Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 14:33
Ik had gelezen dat het mogelijk is om mijn Growatt omvormer op afstand uit te kunnen schakelen of minder opwek terug te leveren. Dit zou ik graag willen toepassen omdat we een dynamisch contract hebben.
Via de ShinePhone app kan ik mijn installatie weergeven en vervolgens via "controleren" zie ik diverse opties om de omvormer aan/uit te schakelen etc. Alleen bij het selecteren krijg ik de foutmelding dat "Deze instellingen dienen alleen aangepastt e worden door een gekwalificeerde monteur." en moet ik een wachtwoord invoeren. Nu heeft mijn installateur hier geen ervaring mee dus was ik benieuwd of iemand hiermee kan helpen? Welk wachtwoord moet worden ingevoerd en is er nog een alternatief mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40

Croga

The Unreasonable Man

Je installateur moet daar een wachtwoord voor hebben anders had je nooit in de app kunnen staan.
Jij gaat dat wachtwoord echter niet krijgen anders kun je ook meteen bij de andere installaties die deze installateur gedaan heeft.
Jij gaat ook geen eigen installateurscode krijgen want die kost een aardige duit.

Ik ben bang dat er voor het moment geen opties zijn om dit te doen. Ik heb nogsteeds de hoop dat ze de Homey integratie gaan uitbreiden met dit soort zaken maar tot nu toe helaas nog niet.

Bron: de installateur van mijn 2e Growatt omvormer :-D

Als het goed is, is er een onderhoudsschakelaar op de omvormer gezet. Daarmee zou je hem natuurlijk wel uit kunnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 13-07-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
jochem81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:05:
Ik had gelezen dat het mogelijk is om mijn Growatt omvormer op afstand uit te kunnen schakelen of minder opwek terug te leveren. Dit zou ik graag willen toepassen omdat we een dynamisch contract hebben.
Via de ShinePhone app kan ik mijn installatie weergeven en vervolgens via "controleren" zie ik diverse opties om de omvormer aan/uit te schakelen etc. Alleen bij het selecteren krijg ik de foutmelding dat "Deze instellingen dienen alleen aangepastt e worden door een gekwalificeerde monteur." en moet ik een wachtwoord invoeren. Nu heeft mijn installateur hier geen ervaring mee dus was ik benieuwd of iemand hiermee kan helpen? Welk wachtwoord moet worden ingevoerd en is er nog een alternatief mogelijk?
je kunt gewoon de stroom van de omvormer groep uitzetten en dan levert de omvormer 0W terug.
klinkt simpel, maar omdat je de vraag stelt heb ik eerder het idee dat je er niet genoeg kennis van hebt om dit te doen. *

een admin account is ook aan vraag baar voor de omvormer.
een admin account aanmaken, en de installateur de omvormer laten verhuizen naar jouw account.
maar ook hier kennis nodig, en aardig wat(t).

sommige omvormers zijn hybride (ook zonder accu) en met een extra meter in de meter kast, kan de omvormer gewoon terug schakelen naar 0W het huis uit laten gaan. dit is toffer als uit zetten van de omvormer. (als je huis dan 300W gebruikt levert de omvormer ook 300W)

maar heel simpel: blijf gewoon weg van dynamische stoom prijzen, en al je problemen zijn op gelost.
(of snap dat je bij de netbeheerder ook een pap en sap kunt aanvragen, dan heb je 2 meters, 1 met vast contract en 1 met dynamische contract, maar ook dit kennis is macht, die heb je gewoon nodig als je hier iets mee wil doen.)

