Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anna1605
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-08-2024
Beste forumleden,

Ik zoek een nieuwe laptop nadat mijn vorige plots kapot is gegaan. Ik had een HP maar kan niet terugvinden en herinneren welk model, was destijds een cadeau.
Ik en mijn omgeving zijn een totale leek op dit gebied en ik zoek nu al weken maar door te veel twijfels lukt het me niet om te beslissen welke ik nu ga nemen. Loop vooral vast door veel laptops met dezelfde naam maar net een lettertje/getalletje hier en daar anders ;)

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben student. Voor mijn studie gebruik ik naast Office etc. programma's als SPSS en R. Daarnaast wil ik hem kunnen gebruiken voor fotobewerking. Mijn vorige laptop werd snel warm en ging veel geluid maken als ik veel programma's tegelijk open had staan, daar wil ik bij een nieuwe laptop graag vanaf.

Wat is je budget?
Ben op zoek naar een laptop met de best mogelijke combinatie van specificaties van tussen de 600 en 850 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dit is een ontzettend belangrijk aspect voor mij. Ik heb veel reistijd, werk veel in de trein. Qua grootte ben ik op zoek naar 14 of 15 inch laptop, niet groter. De accu is voor mij ook mega belangrijk omdat niet alle collegezalen opladers hebben en icm 4 uur reistijd de laptop echt lang mee moet kunnen gaan. .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Ik heb geen voorkeuren voor een specifiek merk.
- 16 GB werkgeheugen is wenselijk (of is het beter om voor een snellere processor (i7 / AMD 7) te gaan?)
- Lange batterijduur en goede behuizing is dus een must vanwege het reizen
- Voorkeur voor Windows, hoewel Apple ook oké is (maar qua prijs zeer waarschijnlijk niet binnen de range)
- Ik ben niet iemand die het nieuwste van het nieuwste moet hebben, dus het zou fijn zijn als deze laptop een flink aantal jaar mee kan gaan.
- Een aantal laptops die ik zelf had gevonden, maar echt elk ander advies is ook welkom:
*Asus Vivobook 15 OLED X1505ZA-L1282W
*LENOVO IdeaPad Flex 5 14ABR8
*Samsung Galaxy Book4 NP750XGJ-KS1NL
*SAMSUNG Galaxy Book3 Zilver
* ACER Aspire 5 A515-57G-589U of Acer Aspire 5 (A514-56P-73S2) - bij dit soort dingen kan ik dus moeilijk verschillen inschatten.

Daarnaast, raden jullie aan om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe laptop, met het oog op mogelijke 'Back to School' deals? Of gewoon nu aanschaffen?

Alvast bedankt voor reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07
uitvoering: HP Pavilion Plus 14-ey0725nd

Heeft een van de snelste processoren die je voor € 800 kan vinden.

Zie ook reviews online, bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 14:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Nu kopen of afwachten is altijd een dilemma, een goede aanbieding die er nu is kan zo ook weer weg zijn. Wel is het verstandig om sowieso voor minimaal 16 GB te gaan. Een goede i5 of een i7 (of amd variant) is denk wat ingewikkelder, is vooral afhankelijk van hoe intensief het gebruik zal zijn.

Hierboven genoemde is inderdaad ook een interessante optie.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Het is jammer dat er geen laptops met 32 gb ram zijn, die krijg je ook wel vol met R.
Voor rest, kan je niet beter een Chromebook + een pc pakken?

Chromebook voor onderweg en colleges, pc voor de Statistiek.

Want laptop die het 5 uur moet uithouden EN makkelijk statistische berekeningen maakt, dat is duur grapje.

Zware cpu taken kosten veel stroom, en geven veel warmte.
Laptop in trein en lange batterij vraagt om zeer zuinige cpu.

Die twee bijten elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring is dat de nieuwere generaties Intel processoren juist in dit gebied enorme verbeteringen geven.

Mijn 12850HX heeft geen enkele moeite om eenvoudige taken tot een uur of 8 op de batterij te doen en toch behoorlijk wat power te leveren bij zwaardere toepassingen.

Alsnog ben ik voor m'n locale neural net toepassingen voor een desktop systeem gegaan zodat ik die op de GPU kan draaien. Daar kan geen laptop aan tippen. Wat dat betreft heb je wel gelijk dat de combinatie snel en zuinig niet bestaat, in een laptop zal hier altijd een compromis zijn.

@anna1605 de vraag "moet ik wachten" is altijd een vrij eenvoudig antwoord op: Als je kunt wachten dan moet je wachten. Morgen is er iets beters te krijgen dan vandaag en de dag daarna wéér iets beters......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anna1605
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-08-2024
@LievenD
Dank - Ik ben eens naar die HP gaan kijken, wat is dan bijvoorbeeld het verschil met deze (buiten de prijs en Windows Home / Pro)? Wellicht met oog op een eventuele zakelijke carrière binnen 2 jaar is misschien de toevoeging van Pro wel het extra geld waard, hoewel die Pavillion normaal gesproken zelfs duurder is.

https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:07
Het verschil zit hem voornamelijk in 3 zaken:

- Het scherm, dat is bij de Pavilion een OLED scherm met hoge resolutie en dito helderheid (500 nits).
Bij de Probook is dat een Full HD IPS scherm met relatief lage helderheid (250 nits).

- De processor, dat is bij de Pavilion een Ryzen 7 7840U, bij de Probook een Intel Core i7-1355U.
Hoewel ze singlecore erg vergelijkbaar zijn is de Ryzen 7 7840U multicore ruim 60% sneller.
Dat ga je merken als je zwaardere toepassingen draait.

- De Pavilion is meer de consumentenlijn van HP, de Probook meer de zakelijke lijn.
Dat maakt dat de Probook wellicht iets steviger is.
Anderzijds, als je voorzichtig omspringt met je laptop, zal ook de Pavilion lang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11
Ik heb zelf de Pavilion en daar zit aardig wat rekenkracht in, het OLED scherm is ook goed afleesbare op lagere helderheid in de trein. Het is natuurlijk wel een AMD u processor, dus beperkt qua processorkracht om de stroombehoeftete te beteugelen

Ik vind de batterijduur wel wat tegenvallen, maar kan het niet staven omdat ik het niet bewust meet. Het scherm is bijzonder mooi door het OLED, het toetsenbord maakt wel redelijk wat geluid bij het typen. Ik ben er erg blij mee en gebruik hem voor allerlei doeleinden, een spelletje kun je er ook prima op spelen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
je kan ook eens kijken bij Studywise.nl ( https://studywise.nl/voor-studenten)

Daar zag ik als je een studie selecteerd een yoga slim 7 met Core 7ultra en 16GB voor 999. Die zie je normaal voor rond de 1200 euro
Pagina: 1