Dubbele kosten meerwerk tov andere nieuwbouw projecten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrophy
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Als starter hebben we nieuwbouw woning weten te bemachtigen. Hier zijn we heel blij mee, maar merken dat kosten meerwerk het erg prijzig maakt. We beginnen te vergelijken met andere nieuwbouw projecten en zien dat de kosten daar gemiddeld 50% goedkoper zijn. We hebben 0 ervaring, daarom probeer ik het hier.

Is er een organisatie waar ik naartoe kan stappen voor het nalopen van de kosten? Of is er gewoon niets aan te doen? Alle kleine beetjes advies zijn meer dan welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je kunt vereniging eigen huis altijd alles vragen.
Ze zijn mijn inziens altijd heel behulpzaam.

Maar je zal specifieker moeten zijn, veel specifieker.

Wat hebben de buren gedaan voor bedrag B.
Wat laat jij doen voor bedrag C?
Waarom denk je dat B en C dichter bij elkaar moeten?
Is alles echt vergelijkbaar of hetzelfde?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrophy
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik denk dat ik dan eens met vereniging eigen huis contact ga opnemen.

Het gaat hier niet om buren, maar andere projecten.
Ons project vraagt voor uitbouw 40K
Ander project vraagt gemiddeld 20/25K
Openslaande deuren, bij ons 4k
Ander project vraagt 1.6K

Ik snap dat er huizen te kort zijn en hierdoor willen ze hoge marges vangen, maar wat is de norm vraag ik me dan af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
misschien dan de uitbouw door een andere aannemer laten offreren/maken? Hoeft in deze tijd helemaal niet goedkoper uit te vallen, maar dan heb je iig vergelijkingsmateriaal 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 20:18
Ik vraag me af hoeveel moeite je hiervoor moet gaan doen, ze gaan nu echt niet voor het hele project de prijzen aanpassen.

Heb even voor ons nieuwbouw (rijtjes)huis gekeken en in 2020 was de uitbouw daarvoor 30k, nu paar jaar later zal dat ook wel richting de 40 gaan als je de stijging in prijzen meerekent. De prijs van jullie lijkt mij dus niet absurd hoog oid..

Wij hebben alleen de uitbouw laten doen, want dat werk zaten we achteraf niet op te wachten. En extra loze leidingen. Al het andere hebben we achteraf zelf gedaan / door een ander goedkoper laten doen. Badkamer/wc ook casco laten opleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door Poumelie op 12-07-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostriano
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-04 21:15
Er is gewoon niets aan te doen, ze kunnen vragen wat ze willen. Of je daar in mee wilt gaan, die keus is aan jou.

Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen bepaalde aanpassingen na oplevering door een andere aannemer te laten doen. Of dat kan en handig en voordelig is hangt er natuurlijk heel erg van af wat precies je wilt laten doen. Als bijvoorbeeld aanpassingen aan de badkamer heel duur zijn kun je de badkamer kaal laten opleveren en die later door een andere aannemer laten doen. Maar bijvoorbeeld het laten aanleggen van een extra (loze) leiding is iets dat je waarschijnlijk gelijk door de aannemer wilt laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 14:54

BCC

Als het een aanpassing is in een project woning , zitten ze er vaak niet op te wachten en dan maken ze het zo duur dat je er vanaf ziet OF het na de oplevering laat doen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostriano
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-04 21:15
Antrophy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:01:
De vraag is in hoeverre die deuren vergelijkbaar zijn. Gaat het bij die lagere prijs misschien om houten kozijnen en bij jou om kunststof? Dat maakt nogal uit in de prijs.

Maar je hebt natuurlijk ook gelijk als je zegt dat de marktvraag groot genoeg is dat ze kunnen vragen wat ze willen. En er gaat nogal eens iets fout in de bouw, zeker bij afwijkende wensen. Die zullen ze dus willen ontmoedigen en als de klant er dan toch om vraagt moet de prijs hoog genoeg zijn dat er sowieso geld aan verdiend wordt, ook als er wat opgekloot wordt dat dan later moet worden hersteld.