sorry: ik ben niet de belastingdienst, kan het niet makkelijker maken nog leuker. ;)

edit:
*) iets zoals shelly en home assistent, kunnen een oplossing zijn.
probleem is nu nog dat HA wel de gegevens binnen kan halen van de EPEX markt (dynamische stroom prijzen markt), dit via entso-e van de EU servers.
maar echt heel stabiel is dit niet, helaas.
leuk voor hobbyist, maar nog niet echt rijp voor productie.
maar als je zin hebt om te programmeren en te experimenteren, ga je gang. ;)

maar pas ook op de kleine letters bij dynamische contracten.
sommige rekenen een bedrag per kWh die je afneemt, en rekenen een extra bedrag per kWh als je teruglevert.
(en de ergste die er zijn willen niet vertellen hoe hoog de bedragen zijn, dus dan moet je gaan gokken.)
hier door zijn die contracten vaak aardig waardeloos.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 13-07-2024 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Alternatief: Als je het wilt automatiseren is iets van Home Assistant icm een Shelly een optie.

[ Voor 16% gewijzigd door DaWizza op 13-07-2024 11:40 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
Bedankt voor de reacties.
Ik was al bang dat het wachtwoord van de installateur voor alle installaties zou gelden dus dat zal lastig worden.

Stroom van de omvormergroep uitzetten in de meterkast is natuurlijk een makkelijke optie, maar had al wel gelezen dat het beter is om dit via de omvormer zelf te doen (omdat de omvormer de stroom dan langzaam afbouwt ipv ineens uitschakelen). Daarnaast zou ik het graag op afstand willen doen.

Maar alternatief is natuurlijk een ander contract.. Had daar nog even mee gewacht in afwachting van m'n stroomgebruik (heb nog niet zo lang zonnepanelen en een warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jochem81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:48:
Bedankt voor de reacties.
Ik was al bang dat het wachtwoord van de installateur voor alle installaties zou gelden dus dat zal lastig worden.

Stroom van de omvormergroep uitzetten in de meterkast is natuurlijk een makkelijke optie, maar had al wel gelezen dat het beter is om dit via de omvormer zelf te doen (omdat de omvormer de stroom dan langzaam afbouwt ipv ineens uitschakelen). Daarnaast zou ik het graag op afstand willen doen.

Maar alternatief is natuurlijk een ander contract.. Had daar nog even mee gewacht in afwachting van m'n stroomgebruik (heb nog niet zo lang zonnepanelen en een warmtepomp).
oke ik copieer even wat ik al schreef voor iemand anders op het forum.
er is veel meer paniek bij gebruikers hier over, en veel mensen zien de bomen niet meer door het bos.

het hangt af van waar je het energie contract hebt en hoe duidelijk het is.
maar simpel gesteld:
1kWh direct gebruikt = volle pont per kWh +/- 25ct.
1kWh gesaldeerd = 14ct per kWh.
1kWh over productie = 3ct per kWh.
is waar het grofweg op neer komt, en dat is nog niet het slechtste wat je kunt hebben.

het uitzetten van de PV levert dus minder op als je zou willen, dan verlies je de 3ct of erger de 14ct of erger de 25ct.
(dynamische is nog een heel stuk ingewikkelder, en is erg afhankelijk waar je zin in hebt en wat je wil.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@jochem81

Welke growatt heb je?

Ik heb er een met een shine-wifi-x en die module kun je eenvoudig omprogrammeren naar esphome en dan zelf modbus lezen en schrijven, bijvoorbeeld. via Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
migjes schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:52:
het uitzetten van de PV levert dus minder op als je zou willen, dan verlies je de 3ct of erger de 14ct of erger de 25ct. (dynamische is nog een heel stuk ingewikkelder, en is erg afhankelijk waar je zin in hebt en wat je wil.)
Bij een dynamisch contract scheelt dit op sommige dagen wel behoorlijk, vandaar dat ik benieuwd was naar een eenvoudige optie om uit te schakelen, ook als ik niet thuis ben.

Het omprogrammeren van shine-wifi-x valt voor mij buiten de eenvoudige optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jochem81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Bij een dynamisch contract scheelt dit op sommige dagen wel behoorlijk, vandaar dat ik benieuwd was naar een eenvoudige optie om uit te schakelen, ook als ik niet thuis ben.

