Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:38
Zoals omschreven in de titel ben ik momenteel op vakantie op de camping en duurt het nog bijna een week voordat we in een grotere stad komen. Daar kan ik mogelijk vragen dat er een fotograaf naar kijkt.

Van mijn A7II doen een aantal knoppen het niet meer, half en reageren anders. De C4/wisselknop werkt helemaal niet meer. Van de knoppen van het draaiwiel zijn de reacties onvoorspelbaar. Ingezoomd op een foto gaat het ingezoomde deel alleen nog maar naar links, bij indrukken van zowel links en rechts. Hetzelfde geld voor omhoog, bij in indrukken van omhoog en omlaag.

De camera registreert soms ook aanslagen als ik niks indruk. Een aantal keer onverwacht stond de camera op spot meting.

Voor bijna alles is er een work around, maar het is fijn als het gewoon werkt.

Ik heb met de camera uit de knoppen en het draaiwiel wat harder in gedrukt en gewiebeld. Daarna lijkt het beter te gaan, maar dan wel van korte duur.

Heeft er iemand tips om dit te verbeteren? @Universal Creations vanuit jou ervaring?

Beste antwoord (via MRIdev op 14-07-2024 20:33)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
Flapperbol schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Drogen in een bak/zak rijst is helaas een hardnekkig fabeltje, het enige wat je hiermee doet is rijst verspillen.

Gewoon laten drogen is de beste optie (Niet in een afgesloten bak/zak doen)
Heb het toch een aantal keer succesvol gebruikt. Maar goed, N=3 in dit geval.
MRIdev schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:52:
Als ik tussen de regels van je antwoorden lees is het geen reparatie die snel gefixt is. Dat de camera opgestuurd moet worden. Klopt dat?
Dat vrees ik ook, tenzij je zelf heel je camera uit elkaar wil halen en op zoek wil gaan naar het probleem.

Edit: ik kwam ook dit tegen: https://news-archive.hud....heanswerforawetmobile.php

[ Voor 37% gewijzigd door Universal Creations op 14-07-2024 11:45 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Je zou bijna zeggen dat er vocht in de camera is gekomen. Dat levert ook vaak van dit soort gedrag: meerdere knoppen die vaag reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Universal Creations schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:24:
Je zou bijna zeggen dat er vocht in de camera is gekomen. Dat levert ook vaak van dit soort gedrag: meerdere knoppen die vaag reageren.
Is dit dan blijvend? Of kan ik hem een "laten drogen"? Na onze vakantie er dan goed naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Drogen kan helpen (rijst in een zak), maar er kan ook al permanente schade aangericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
Universal Creations schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:52:
Drogen kan helpen (rijst in een zak), maar er kan ook al permanente schade aangericht zijn.
Werkt rijst echt? Je zou toch denken dat rijst op kamertemperatuur dan al vocht op moet nemen en dat doet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:42
Als het vocht is zou je een vochtvanger kunnen proberen.
Die zijn er in allerlei uitvoeringen, ik zou zelf zo'n zakje dat je wel eens achter de voorruit van een auto ziet liggen proberen. Dat samen met de camera in een vuilniszak een nachtje laten liggen, wie weet....
Als er in de buurt van de camping een Action winkel is hebben die waarschijnlijk wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Als ik tussen de regels van je antwoorden lees is het geen reparatie die snel gefixt is. Dat de camera opgestuurd moet worden. Klopt dat?

Uiteraard ga ik de voxhtvreter in een zak proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:59
Drogen in een bak/zak rijst is helaas een hardnekkig fabeltje, het enige wat je hiermee doet is rijst verspillen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Flapperbol schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Heb het toch een aantal keer succesvol gebruikt. Maar goed, N=3 in dit geval.
MRIdev schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:52:
Dat vrees ik ook, tenzij je zelf heel je camera uit elkaar wil halen en op zoek wil gaan naar het probleem.

