All round workstation max 2500.-, compatibiliteit en twijfel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinesto
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-05 22:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een vervanging voor mijn 7 jaar oude systeem, opslag hieruit neem ik mee. Gebruik zit hem veel in grote Blender bestanden met langdurige render projecten, videobewerking, Photoshop, FL studio en een keer gamen is ook leuk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In elkaar zetten ben ik zelf van plan, en de kosten mogen de 2200.- niet overschrijden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle opslag dus en alle randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dus wat ik nodig heb is: een Case, een moederbord, een processor, een videokaart, een processor fan, ram en een voeding. Wellicht ook een geluidskaart...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De case staat redelijk vast, aangezien deze op stilte gefocust ligt en heerlijk ruim is.
Voor de videokaart sowieso een NVIDIA i.v.m. compatibiliteit (Blender).
Voor de processor liefst Intel, gebaseerd op ervaring en gevoel (angst voor incompatibiliteit).
Sowieso een Windows systeem.
De rest staat verder redelijk open, al blijf ik liever weg van merken die zich nog niet hebben bewezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor de rest is stilte een belangrijke eigenschap en vrij leidend. Overclocken heb ik geen verstand van dus daar blijf ik liever van weg, wat ik wel zover begrijp is dat XMP een standaard eenvoudige overclock voor het geheugen is, dus tenzij hier grote nadelen aan zitten durf ik dat denk ik wel aan.
Energie efficiëntie van het systeem is ook wenselijk maar geen harde eis.
Verder is geluidskwaliteit belangrijk, maar of de onboard chips tegenwoordig voldoende zijn heb ik geen idee van.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb dit zover bij elkaar gezocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700 Boxed€ 412,99€ 412,99
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 236,49€ 236,49
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING X SLIM€ 907,99€ 907,99
1BehuizingenFractal Design Pop XL Silent Black TG Clear€ 101,10€ 101,10
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 60,-€ 60,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 221,20€ 221,20
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 750W€ 145,30€ 145,30
Totaal€ 2.085,07

Nu zit ik eigenlijk nog met de volgende vragen:

Ik twijfel nog tussen de volgende videokaarten:
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X
MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING X SLIM
Ik kan echter weinig terug vinden over de geluidsprestaties, verder heeft de ASUS een extra HDMI port wat me wel handig lijkt. Zijn er verdere onderlinge verschillen waar ik rekening mee moet houden, of weet iemand misschien een beter alternatief? Een 4070 Ti Super leek mij de beste balans tussen prestaties en kosten.

Ik twijfel nog tussen de i7 14700 en de i7 14700K. Ik zag dat de K variant standaard al een hogere klok heeft dus ook al ga ik niet overklokken is dat voordelig, deze is momenteel ook goedkoper. Echter ligt het stroomverbruik een stuk hoger. Heeft iemand misschien hierin ervaring of adviezen die mij kunnen helpen in het maken van deze keuze?
Ook vraag ik mij af of de processor koeling geschikt is voor ook de K variant? (Qua warmte afvoer).

Ook vraag ik mij af of het tegenwoordig nog nodig is om voor een losse geluidskaart te kiezen? Of is de kwaliteit van de onboard chip (Realtek ALC4080) aantoonbaar minder? Zo ja, wat zijn goed geluidskaarten?

Op de site van Intel staat verder dat de i7 14700 maar compatible is met een geheugensnelheid tot 5600. Is dit een indekking van Intel of heeft mijn ram geheugen met een snelheid van 6000 (onder een XMP profiel) daadwerkelijk geen zin?

En als laatste vraag, zien jullie misschien nog onderdelen waarop ik verder kan besparen zonder in te leveren?

Alvast héél erg bedankt voor als je mee wil denken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinesto
Ik zie dat er een typefoutje in de titel zit, hier moet 2200 staan ipv 2500. Ik zie helaas geen mogelijkheid om dit nog aan te passen, excuses!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:06
Altijd voor de 14700K gaan als die goedkoper is. Met een Z790 moederbord kun je die eenvoudig instellen op zuinig of prestaties. Voor gaming waarbij maar een beperkt aantal cores van de 14700k worden gebruikt kom je waarschijnlijk wel weg met een extreme luchtkoeler. Voor Blender ontkom je niet aan een zware AIO-koeler.
De Pop Silent behuizing met dicht front is niet geschikt voor de zware hardware die je erin wilt monteren.