Het omprogrammeren van shine-wifi-x valt voor mij buiten de eenvoudige optie ;)
zoals ik al eerder schreef:
maar heel simpel: blijf gewoon weg van dynamische stoom contracten, en al je problemen zijn op gelost.
elke kWh die je opwekt levert dan gewoon weg geld op, misschien niet het bedrag wat je wil, maar iets is meer als niets.

daar naast kun je ook nog gaan werken met een PAP en een SAP.
dan krijg je 2 meters in huis, 1 met een vast contract en 1 met een dynamische contract.
maar kan je ook al zeggen dit is ook niet simpel, en je moet er maar zin in hebben.
(ik ben zelf al een heel eind met dit verhaal, maar nog niet zo ver dat ik daar de opdracht voor kan afgeven.
je hebt een leverancier/netbeheerder/belastingdienst voor nodig en is veel geregel.
BTW KOR etc etc.... techniek lastig etc etc...
simpel is iets anders.)

eerst maar eens een HA server op zetten, en daar mee eens gaan na rekenen of je gedachte wel klopt.
dit is een goede tip. in HA zit een energie module die ook dynamische prijzen kan na rekenen.
en dan de kleine letters lezen en zie je al snel dat het geen rozengeur en maneschijn is. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wachtwoord = growatt20240713
Dit veranderd dus iedere dag want morgen is het growatt20240714

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jochem81
klump4u schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:47:
Wachtwoord = growatt20240713
Dit veranderd dus iedere dag want morgen is het growatt20240714
Ik dacht eerst dat je een grap maakte, maar het werkt echt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 19:43
Via de webinterface is de optie voor het uitschakelen vd omvormer er wel, via de app niet. Log maar b eens in en klik op instellingen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 19:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RudolfR schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:04:
@jochem81

Welke growatt heb je?

Ik heb er een met een shine-wifi-x en die module kun je eenvoudig omprogrammeren naar esphome en dan zelf modbus lezen en schrijven, bijvoorbeeld. via Home Assistant
Lezen lukt mij al jaren, schrijven zit niet in het standaard esphome voorbeeld. Heb je hier meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Beekforel

Nee, dat heb ik niet, want ik heb het nog niet nodig gehad.
Maar ik weet vrijwel zeker dat het kan:
https://esphome.io/components/output/modbus_controller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RudolfR schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:23:
@Beekforel

Nee, dat heb ik niet, want ik heb het nog niet nodig gehad.
Maar ik weet vrijwel zeker dat het kan:
https://esphome.io/components/output/modbus_controller
Ja, ik denk ook dat het kan. Maar ik heb nog niet echt een implementatie gezien. Had wel deze gevonden: https://github.com/esphome/feature-requests/issues/2159

Maar nog niet getest.

Weet ook nog niet goed hoe ik het zou willen toepassen verder maar denk dat het wel handig is om het voorbereid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:57
Ik heb ook een shinelan wifi stick geflashed met esphome. Hiermee kan ik in home assistant alles uitlezen en de max output instellen.

Hierdoor gaat er ook geen data meer door naar China.

Hier een schreenshot van wat ik uit er uit krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOnMAu1M4h67_mXaCDLlngjrBKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZTi6xsYUFrOzN0g9Wl5Jx3v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@kipfel nice! Doe je ook iets met dat limiteren?

En kun je de yaml van die input delen, of is dat hetzelfde als wat op GitHub staat wat ik hierboven deelde.
Heb het werkend volgens de Github link die ik deelde. Nou bedenken wat ik ermee kan gaan doen...

[ Voor 24% gewijzigd door Beekforel op 27-08-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinister82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-04 11:01
kipfel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:54:
Ik heb ook een shinelan wifi stick geflashed met esphome. Hiermee kan ik in home assistant alles uitlezen en de max output instellen.

Hierdoor gaat er ook geen data meer door naar China.

Hier een schreenshot van wat ik uit er uit krijg:
[Afbeelding]
Zou dit ook willen met een Shine Lan-x?
Pagina: 1