Je hebt trouwens nog geluk dat ze überhaupt bereid zijn een aanbouw te plaatsen, dat wilde de aannemer bij ons een stukje verderop tegen geen enkele prijs doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06
Meerwerk is waar het geld verdiend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Nou ik ben toevallig bij een nieuwbouw project wijk betrokken - ze besteden al het werk uit aan goedkope Polen en ze leggen het dan 1x uit bij de eerste woning met een vakman en dan mogen ze de rest zelf doen. Als er dan een woning maatwerk heeft, dan loopt dat helemaal in de soep, dus in dan project hebben ze echt op zo min mogelijk maatwerk gestuurd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
Bij een uitbouw moet je ook de prijs per vierkante meter berekenen. Als het huis 5,1 meter of 5,5 meter maakt dat veel uit bijvoorbeeld, dat scheelt bij een uitbouw van 2,4 meter ongeveer 1 vierkante meter, dat is best veel bij een prijs per m² van pakweg €5000. Meerwerk is nou eenmaal duur en het kost wat het kost. Je weet van tevoren de prijzen dus het kan niet tot verrassingen leiden.

Wel is goedkoop vaak duurkoop. Bij een nieuwbouwhuis moet je enorm veel regelen en je moet de waarde van je eigen tijd ook niet onderschatten. Ik zou zoveel mogelijk gebruikmaken van het meerwerk voor de aanpassingen die je wilt doen behalve het écht te duur wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
BCC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:29:
Nou ik ben toevallig bij een nieuwbouw project wijk betrokken - ze besteden al het werk uit aan goedkope Polen en ze leggen het dan 1x uit bij de eerste woning met een vakman en dan mogen ze de rest zelf doen. Als er dan een woning maatwerk heeft, dan loopt dat helemaal in de soep, dus in dan project hebben ze echt op zo min mogelijk maatwerk gestuurd.
Poolse zzp’ers kosten net zoveel als Nederlandse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 22:23

Kraz

Saving the world

Wij hebben afgelopen december getekend voor ons nieuwbouwhuis. Rijtjeshuis, 5.1m breed.
Mocht je een indicatie willen van ons meerwerk;

Uitbouw 1.2m22000
Uitbouw 2.4m30000
Openslaande deuren (houten kozijn)1750
Extra dakraam1550
Dakkapel20000
Zolderindeling4500

En dit is nog niet alles. Leidingwerk zit hier dus nog niet bij.
Het gaat dus idd heel, heel snel met het oplopen van de bedragen.

Destijds is ons gezegd dat je rekening moet houden dat het meerwerk bedrag zo'n 10%-15% van de kosten van je huis is. In ons geval zitten we daar zelfs iets boven. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 14-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

D.deJong schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:11:
[...]

Poolse zzp’ers kosten net zoveel als Nederlandse.
Poolse ongeschoolde vakman is veel goedkoper dan een Nederlandse geschoolde vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Kraz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:22:
Wij hebben afgelopen december getekend voor ons nieuwbouwhuis.
Mocht je een indicatie willen van ons meerwerk;

Uitbouw 1.2m22000
Uitbouw 2.4m30000
Openslaande deuren (houten kozijn)1750
Extra dakraam1550
Dakkapel20000
Zolderindeling4500

En dit is nog niet alles.
Het gaat dus idd heel, heel snel met het oplopen van de bedragen.
Destijds is ons gezegd dat je rekening moet houden dat het meerwerk bedrag zo'n 10%-15% van de kosten van je huis is. In ons geval zitten we daar zelfs iets boven. :/
toon volledige bericht
Is dit een tussenwoning van 4,5m binnenmaats of een vrijstaande van 6m binnenmaats? Dat maakt een flink verschil. Verder kan het tegenwoordig zo zijn dat de bouwer ook andere zaken aan moet passen bij bv een uitbouw. Zwaardere WP/betere isolatie etc. De dakkapel is best prijzig. Uitbouw is niet mega gek en de rest best prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:10
Zoals anderen al hebben aangegeven, wordt lid van VEH en maak gebruik van de kennis en expertise die de vereniging te bieden heeft.

Helaas komt het veel voor dat een aannemer goedkoop heeft ingeschreven op een project en vervolgens het project mag / moet bouwen voor een bedrag dat niet ver verwijderd zit van de kostprijs. De enige manier voor de aannemer om nog een beetje geld te verdienen is via meerwerk. Dat kan de aannemer op twee manieren doen, of je verleidt de klant / koper tot het afnemen van veel meerwerk, extra uitbouw, verandering van de indeling, extra leidingen en aansluitpunten of je maakt ieder stukje mogelijk meerwerk heel erg duur en je probeert als aannemer op die manier je geld te verdienen, minder meerwerk tegen astronomische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 22:23