In de bios kun je het XMP profiel selecteren van je OC geheugen, waarna de juiste timings worden ingesteld.
Een snelheid boven de 5600mhz wordt als OC (OverClocked) geheugen beschouwd.
De ALC4080 is een uitstekende audiochip, dus die zou ik eerst proberen.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 401,99€ 401,99
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 236,49€ 236,49
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Overclocked Triple Fan€ 882,95€ 882,95
1Behuizingenbe quiet! Shadow Base 800 Zwart€ 133,77€ 133,77
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 420€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5200J4040A48GX2-RS5W€ 218,01€ 218,01
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 165,64€ 165,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.113,75
Be Quiet behuizing met mesh front en standaard 3x 14cm fans, die ik allen aan de voorzijde zou monteren. Geschikt om de 38mm dikke 420 AIO-radiator aan de bovenzijde te monteren, zodat de warmte zo min mogelijk in de behuizing komt.
Vanwege het Cinebench piekverbruik van de 14700K van 344W een 850W ATX3.0 voeding met 10jaar garantie. Zie ook: https://www.bequiet.com/en/psucalculator
96Gb geheugen, meerprijs is zeer beperkt.
PNY (van de Quadro kaarten) semi-passieve videokaart met 3-slots bevestiging en extreme koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinesto
Dank je wel Woezik!

Kan het zijn dat je de "XL" bij de Pop Silent hebt gemist? Deze heeft namelijk standaard al 3 fans aan de voorkant (met intake via de zijkant) met uitbereiding mogelijk van 2 fans aan de bovenkant. Biedt dit dan nog steeds onvoldoende airflow?

Verder zal de last in Blender voornamelijk op de GPU komen vanwege efficiëntie, ik zal dan ook de CPU zoals je zegt in de BIOS op zuinig in te stellen bij de K versie. De grootste load op de CPU zal waarschijnlijk meestal liggen binnen FL Studio bij grotere projecten, ik verwacht hierbij wel niet continue 100% te draaien . Verwacht je dat hierbij dan nog steeds een AIO koeler nodig zal zijn?

Het door jouw genoemde geheugen lijkt wel trager voor zover ik begrijp, al heb ik er niet heel veel verstand van dus correct me if i'm wrong. Ook is de 96 GB denk ik een beetje overkill.

Verder ben ik niet bekend met PNY, is dit een betrouwbaar merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:06
De drie fans aan de voorkant kunnen maar weinig lucht aanzuigen, omdat het voorpaneel dicht is. Een Pop Air kan dat veel beter. Bovenin past er ook maximaal een 280 radiator in het bovenpaneel. Als het alleen om de cpu ging had dat wel gekund met een 38mm dikke Artic Liquid Freezer. De videokaart genereert echter ook flink wat warmte. De gpu van de RTX4070Ti is dezelfde als van de RTX4080 met minder cuda cores.
Hoe minder lucht aangezogen kan worden des te harder zullen de fans draaien en dus meer geluid.

Als je een dure cpu koopt dan wil je ook dat deze voluit kan gaan zonder throttlen (persoonlijke mening). Bij de zuiniger 13700K ging een Be Quiet Dark Rock Pro4 al throttlen, zie: https://tweakers.net/revi...test-temperatuurtest.html. Inmiddels is tweakers voor haar testsysteem overgestapt op AIO-koeling. Ter referentie mijn veel zuiniger 13700 met een NZXT Kraken 280 wordt in cinebench ook 82C. Voor luchtkoeling zou ik een 14600K nemen met 6 cores met hyperthreading en 8 efficiency cores nog altijd snel of toch een AMD die zuiniger is.
Aardige vergelijking: https://www.pugetsystems....-content-creation-review/

Het geheugen dat ik had gekozen is inderdaad trager. Voor gaming kun je een paar fps winnen met snel geheugen, maar voor productiviteits software is het veel belangrijker dat je geen memory swap krijgt door te weinig geheugen. Hoeveel geheugen je nodig hebt hangt af van de omvang van je projecten en kun je het beste zelf meten. Bij een nieuw systeem zou ik wel altijd een ruime marge aanhouden, omdat met de jaren de software steeds meer geheugen gaat verbruiken.

PNY is de fabrikant van de professionele Nvidia Quadro kaarten en levert nu ook voor de consumenten markt Nvidia kaarten. Wel een fabrikant dus met veel ervaring. De giga koeler die erop zit maakt de videokaart ook erg stil. Zie de review van de RTX4080 uitvoering: https://www.techpowerup.c...rto-epic-x-rgb-oc/37.html