proxy nodig bij NAT?

Pagina: 1
Acties:

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier ADSL aan me thuisnetwerkje op de volgende manier.

Server: NT4.0 SP6, winroute pro
Client1: W2k
Client2: W2k
Client3: Win98SE

Alles verbonden via een hub en ook de ADSL modem zit via een UTP cross cable in de hub.

Nu heb ik in winroute de proxy enabled en in me internet instellingen op de clients aangegeven via de IP van de server door poort 3128 te moeten connecten. Werkt prima, geen problemen mee. ICQ en MSN enzo nog niet geprobeerd maar dat is ook nu nog niet echt belangrijk.

Op zich vond ik het al raar dat ik die proxy aan moest zetten omdat mij altijd verteld was dat dat met NAT niet nodig was, en ook dat staat aan in winroute, maar zonder verder instelling in de browsers van de client pc's werkt het dan gewoon niet, dus was de proxyinstelling de enige oplossing. Vraag me nog steeds af of ik niet iets verkeerd doe, maar goed...

Maar nu het volgende, mail werkt gewoon helemaal niet.
Heb al een aantal dingen geprobeerd:
in winroute poorten 25 en 110 (voor pop en smtp) vrij te geven
in outlook bij servers 192.168.100.101(IP van server) op te geven en username#pop.xsall.nl en password op te geven
helemaal niets in te stellen in winroute en outlook te doen als ie rechtstreeks met inet verbonden was.

maar helaas , dit hielp allemaal niet. Enige oplossing bleek de mailserver van winroute te gebruiken, maar dit wil ik eigenlijk niet omdat ik dan als ik niet thuis ben , niet via webmail mijn mail kan bekijken, aangezien de winrouteserver het er continu aftrekt.

Eigenlijk twee vragen:

A. Kan ik ook internet (www, icq, msn etc) delen zonder het gebruik van die proxy en dus puur en alleen dmv NAT

B. Kan ik op een of andere manier om die winroute mailserver, dus dat ik gewoon direct van pop.xs4all.nl mijn mail ophaal, en dus in feite met outlook naar pop.xs4all.nl connect (dat winroute dat dus ook doorlaat...)

Ik heb de search al gebruikt, maar vind niet echt een antwoord. Heb het idee, dat omdat mijn adsl modem in een hub zit en niet met nog een NIC in de server zit, dat het net iets anders in elkaar steekt!

Alvast bedankt....

Verwijderd

Ik heb precies de zelfde samenstelling van mijn netwerk. Alleen mijn server is windows 2000 advanced server. Ook geprobeert met winroute. Maar mijn mail werkte niet zoals ik dat wilde en msn maakte wel verbinding op de w2k pro pc's maar niet op de w98 pc (autentication?). Verder had ik het probleem met forums dat ik elke keer oude pagina's zat te kijken. Nu heb ik sinds vandaag Sygate Office Network draaien en die ondersteunt ook NAT. En heb geen proxy aanstaan.
Echt een aanrader op elke pc even de client ervan installen. En klaar is kees. Optie om een losse "ingebouwde" firewall in te stellen. Nou werkt prima zo.

Een tip je kan hem downloaden op een chinees/engels site.
www.liaokai.com/en/

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
A.- Ja. Zie ook: [topic=184484=.
B.- Ja, NAT laat standaard het mailverkeer door.

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op dinsdag 11 september 2001 00:00 schreef Negotiator het volgende:
A.- Ja. Zie ook: [topic=184484=.
B.- Ja, NAT laat standaard het mailverkeer door.
uit de NT FAQ
Er is ook nog een andere variant die je ook kunt gebruiken om netwerkverkeer naar buiten via één machine te laten lopen, en dat is NAT. (Network Adress Translation). De meest bekende software voor NAT is waarschijnlijk Sygate. (Zie ook de links.) NAT werkt anders dan een proxy server. Daar waar een proxy server voornamelijk gebruikt kan worden voor applicaties zoals Internet-browsers en Mail-clients, kan NAT voor alles gebruikt worden wat gebruik maakt van een netwerkverbinding. (Zoals bijvoorbeeld ook Games) Het verschil zit dat je bij NAT een Default Gateway in je netwerk eigenschappen meegeeft, die verwijst naar je PC met de internetverbinding, dus je bent niet meer afhankelijk van het feit of je binnen een applicatie een proxy op kunt geven of niet, omdat al het IP-verkeer waarvan je machine niet weet wat hij ermee moet, naar de default gateway gaat, die het vervolgens voor je PC afhandelt.
Begrijp ik hieruit goed dat ik dus, op de client pc's als standaard gateway de server op moet geven, en winroute vervolgens de rest regelt?
Volgens mij(zit nu op kantoor , dus kan het ff niet checken) heb ik dat niet gedaan namelijk.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Denk het wel, tis een vrij standaard maneir van werken, een gateway opgeven, probeer dateerst maar eens, lukt het dan nog niet, kijken we dan weer verder Y)

Verwijderd

Het is ook handig om DNS-forwarding aan te zetten in je winroute en in je clients deze DNS-server in te stellen.
Ook handig is misschien een DHCP-server, maar dat is weer een stapje ingewikkelder en ook niet echt nodig als je maar 3 clients heb...
Pagina: 1