Kraz

Saving the world

Inspired schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Is dit een tussenwoning van 4,5m binnenmaats of een vrijstaande van 6m binnenmaats? Dat maakt een flink verschil. Verder kan het tegenwoordig zo zijn dat de bouwer ook andere zaken aan moet passen bij bv een uitbouw. Zwaardere WP/betere isolatie etc. De dakkapel is best prijzig. Uitbouw is niet mega gek en de rest best prima.
Precies er tussenin; 5.1m :D

Wij hebben we de uitbouw van 2.4m aangezien de woonkamer ander echt klein zou zijn.
De uitbouw bevat dan ook 4 extra stopcontacten (links 2x, rechts 2x) en de vloerverwarming wordt ook in de uitbouw gelegd.

Het dakkapel hebben we niet gedaan gezien de kosten. Die kan later ook vast nog geplaatst worden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:47
Welke organisatie zou moeten helpen met het nalopen van de kosten? Meerwerk is helaas wat de gek ervoor geeft. Mijn ervaring is: is het schappelijk geprijsd? -> ze vinden dat werk prima. Is het idioot geprijsd? -> ze doen dat werk liever niet.
Wat een goede prijs is hangt trouwens af van erg veel factoren, dus daar valt weinig zinnigs over te zeggen. "Meerwerk X was zoveel euro bij project Y en zoveel euro bij project Z" zegt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had hetzelfde gevoel bij mijn nieuwbouwwoning in 2017 en heb destijds geïnformeerd bij de juridische afdeling van Woningborg (niet geheel onafhankelijk natuurlijk).
Hun conclusie was dat de aannemer vrij is om de hoogte van de meerwerk prijzen te bepalen, aangezien een koper de keuze heeft om het wel of niet te doen. Dat is wat vervelend in geval van een badkamer waarbij de project leverancier 2000 euro voor een simpel bad vraagt, maar juridisch gezien heb je de keuze om geen bad te nemen of (met een relatief klein bedrag retour) een andere leverancier te kiezen. Het is anders wanneer ze je (na aankoop) verplichten extra te betalen, maar dat is natuurlijk niet het geval .

Dat was hun antwoord en daar heb ik het maar mee gedaan..

Mijn advies is om vooraf een goede inschatting te maken van alle kosten (VON + meerwerk) en dat vergelijken met prijzen van bestaande bouw of andere projecten. Dan kun je voor jezelf besluiten of het de meerprijs waard is of niet. Hint: bestaande woning verbouwen kost ook heel veel geld ;).

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2024 14:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
BCC schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Poolse ongeschoolde vakman is veel goedkoper dan een Nederlandse geschoolde vakman.
Een appel kan je eten en een peer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:29
Wij hebben ook een woning toegewezen gekregen. We weten nog niet alle prijzen, maar onderstaande is tot op heden bekend:

Uitbouw 1.2m23.000
Uitbouw 2.4m31.630
Openslaande deuren met 2 zijlichten - ca. 350cm breed3.950
Dakraam1.900
Dakkapel17.500
Upgrade boiler van 150L naar 200L750

Beukmaat van de woning is 5,4m (5,16m binnenmaat). Het basisbedrag van de woning is 354.000 euro, maar met de opties die wij uit bovenstaande kiezen komen we al op 390.330 euro uit. Keuken zit er dan niet bij in, die moet je geheel zelf regelen. Zonnepanelen zijn optioneel, maar nog geen prijzen bekend. Het scheelt dat we als harde maximum de NHG aanhouden, dus 435.000 euro. Er is dus nog ruimte. Kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.

Naar aanleiding van onderstaande reactie. Alle kozijnen/openslaande deuren worden FSC hardhout.

[ Voor 5% gewijzigd door Flavius op 14-07-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:00

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Antrophy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:01:
Ik denk dat ik dan eens met vereniging eigen huis contact ga opnemen.

