Erfgrens en overkapping/serre/tuinkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Dag mede tweakers,

Ik zou graag het volgende aan jullie willen voorleggen want ik krijg het idee dat ik overal tegenstrijdige berichten lees.

Wij hebben zometeen de volgende situatie met de tuin op het zuiden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-XeUhcTlzPPibljuFb7mlsSs2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmA0Q1d64nqPHew1Hte3Iydw.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de oostkant hebben we zometeen een doorloop van ca 1,5m voor een achterom.
Daarnaast een haag met instandhoudingsverklaring en daarnaast een groenstrook en een fietspad.
Op het zuiden idem, maar dan met een wandelpad.

We willen graag een overkapping realiseren. Ik lees maximum hoogtes van 3 a 4m. Sommigen spreken van 2m of 2,5. Enige consistente lijkt dat ie maximaal 30m2 groot mag zijn.

De ene bron geeft aan dat je niet aan de erfgrens mag bouwen en minimaal 1m moet houden. De ander zegt dat het niet uitmaakt. En als ik hier in de wijk kijk zie ik tal van woningen die over de gehele achtererfgrens een overkapping hebben staan van soms wel 14 meter breed en zeker hoger dan 2,5m.

Het liefst maak ik de overkapping zoals hij rood is ingetekend. Maar hoe zit het nou? Mag dit zo? Ook gezien de instandhoudingsverklaring?

Neem ik de blauwe variant moet ik 1,5m van de tuin afsnoepen over de gehele lengte. Is dat de enige optie om 3m hoog te kunnen?

[ Voor 4% gewijzigd door YKla op 13-07-2024 16:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:56
Bouwen tot aan de erfgrens is volgens mij altijd vergunningsplichtig. Vergunning aanvragen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:04
Doe even een check bij het omgevingsloket. Dan zie je het meteen. In het omgevingsplan / bestemmingsplan zie je wat er bij gebouwd mag worden zonder problemen. Vaak is de hoogte maximaal 3,00 - 3,50m. Over de erfgrens staat ook in de brochures van de overheid. Dat is afhankelijk van openbaargebied of niet e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Als er een meter moet zitten tot de erfgrens mogen mijn beide buren dat ding van hun gaan verplaatsen met 70 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15
Je zult je verbazen hoeveel bouwsels geplaatst zijn zonder vergunning terwijl dit wel nodig is. Een vergunning aanvragen is misschien niet altijd de verstandigste weg, al loop je ook een risico zonder natuurlijk ;)

In mijn gemeente zie ik zat mensen een tuinkamer bouwen met meteen daarnaast een voetpad, al weet ik dat dit niet mag hahaha. Hier bij ons mag je bijvoorbeeld max 50% van de achtertuin bebouwen zonder vergunning mits je voldoet aan hoogte eisen.

Je kunt online kijken of er een vergunning nodig is bij het "omgevingsloket". Al is een tuinkamer vaak weer niet een heel bouwwerk omdat er geen fundering enzo nodig is. Vaak kun je hierover ook de gemeente een mail sturen met de vraag of een vergunning nodig is voor een tuinkamer, dit kan vaak anoniem.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
Veel wordt gewoon neergezet zonder vergunning.
Meestal gaat dat goed, maar je loopt natuurlijk enig risico.

Zelf zou ik een kapschuur neerzetten, die kan je dan laag houden tegen de erfgrens aan, en toch voldoende hoog aan de tuinzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13
Je kunt niet vergunningsvrij bouwen aangrenzend aan openbaar gebied.

Vergunning aanvragen dus waarbij je kunt verwijzen naar voorbeelden.

Die haag zul je waarschijnlijk niet aan ontkomen om te laten staan.

Met een tuin van 10.5m is een meter opschuiven toch geen ramp? Als je het een beetje handig doet heb je achter je schuur nog wat extra bergruimte.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Rukapul schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:48:

Vergunning aanvragen dus waarbij je kunt verwijzen naar voorbeelden.

Die haag zul je waarschijnlijk niet aan ontkomen om te laten staan.

Met een tuin van 10.5m is een meter opschuiven toch geen ramp? Als je het een beetje handig doet heb je achter je schuur nog wat extra bergruimte.
15m2 om precies te zijn. Dat vind ik toch een aardig stuk (als je bedenkt wat de m2 prijs hier is).
En vergis je niet, na overkapping 6 of 7m in de breedte overhouden is wel echt een verschil over 12m diepte.

[ Voor 8% gewijzigd door YKla op 14-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat is het probleem met vergunning aanvragen? Weet je meteen of het mag.

Als het vergunningsvrij is krijg je dat ook meteen te horen en wordt het dossier afgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
99ruud99 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:50:
Wat is het probleem met vergunning aanvragen? Weet je meteen of het mag.

Als het vergunningsvrij is krijg je dat ook meteen te horen en wordt het dossier afgebroken
Dat ik moet wachten op een antwoord 🤡.
Ik vrees echter dat het de enige optie is.
Toch gek dat daar geen standaard regelgeving voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
YKla schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Dat ik moet wachten op een antwoord 🤡.
Ik vrees echter dat het de enige optie is.
Toch gek dat daar geen standaard regelgeving voor is.
Is er wel, ligt vast in APV, maar je hebt de gemeente niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Rukapul schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:48:
[..]
Het is maar net wat onder openbaar toegankelijk gebied wordt verstaan. De zijkant en achterkant van onze tuin grenst aan een steegje waar een aantal buren gebruik van maken om vanuit hij tuin naar de openbare weg te gaan, dat wordt niet als openbaar toegankelijk gebied gezien door onze gemeente. Een wadi lijkt me dan helemaal niet onder openbaar toegankelijk gebied vallen.
Ik heb onze plannen gemaild naar de lokale gemeente met de vraag of we hiervoor een vergunning nodig hadden, ik kreeg netjes kosteloos een mail met uitleg waarom het niet nodig was.

Edit: deze informatie lezend geeft aan dat een fietspad waarschijnlijk wel openbaar toegankelijk gebied is en als de wadi gezien wordt als onderdeel daarvan…
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/19

[ Voor 12% gewijzigd door WouterG op 14-07-2024 22:45 ]

Pagina: 1