Edit: ik kwam ook dit tegen: https://news-archive.hud....heanswerforawetmobile.php

[ Voor 37% gewijzigd door Universal Creations op 14-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Pfffff, nadat gistermiddag de camera onbruikbaar was door vele gerigistreerde, maar niet uitgevoerde knopaanslagen, doen nu bijna alle knoppen het niet meer. De camera heeft een tijdje in de ochtendzon gelegen, ik ben alleen van te voren vergeten te testen of de knoppen nog reageerde. Ik denk dat het van te voren ook al was aangezien het steeds erger werd.

Met nog vijf van de zes weken vakantie te gaan ben ik aan het twijfelen wat te doen. Een nieuwe kopen onderweg? Hoe zit het dan met garantie? Huren via een internationale organisatie zodat ik de camera ook in Nederland in kan leveren?

@Universal Creations Ik weet dat het een lastige vraag is. Kun je een inschatting maken van reparatiekosten? €100/€500? Dan kan ik overwegen om onderweg een nieuwe te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door MRIdev op 15-07-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
MRIdev schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:45:
@Universal Creations Ik weet dat het een lastige vraag is. Kun je een inschatting maken van reparatiekosten? €100/€500? Dan kan ik overwegen om onderweg een nieuwe te kopen.
Wat vervelend allemaal! Ik denk dat er dan toch iets van water ingeslopen is? De A7II is wat dat betreft echt niet zo weather-sealed als de nieuwere Sony camera's.

Mijn A7RIV had dat een jaar of wat terug en die is toen voor 800 euro gerepareerd door Sony. Daarna is er nog eens wat water ingekomen en toen kon ik het zelf oplossen door hem weken lang in een silica-zakjes-zak te stoppen.

Dat laatste is iets wat vrij goedkoop is, maar natuurlijk geen garantie voor een oplossing bied.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
MRIdev schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:45:
Pfffff, nadat gistermiddag de camera onbruikbaar was door vele gerigistreerde, maar niet uitgevoerde knopaanslagen, doen nu bijna alle knoppen het niet meer. De camera heeft een tijdje in de ochtendzon gelegen, ik ben alleen van te voren vergeten te testen of de knoppen nog reageerde. Ik denk dat het van te voren ook al was aangezien het steeds erger werd.

Met nog vijf van de zes weken vakantie te gaan ben ik aan het twijfelen wat te doen. Een nieuwe kopen onderweg? Hoe zit het dan met garantie? Huren via een internationale organisatie zodat ik de camera ook in Nederland in kan leveren?

Ik heb weleens vaker hoofdprintplaat vervangingen gezien en dat kwam toch al snel op €400 uit. Je kunt contact opnemen met Techrepair in Bergen op Zoom, die doen de reparaties van Sony in NL. Hopelijk kunnen zij een indicatie geven wat het kost als bijvoorbeeld de hoofdprintplaat vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Universal Creations schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Ik heb weleens vaker hoofdprintplaat vervangingen gezien en dat kwam toch al snel op €400 uit. Je kunt contact opnemen met Techrepair in Bergen op Zoom, die doen de reparaties van Sony in NL. Hopelijk kunnen zij een indicatie geven wat het kost als bijvoorbeeld de hoofdprintplaat vervangen moet worden.
Dan ga ik dat doen. Dankjewel voor je hulp!

Inmiddels ligt de camera in een zak met rijst en met wat geluk is die binnenkort bedienbaar. Voor nu moeten we vooruit met onze telefoons en TG-6.

Vocht zou een logische verklaring zijn, want de laatste keer dat ik hem gebruik had regende het. Niet harder dan eerdere keren, maar mogelijk wel druppels op de verkeerde plek gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Universal Creations schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Mijn camera is inderdaad toen ook bij Techrepair geweest. Prima firma, maar wel duur.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Dit kwam ik tegen op lensrentals:
Sony states that the buttons on the new camera are sealed, and this is definitely the case for the back push buttons – they are rubber within the back plate, matching up with the pressure sensitive buttons on the board above.

There is no such seal around the mode dial, though. Speaking of the mode dial, it comes off by just disconnecting its flex.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRIdev
Om het topic netjes af te sluiten.

Het is een reparatie geworden, een flexibele kabel en C-board is vervangen. Dit kostte me €167,50 en voor dat bedrag was de keuze eenvoudig.

Maandag ga ik de camera ophalen.
Pagina: 1