Het gaat hier niet om buren, maar andere projecten.
Ons project vraagt voor uitbouw 40K
Ander project vraagt gemiddeld 20/25K

Ik snap dat er huizen te kort zijn en hierdoor willen ze hoge marges vangen, maar wat is de norm vraag ik me dan af....
Ik ben zelf ook bezig met nieuwbouw en kan je dus wat vergelijkings materiaal geven.
Hoe groot is die uitbouw?
Wat voor materiaal is de uitslaande deur? hout tov kunstof zijn ook andere prijzen etc etc.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:00

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Flavius schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:52:
Wij hebben ook een woning toegewezen gekregen. We weten nog niet alle prijzen, maar onderstaande is tot op heden bekend:

Uitbouw 1.2m23.000
Uitbouw 2.4m31.630
Openslaande deuren met 2 zijlichten - ca. 350cm breed3.950
Dakraam1.900
Dakkapel17.500
Upgrade boiler van 150L naar 200L750

Beukmaat van de woning is 5,4m (5,16m binnenmaat). Het basisbedrag van de woning is 354.000 euro, maar met de opties die wij uit bovenstaande kiezen komen we al op 390.330 euro uit. Keuken zit er dan niet bij in, die moet je geheel zelf regelen. Zonnepanelen zijn optioneel, maar nog geen prijzen bekend. Het scheelt dat we als harde maximum de NHG aanhouden, dus 435.000 euro. Er is dus nog ruimte. Kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.

Naar aanleiding van onderstaande reactie. Alle kozijnen/openslaande deuren worden FSC hardhout.
toon volledige bericht
2.4m 28k
1.2m 18k

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:04

EiT

Meestal zijn de meerwerk prijzen al in te zien voor je koopt. Dus achteraf klagen dat het toch te duur is, tja…

Zoals aangegeven komt er vaak iets meer bij kijken dan alleen een paar extra stenen (o.a. nieuwe berekeningen). Grootste probleem is echter de fout marge, elke optie geeft meer kans op fouten en risico voor de aannemer. Als er fouten gemaakt worden en dit moet hersteld worden, verliezen ze niet alleen de winst, maar kost het hun waarschijnlijk ook nog geld.

En met het personeel wat er op de bouw rondloopt worden veel fouten gemaakt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 17:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik kan je alleen maar helpen met onze kosten. Wij hebben december 2023 gekocht en onderstaand wat bedragen. Interessant is dat nu recent (6 maanden later) de opvolgende fase te koop is gekomen, heb even (waar beschikbaar) vergelijkbare bedragen toegevoegd.

- Uitbouw (2,4m, beukmaat 5,7m): €36.500
- Uitbouw (1,2m, beekmaat 5,7m): €26.500
- Schuifpui veranderen naar kozijn met openslaande deuren: €4.100
- Dakkapel voorzijde 130cm breed: €19.500
- Dakkapel achterzijde 300cm breed: €22.500
- Extra dubbele wandcontactdoos: €200 // €231 (nu)
- Extra wandlichtpunt op aparte schakelaar: €305 // €353
- 3 ronde inbouwspots: €1455 // €1510
- Extra rookmelder: €300 // €351

Als je de uitbouw pakt als een van de opties betaal je 2668€ (240cm) of 3874€ per m2 (120cm). Onze m2 prijs is rond de 3,7k€ - dus opzich vind ik dat niet duur voor wat je krijgt. Zal misschien goedkoper kunnen, maar voordelen als garantie, direct klaar, zelfde stijl heb je dan wellicht niet of minder. Bij ons doen ze die uitbouw echt 100% in lijn met het huis qua stijl, wellicht doen ze dat bij andere bouwers niet altijd.

Wij hadden uiteindelijk een dikke 40.000€ aan meerwerk, maar daar zitten ook de badkameropties / tegels in. Een dure optie die we moesten(!) nemen was een grotere boiler (300L, 2800€) omdat we een bad hebben genomen, ondanks dat wij ook dachten dat het met de kleinere (200L) zou afkunnen. Andere opties zoals stopcontacten (we hadden er 17 extra), geloven we niet helemaal dat het (veel) goedkoper had gekund achteraf bij een elektricien. Je moet ook maar een elektricien vinden die het kan / wil doen. Dat was voor ons ook een flinke afweging; gedoe en kunnen vinden van goede mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

mister_S schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:49:
Wat een goede prijs is hangt trouwens af van erg veel factoren, dus daar valt weinig zinnigs over te zeggen. "Meerwerk X was zoveel euro bij project Y en zoveel euro bij project Z" zegt niet veel.
Naja, het is wel fijn om te weten. Niet dat je veel kan onderhandelen met dit soort clubs, maar al is het maar voor je eigen gevoel. Ik vind het dan ook best informatief om te leren dat wij een dure aannemer hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28
meine liebe zeg, wat een prijzen. Inderdaad kon je het meerwerk ook inzien bij inschrijven op het huis, dus geen kans van slagen om daar nu over te klagen.

ik ben het niet eens over het feit dat meerwerk extra risico is. Dit zijn standaard opties waarbij er net zo veel (of weinig) mis kan gaan.

