Olie vervangen vw502 ipv 504 gedaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-05 17:05
Ik heb mijn olie vervangen 4,5 liter maar per ongeluk vw502 erin gedaan verkeerd gekocht ipv 504 is dit heel erg dit moest vw504.00 zijn kwam ik achteraf tegen kan ik hier nog 10k mee rijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEI477KF_onuenuJBcjKjiMCNWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eniMBqtz419FhBn5zgPpaiEb.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een Audi a3 uit 2016 1.0 tfsi benzine

[ Voor 53% gewijzigd door reyes007 op 13-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Het zou wel handig zijn om te weten om welke auto en motor het gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Danielson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:42:
Het zou wel handig zijn om te weten om welke auto en motor het gaat…
Audi a3 2016 1.0 tfsi benzine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-05 22:41
Zolang de viscositeit (5W30) matcht met de spec in het boekje hoef je je nergens zorgen over te maken.

De VW 504 spec slaat vooral op de additieven in de olie (Long Life spec) maar 10k kilometer kan je probleemloos rijden op een merkolie. VW 504 is gewoon een wat luxere en nieuwere spec kwa additieven.

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 13-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
10.000 km probleemloos rijden is sowieso een uitdaging met die motor, maar niet vanwege de oliewissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Okey mijn conclusie is dus gewoon rijden kan gerust 10 tot 15k rijden ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zolang je er geen olie voor automatische versnellingsbak in doet moet het goed zijn, want dat kan wat rook geven bij warme motor. :)
Voor de rest kan je ook gewoon olie uit de Lidl of Action of zo in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Soldaatje schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:46:
Zolang je er geen olie voor automatische versnellingsbak in doet moet het goed zijn, want dat kan wat rook geven bij warme motor. :)
Is dit sarcastisch?
Je moet wel de juiste olie doen…
Maar de specificatie is niet zo belangrijk dus, het is luxer en je olie gaat langer mee maak ik op uit de berichten

Maar het is sowieso goed om om de 10k je olie te verversen zeker als je net zoveel km netals ik heb gereden toch denk ik heb 280k op de teller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:59

MLLL

Palm Treo 650

Specificatie is wél belangrijk bij de moderne motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
De meningen zijn hier verdeeld laat mij toch twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 21:44
504 zit minder as in zo te zien, dat is vooral belangrijk bij diesel roetfilters. Daarnaast kan er ook wel andere olie in een motor, tegenwoordig vaak 0w30 wat volgens mij weer vooral voor de uitstoot is, net zoals start-stop is het de vraag of het goed voor je motor is...

[ Voor 54% gewijzigd door HeldereM op 14-07-2024 22:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Soldaatje schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:46:
Met een moderne auto uit 2016 vind ik dat een heel slecht advies. Moderne motoren hebben veel nauwere toleranties dan auto’s van 30 jaar geleden en daardoor is een uitstekende smering van de onderdelen in de motor tegenwoordig veel belangrijker dan vroegâh. Dat is tevens de reden dat moderne motoren meestal dunnere motorolie nodig hebben dan oudere motoren: met nauwe toleranties komt dikke motorolie simpelweg niet (tijdig) overal waar bewegende delen gesmeerd meten worden.

OP kan zich maar beter nauwgezet houden aan de door Audi voorgeschreven oliespecificatie voor zijn auto. Mocht de olie van Action toevallig aan die specificatie voldoen: prachtig. Zo niet, koop dan ergens anders je olie. De specificaties van de fabrikant gaan verder dan de viscositeit van de olie; ze stellen ook strenge eisen aan de veroudering van de olie, wat er met de olie gebeurt als deze heel heet wordt, in hoeverre de olie bijzondere additieven bevat en nog heel veel meer. Het is dus niet zo dat je vrijelijk de ene 10W-30 olie kunt vervangen door de andere, maar je moet kijken of de olie voldoet aan de certificering die de fabrikant specificeert in de handleiding van jouw auto.

Dat gezegd hebbende: als olie de juiste viscositeit heeft én als je de olie met een kort interval ververst, is het allemaal wat minder kritisch dan wanneer je er de volle voorgeschreven 30.000 km mee doorrijdt tot het volgende verversingsinterval. OP hoeft zich waarschijnlijk dus geen zorgen te maken dat morgen zijn motor direct vastloopt :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
Zal wel loslopen. Wel met 15K vervangen ipv met 30K doorrijden. Als het echt aan je knaagt zou ik het direct aftappen en vervangen, zo duur is olie nou ook weer niet. Beetje lekker kunnen slapen is ook wat waard.

Je hebt nu 5W30 A3/B4. Er hoort 5W30 C3 in. Qua belasting en bescherming zijn die standaarden vrijwel gelijk. Qua uitstoot is C3 schoner. Bij brandstof met veel zwavel is A3/B4 beter, maar omdat we in de EU amper nog zwavel in de brandstoffen hebben zitten schrijven we hier om milieuredenen C2 of C3 voor.

Had je een diesel met roetfilter gehad, zou je die olie er direct uit moeten laten lopen en vervangen door de juiste, roetfilters eisen een low-SAPS olie.
Pagina: 1