jochem81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:05:
Ik had gelezen dat het mogelijk is om mijn Growatt omvormer op afstand uit te kunnen schakelen of minder opwek terug te leveren. Dit zou ik graag willen toepassen omdat we een dynamisch contract hebben.
Via de ShinePhone app kan ik mijn installatie weergeven en vervolgens via "controleren" zie ik diverse opties om de omvormer aan/uit te schakelen etc. Alleen bij het selecteren krijg ik de foutmelding dat "Deze instellingen dienen alleen aangepastt e worden door een gekwalificeerde monteur." en moet ik een wachtwoord invoeren. Nu heeft mijn installateur hier geen ervaring mee dus was ik benieuwd of iemand hiermee kan helpen? Welk wachtwoord moet worden ingevoerd en is er nog een alternatief mogelijk?
je kunt gewoon de stroom van de omvormer groep uitzetten en dan levert de omvormer 0W terug.
klinkt simpel, maar omdat je de vraag stelt heb ik eerder het idee dat je er niet genoeg kennis van hebt om dit te doen. *
een admin account is ook aan vraag baar voor de omvormer.
een admin account aanmaken, en de installateur de omvormer laten verhuizen naar jouw account.
maar ook hier kennis nodig, en aardig wat(t).
sommige omvormers zijn hybride (ook zonder accu) en met een extra meter in de meter kast, kan de omvormer gewoon terug schakelen naar 0W het huis uit laten gaan. dit is toffer als uit zetten van de omvormer. (als je huis dan 300W gebruikt levert de omvormer ook 300W)
maar heel simpel: blijf gewoon weg van dynamische stoom prijzen, en al je problemen zijn op gelost.
(of snap dat je bij de netbeheerder ook een pap en sap kunt aanvragen, dan heb je 2 meters, 1 met vast contract en 1 met dynamische contract, maar ook dit kennis is macht, die heb je gewoon nodig als je hier iets mee wil doen.)
sorry: ik ben niet de belastingdienst, kan het niet makkelijker maken nog leuker.
edit:
*) iets zoals shelly en home assistent, kunnen een oplossing zijn.
probleem is nu nog dat HA wel de gegevens binnen kan halen van de EPEX markt (dynamische stroom prijzen markt), dit via entso-e van de EU servers.
maar echt heel stabiel is dit niet, helaas.
leuk voor hobbyist, maar nog niet echt rijp voor productie.
maar als je zin hebt om te programmeren en te experimenteren, ga je gang.
maar pas ook op de kleine letters bij dynamische contracten.
sommige rekenen een bedrag per kWh die je afneemt, en rekenen een extra bedrag per kWh als je teruglevert.
(en de ergste die er zijn willen niet vertellen hoe hoog de bedragen zijn, dus dan moet je gaan gokken.)
hier door zijn die contracten vaak aardig waardeloos.
[
Voor 16% gewijzigd door
migjes op 13-07-2024 12:15
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)