CV aftrapkraan kan niet alles leegkrijgen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij willen wat radiatoren weghalen op de 2de verdieping en ik heb nu alles leeg laten lopen.
Echter loop ik nu tegen een vreemd probleem aan. Ik kan via de radiator die als enige een aftapkraan heeft lang niet alle radiatoren laten leeglopen.
Onderstaand schema een erg versimpelde overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mqU2jk5OXOCj_B60T_gTU0qv30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c5KhNdgvap0Nb9aDcBzxyvr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kunnen de radiatoren aan de linkerkant van de CV op de afbeelding nooit leeglopen want dan moeten ze eerst helemaal naar boven door de leidingen en dat kan niet.

De radiator die we weghalen is al helemaal leeg en het systeem is ook al leeg doordat ik een gaatje geboord heb in een buis die we toch weghalen. Nu wil ik deze gaan afdoppen met een knelring van 22mm echter is het misschien een idee om de buizen in plaats van af te doppen daar een knelring kraantje op neer te zetten zodat de linkerkant van de CV ook leeg kan lopen in de toekomst mocht dat nodig zijn?

en wat voor kraantje zou dit dan moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:36
Uitzonderingen daargelaten zou onder je CV ook een aftapkraan zijn, waar je het systeem ook weer mee kan vullen. Wou je zeggen dat jij die niet hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 15:18
Onder de CV zelf zal toch ook wel een bijvulkraan aanwezig zijn? Die kun je ook gebruiken om iig wat water weg te laten lopen...
En hebben de overige radiatoren links dan geen eigen aftapkraantje bij de aansluiting op de radiator zelf zitten? Die kun je redelijk eenvoudig toevoegen door gewoon de dop onderaan de radiatoren weg te halen (aan de andere zijde dan waar de leidingen aangesloten zitten), en die dop te vervangen door een dop-met-aftapkraantje.

Zo'n ding:
https://www.warmteservice...-draaibaar-1-2/p/45152705

[ Voor 15% gewijzigd door BrainCrash op 13-07-2024 12:42 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Ik heb inderdaad een vulkraan die ook als aftapkraan kan fungeren op de CV maar die zit op de helft van de hoogte op de radiatoren, in een radiator zal dus altijd water blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:40:
Onder de CV zelf zal toch ook wel een bijvulkraan aanwezig zijn? Die kun je ook gebruiken om iig wat water weg te laten lopen...
En hebben de overige radiatoren links dan geen eigen aftapkraantje bij de aansluiting op de radiator zelf zitten? Die kun je redelijk eenvoudig toevoegen door gewoon de dop onderaan de radiatoren weg te halen (aan de andere zijde dan waar de leidingen aangesloten zitten), en die dop te vervangen door een dop-met-aftapkraantje.

Zo'n ding:
https://www.warmteservice...41c20565eaa668ac16234.jpg
Heb ik inderdaad ook naar gekeken echter loopt de buis bij elke radiator daar vlak langs. en dit is bij elke radiator zo aan die kant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYs1MiRVoMZ6b_Dr8kn1K8fKU1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ieNBmkHGbufrURudueJSncd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Galinsky schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Heb ik inderdaad ook naar gekeken echter loopt de buis bij elke radiator daar vlak langs. en dit is bij elke radiator zo aan die kant. [Afbeelding]
Dat is nog MEER dan genoeg ruimte om zo'n dopje met aftapkraantje ertussen te zetten...
Wel even dat frame van de radiator losklikken denk ik, om goed met een steeksleutel bij de dop te kunnen geraken.

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 13-07-2024 12:45 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is heel gebruikelijk dat het systeem niet volledig leeggemaakt kan worden. Plastic vuilniszak eronder als je de moeren losdraait en resterende water vang je zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Dat is nog MEER dan genoeg ruimte om zo'n dopje met aftapkraantje ertussen te zetten...
Wel even dat frame van de radiator losklikken denk ik, om goed met een steeksleutel bij de dop te kunnen geraken.
ah oke dan is mijn aanname verkeerd, gezien huidige kraantje op de radiator aan de rechterkant stukje groter is en ik daar ook daarom niet verder naar heb gekeken!

Dank je wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Deze van de gamma lijkt zelfs nog iets compacter te zijn..

Wellicht dat je wel een wat slanker sleuteltje nodig hebt om goed bij het kraantje te kunnen tijdens aftappen (soort van ringsleutel idee, in plaats van die vleugelmoer-sleuteltjes), maar lijkt me dat het zeker zou moeten passen...

https://www.gamma.nl/asso...apper-groot-1-2/p/B591397

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 13-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:49:

Wellicht dat je wel een wat slanker sleuteltje nodig hebt om goed bij het kraantje te kunnen tijdens aftappen (soort van ringsleutel idee, in plaats van die vleugelmoer-sleuteltjes), maar lijkt me dat het zeker zou moeten passen...

Ik ga zo naar de bouwmarkt speelruimte is zo'n 28/29 tot aan de huidige afdop op de radiotr. dit is de radiator met de meeste ruimte. Meer dan genoeg ben ik niet van overtuigd :P maar voldoende denk ik inderdaad wel als ik zo rond kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Zoals gezegd, druk er af laten bij de cv ketel, en dan bij de radiator die je wil demonteren even een plastic puinzak er onder. Haal je ook niet onnodig je hele systeem leeg.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:49:

die jij had hadden ze bij de karwei, praxis als gamma niet. ze kwamen alle 3 met een iets grotere aanzetten die ook zo'n 3cm groot is. Ik vond t risico te groot zeker omdat ik er ook nog steeds zon sleuteltje in moet krijgen, het zei met een haakse.

Ik heb het uiteindelijk dus toch op de 22mm buis gestopt een aftapper dat ziet er als volgt uit (zie onderstaande afbeelding).
Eerste keer lekte hij dus nog wat extra tape om 1 sluiting gedaan en nu heeft ie al een tijdje onder 2.8bar gestaan zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls1gBsPD5YDtK0_7sxVMGo-ZkK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz1GmHC7EKoREDAcLtKjaKP2.jpg?f=fotoalbum_large

Dank allen voor jullie hulp!

De buizen daarachter zijn de afgezaagde buizen voor radiatoren naar boven, die gaan of zijn er al uit :)
Pagina: 1