Zonnepanelen uitzetten per dag(deel) ivm terugleverkosten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04 05:27

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Een vraagje omdat ik door de bomen het bos niet meer zie met alle veranderingen in de energiemarkt.

Wij nemen ong 3000kWh op jaarbasis af van de energieleverancier waarvan het grootste gedeelte de grondwarmtepomp. Daarnaast leveren we 5000kWh terug aan het net. We wonen niet permanent in het huis, vandaar het lagere verbruik.

Tot heden leverde dit ons jaarlijks een teruggave op van ong 500 euro. Maar met de nieuwe terugleverkosten (TLK) gaan we rond de EUR 600 tot 1000 meer betalen. Ik heb geen oordeel over deze nieuwe rekenmethode, maar ben wel benieuwd wat jullie als de beste oplossing is om de terugleverkosten te verminderen. Zelf heb ik de volgende ideeen:

- De zonnepanelen in de wintermaanden uitzetten icm met een energie contract en TLK per dag (lage kWh opbrengst in de winter en ik vermijd hiermee de TLK 'dagkosten'.
- Een dynamisch contract in mijn Solaredge invoeren zodat deze op bepaalde momenten de teruglevering stopzet (alleen geen idee wat deze bedragen zouden moeten zijn).

Benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
Hangt helemaal af van hoe jouw leverancier terugleverkosten heeft bedacht. Daarnaast jun je er op.rekenen dat deze 'jungle' weer gereguleerd gaat worden dus alles wat nu slim lijkt is over 6 of 12 maanden weer achterhaald.

Meest simpele oplossing is gewoon je omvormer uitzetten tussen 1 juli en 31 augustus ofzo. Dan 'mis' je vast een aantal duizend kwhs en vallen je terugleverkosten waarschijnlijk dus paar honderd euro lager uit (meestal is t 10 cent/kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Bij mijn weten is de teruglever vergoeding nog altijd hoger dan de teruglever kosten die in rekening gebracht worden.
Dus afschakelen lijkt dan niet zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon terugregelen via de gegevens van de p1 meter
zie onder andere: sparkly in "Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren"

Heb zelf 4 SMA dus van solaredge weet ik niet veel

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:14
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:25:
Bij mijn weten is de teruglever vergoeding nog altijd hoger dan de teruglever kosten die in rekening gebracht worden.
Dus afschakelen lijkt dan niet zinvol.
Maar dit kun je niet zomaar tegen elkaar wegstrepen.
Teruglever vergoeding krijg je voor de kWh die je na salderen over hebt.
Teruglever kosten betaal je letter over elke kWh die je opwekt, maar niet zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke omvormer heb je? Ik heb toevallig net een request ingeschoten en heb antwoord gekregen van Huawei en SolarEdge.

Die zijn via de p1 meter bestuurbaar door terug te gaan in opbrengst als de p1 meter teruglevering meet.

Let wel op, telkens met 5 seconde vertraging (weet nog niet hoe ik dit weg krijg). Als ik ineens opwek zie je toch beetje teruglevering, als ik ineens verbruik zie je toch verbruik.

Maar we hebben het dan over bij wijze van spreken 3000W * 5 seconde = 3000*5/3600= 4.1Wh per keer als je snelle verandering hebt.
25 per dag -> 100Wh per dag, ongeveer 10kWh per jaar (in winter gebeurd dit totaal niet).

Was een goedkope optie voor mij, maar mogelijk zoek je iets anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
gewoon rustig blijven, en eens gaan rekenen. ;)

dan zie je snel genoeg dat je niet moet panieken en gewoon door moet gaan wat je nu doet. ;)

het hangt af van waar je het energie contract hebt en hoe duidelijk het is.
maar simpel gesteld:
1kWh direct gebruikt = volle pont per kWh +/- 25ct.
1kWh gesaldeerd = 14ct per kWh.
1kWh over productie = 3ct per kWh.
is waar het grofweg op neer komt, en dat is nog niet het slechtste wat je kunt hebben.

het uitzetten van de PV levert dus minder op als je zou willen.
(dynamische is nog een heel stuk ingewikkelder, en is erg afhankelijk waar je zin in hebt en wat je wil.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
danny.s schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Teruglever kosten betaal je letter over elke kWh die je opwekt, maar niet zelf gebruikt.
Hangt heel erg van de leverancier af. Sommige leveranciers geven een lage TLV en hoge terugleverkosten, dan schakel je de boel uit als je dreigt terug te leveren na salderen. Andere leveranciers hebben de TLV verhoogd en geven netto nog 1-2ct/KWh voor teruggeleverde energie, dan is uitschakelen gewoon dom.

