/p...ider-80-mm-grijs/6105574/

Een regenton aansluiting vangt geen blad op maar zal daar wel ook sneller door verstopt raken.

Dus je zou een bladscheider erboven moeten monteren, maar ik weet niet of ik dat zou doen, want er spettert zeker wel wat water uit, en soms bladeren en andere zooi natuurlijk. Dus dan wordt het een bende daaronder. Maakt niet zoveel uit als het 20 cm boven de grond is, maar vanaf boven en regenton, is dat niet ideaal.

Lastig dus.

Bitumen moet er gewoon tegen kunnen dat er water op ligt. Met drie afvoeren heb je ook niet een groot risico dat er zoveel water verzamelt dat het gevaarlijk zwaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Dennis1812 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Eerlijk snap ik je nu even niet meer?
Je zegt enerzijds dat je pijp de grond in gaat. En bij je quote op mijn post dat er een regenton op zit?
Heb je er zoon scheidings stuk tussen zitten dan met een overloop? Of hoe is je situatie nu?

Dat bepaalt wellicht ook wel hoe je je bladscheider moet plaatsen namelijk.
Inderdaad barel is verbonden met een afgescheiden stuk voor een overloop. Ik denk dat de plek waar het aansluit al wat bladeren opvangt, maar ik heb geen idee hoeveel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWk8-kNfKSRG7_3JACOMpGJuIzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYJUezz5k97ORoVdQu2v1qYo.jpg?f=fotoalbum_large
Wilke schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Dit dus precies.

https://www.hornbach.nl/p...ider-80-mm-grijs/6105574/

Een regenton aansluiting vangt geen blad op maar zal daar wel ook sneller door verstopt raken.

Dus je zou een bladscheider erboven moeten monteren, maar ik weet niet of ik dat zou doen, want er spettert zeker wel wat water uit, en soms bladeren en andere zooi natuurlijk. Dus dan wordt het een bende daaronder. Maakt niet zoveel uit als het 20 cm boven de grond is, maar vanaf boven en regenton, is dat niet ideaal.

Lastig dus.

Bitumen moet er gewoon tegen kunnen dat er water op ligt. Met drie afvoeren heb je ook niet een groot risico dat er zoveel water verzamelt dat het gevaarlijk zwaar wordt.
Dat is een goed punt waar ik nog niet aan gedacht heb. Eigenlijk ligt de pijp naast de struik, dus ik zou de bladvanger daarheen kunnen richten en dan zou ik waarschijnlijk niet veel last hebben van opspattend water.
Pagina: 1