Bedrading verlichting overkapping.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-06 17:30
Hoi,

Ik ben geen elektricien en ik wil het ook niet worden :) Maar wij zijn een tijdje terug verhuis naar een nieuw huis gegaan en ik probeer een beetje te actherhalen hoe buizen lopen en hoe het e.e.a. aangesloten is/was, zodat ik weet wat ik moet doen als er ooit iets kapot gaat en ik iets van een schema heb hoe zaken aangesloten zijn.

Nu heb ik even een vraag over de verlichting onder mijn overkapping. De situatie. Er loopt een fase draad naar een schakelaar (bruin), die vervolgens met een zwarte draad naar de overkappingsverlichting loopt. Niets vreemds en is prima.
Nu zit alleen op die Fase draad (bruin), ook een aftakking naar een bewegings/schemer melder die in de overkapping zit, vanaf hier gaat er ook een zwarte draad naar de lamp toe. Nu zit de zwarte draad van de schakelaar en de zwarte draad van de bewegingsmelder samen in een Wago die naar de lamp gaan en op die manier schakelen.

Mijn vraag is mag dit om twee van die schakeldraden in een Wago te hebben waar in potentie de situatie ontstaat dat zowel de schakelaar aan staat en de bewegingsmelder ook aan gaat... dan heb je in principe twee schakelaars die stroom geven op die draad.

Ik moet er wel bijzeggen, het werkt verder prima; geen verstoringen of rare dingen.. en wie weet hoe lang dit al zo is.. maar ik twijfel of dit mag/kan.

Als dit niet mag; hoe moet je dit dan oplossen want uiteraard moet dit veilig zijn?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:03
Dus als je langs loopt schakelt de sensor, als je het licht aan wilt laten gebruik je de schakelaar. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

CronoS76 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:18:
Mijn vraag is mag dit om twee van die schakeldraden in een Wago te hebben waar in potentie de situatie ontstaat dat zowel de schakelaar aan staat en de bewegingsmelder ook aan gaat... dan heb je in principe twee schakelaars die stroom geven op die draad.
Dat is geen probleem omdat de bron (de fase) hetzelfde is.

Ter vergelijk een analogie met water: beschouw de fase draad even als waterleiding met een T-stuk erop, de zwarte draden als 2 waterleidingen, beide met een kraan/klep erin naar je Wago. Daar ook weer een T-stuk (je wago) op de waterleiding die beide bij elkaar brengt en dan je lamp. Zijn analogie is een beetje raar misschien, maar de waterleiding is hier afgedopt en er zit een heeeel klein gaatje in (de grootte ervan is de analogie voor het vermogen van de lamp). Als er water uit komt, dan brand de lamp, komt er meer water uit, brand de lamp harder. Minder=zachter. Heel hard spuiten: lamp brand stuk.

Het resultaat is dat er ongeacht de kleppen configuratie nooit meer of minder waterdruk (Bar) op dat eindpunt staat. Dus als je "Fase" 1 Bar is, en je zet 1 of 2 kleppen open, dan staat er 1 Bar op je "lamp". Het maakt dus niets uit. En is een prima oplossing. Ik gebruik exact dezelfde situatie buiten.

In juiste electrische termen staat er op je fase 230V (ipv 1 Bar). Met 1 of 2 schakelaars die contact maken, maakt niet uit. Op de lamp staat 0 of 230V in alle denkbare situaties.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-06 17:30
@remco_k Bedankt voor de duidelijke uitleg en de vergelijking. Nu weet ik dat het in elk geval veilig is en het zo kan laten :)

@_NvS_ Als je langs loopt (is i.c.m. met schemer) schakelt inderdaad de sensor en dan gaat de lamp branden. Hetzij je dus de lamp ook met de schakelaar gewoon kan aanzetten. De vraag was dus wat er gebeurde als beide "aan" staan en of dit een probleem was ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 17:56
CronoS76 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:18:
Hoi,

Ik ben geen elektricien en ik wil het ook niet worden

Bedankt!
Andre van Duin had in de jaren zeventig een single 'Belt U maar' met onderen anderen de volgende tekst:
"Hoezoo, wat mankeert er aan Ajax de elektricien?, ik ben een fanatieke Ajax fan elektricien, als u aan Ajax de elektricien komt komt U aan mij, heeft U dat goed begrepen?!"
;)
Geweldig liedje, met een tekst die na bijna een halve eeuw nog 100% actueel is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CronoS76 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:58:
@remco_k Bedankt voor de duidelijke uitleg en de vergelijking. Nu weet ik dat het in elk geval veilig is en het zo kan laten :)

@_NvS_ Als je langs loopt (is i.c.m. met schemer) schakelt inderdaad de sensor en dan gaat de lamp branden. Hetzij je dus de lamp ook met de schakelaar gewoon kan aanzetten. De vraag was dus wat er gebeurde als beide "aan" staan en of dit een probleem was ergens.
de meeste schemer schakelaars kunnen dit zonder probleem..

ik moet er hier ook nog 1 ophangen (inc buitenlamp) maar daar wil ik ook kunnen kiezen om de schemerschakelaar te kunnen "over rulen" en zo de lamp aan te kunnen doen

404 Signature not found

Pagina: 1