Kijk goed naar je energiecontract en overweeg om over te stappen. EnergieDirect heeft bijvoorbeeld hele hoge terugleverkosten met een magere TLV waardoor je voor elke opgewekte KWh na salderen bij moet leggen. Bij Vattenfall levert elke opgewekte KWh na salderen nog steeds geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:25
migjes schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:38:
gewoon rustig blijven, en eens gaan rekenen. ;)

dan zie je snel genoeg dat je niet moet panieken en gewoon door moet gaan wat je nu doet. ;)

het hangt af van waar je het energie contract hebt en hoe duidelijk het is.
maar simpel gesteld:
1kWh direct gebruikt = volle pont per kWh +/- 25ct.
1kWh gesaldeerd = 14ct per kWh.
1kWh over productie = 3ct per kWh.
is waar het grofweg op neer komt, en dat is nog niet het slechtste wat je kunt hebben.

het uitzetten van de PV levert dus minder op als je zou willen.
(dynamische is nog een heel stuk ingewikkelder, en is erg afhankelijk waar je zin in hebt en wat je wil.)
Juist dit inderdaad.
Niet terug leveren levert niks op. Terugleveren kom nog iets van terug (al is het niet de hoeveelheid die het was). Als je geen zin heb om te rekenen vul dan maar eens de gegevens in bij bijvoorbeeld gaslicht.com en speel met de stroom die je terug levert. Dan zie je het effect redelijk snel (met met een jaarcontract o.i.d. en geen dyanamische tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
danny.s schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:11:
[...]

De Kw's waar je teruglever kosten voor moet betalen kun je ofwel op een ander tijdstip gebruiken ofwel je krijgt er een teruglever vergoeding voor.

Als je niet teruglevert moet je Kw's kopen voor een veel hoger bedrag dan wat die teruglever kosten zijn.
En als je overschot hebt dan krijg je er ook net iets meer voor terug dan je moet betalen.
Het betekent wel dat overschot bijna niets meer oplevert, het was al weinig maar de kosten zijn praktisch gelijk aan de baten.

Waar het in feite op neer komt is dat je geld betaald om momentele overschot (wat je dus op dat moment niet zelf kunt gebruiken) te parkeren bij de leverancier.

Als de saldering eraf gaat dan wordt het verhaal anders, dan zal niemand meer willen terugleveren want dan gaat terugleveren je geld kosten.

Als ze echt de saldering eraf gaan halen denk ik dat dat het einde van zonnepanelen aanschaffen voor particulieren is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04 05:27

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Dank allemaal! aantal nuttige ideeen, vooral de panelen uitzetten in de zomer zou igg het aantal kWh flink terugdringen (ik denk ong 2400 kWh in twee maanden). Hiermee kom je in een goedkopere staffel per dag.

Alleen ik blijf het gevoel houden dat dit niet het juiste is voor onze planeet, maar wel voor mijn portemonnee:-(

Ik heb mijn verbruik nog eens op een aantal vergelijking sites ingevuld. 3 aanbieders van dynamische tarieven lijken beter (voor mij) met terugleveren om te gaan. Een daarvan is Zonneplan.

Het verschil is erg groot, United Consumers gaat naar EUR 40pm terwijl Zonneplan naar EUR -/- 22 (dus ik krijg geld terug) per maand gaat.

Ik begrijp dat de tarieven van Zonneplan kunnen verschillen, maar met een verschil van EUR 60p/m en een laag verbruik, moet Rusland zo ongeveer Duitsland binnen vallen voordat Zonneplan duurder wordt, denk ik?

"Some people eat to live, others live to eat"

Pagina: 1