Om nog maar even over mijn verbazing door te gaan: Meerwerkprijzen 2019, oosten van het land, beukmaat 6,60:
uitbouw 1,2m: 11.500
uitbouw 2,4m: 16.000
dubbele openslaande tuindeuren: 1.600
loze leiding: 90
UTP: 150
extra stopcontact: 150
extra dubbel stopcontact: 190

ik heb (helaas) bezuinigd op aantal stopcontacten. Ik vond het te duur worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan prijzen van 5 jaar geleden echt niet vergelijken de wereld en vooral de prijzen zijn gigantisch veranderd. Iets wat je overal in terugziet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:17
N1ckk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:15:
een heel verhaal .....

Andere opties zoals stopcontacten (we hadden er 17 extra), geloven we niet helemaal dat het (veel) goedkoper had gekund achteraf bij een elektricien. Je moet ook maar een elektricien vinden die het kan / wil doen. Dat was voor ons ook een flinke afweging; gedoe en kunnen vinden van goede mensen.
Als er iets is wat makkelijk verdiend is is het stopcontacten bijmaken: tenminste als je toch al besluit om je huis te laten stucen ( of een deel daarvan). Ik had destijds ook iets van 20 extra stopcontacten op mijn lijstje: uiteindelijk heb ik er 1 laten plaatsen door de aannemer en de rest zelf gedaan (die ene zat op een pendant waar ik anders niet meer bij kon komen zonder de vloer open te hakken). Daar heb ik in een ochtendje stofhappen en een middagje afmonteren mijn 3 dakramen (die ik een paar jaar later heb laten plaatsen) mee terug verdiend. Bijkomend voordeel is dat je op het moment dat je door je huis loopt erachter komt dat hier of daar een extra stopcontact toch echt wel handig kan zijn. Dat zie je niet altijd op tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28
Frogmen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:58:
Je kan prijzen van 5 jaar geleden echt niet vergelijken de wereld en vooral de prijzen zijn gigantisch veranderd. Iets wat je overal in terugziet.
dat snap ik heel goed. Ik moet wel zeggen dat ik voor mijn gevoel nog niet zo heel lang hier woon :)

In mijn wijk wordt er nog heel veel gebouwd, en daar zijn de huidige uitbouwprijzen 16.000 en 20.000 voor resp. 1,2 en 2,4 meter. Dat ligt meer in lijn met de dat wat ik heb betaald + stijgende prijzen. Maar goed, daar heeft de TS natuurlijk niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-05 23:11
N1ckk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:15:
Ik kan je alleen maar helpen met onze kosten. Wij hebben december 2023 gekocht en onderstaand wat bedragen. Interessant is dat nu recent (6 maanden later) de opvolgende fase te koop is gekomen, heb even (waar beschikbaar) vergelijkbare bedragen toegevoegd.

- Uitbouw (2,4m, beukmaat 5,7m): €36.500
- Uitbouw (1,2m, beekmaat 5,7m): €26.500
- Schuifpui veranderen naar kozijn met openslaande deuren: €4.100
- Dakkapel voorzijde 130cm breed: €19.500
- Dakkapel achterzijde 300cm breed: €22.500
- Extra dubbele wandcontactdoos: €200 // €231 (nu)
- Extra wandlichtpunt op aparte schakelaar: €305 // €353
- 3 ronde inbouwspots: €1455 // €1510
- Extra rookmelder: €300 // €351

Als je de uitbouw pakt als een van de opties betaal je 2668€ (240cm) of 3874€ per m2 (120cm). Onze m2 prijs is rond de 3,7k€ - dus opzich vind ik dat niet duur voor wat je krijgt. Zal misschien goedkoper kunnen, maar voordelen als garantie, direct klaar, zelfde stijl heb je dan wellicht niet of minder. Bij ons doen ze die uitbouw echt 100% in lijn met het huis qua stijl, wellicht doen ze dat bij andere bouwers niet altijd.

Wij hadden uiteindelijk een dikke 40.000€ aan meerwerk, maar daar zitten ook de badkameropties / tegels in. Een dure optie die we moesten(!) nemen was een grotere boiler (300L, 2800€) omdat we een bad hebben genomen, ondanks dat wij ook dachten dat het met de kleinere (200L) zou afkunnen. Andere opties zoals stopcontacten (we hadden er 17 extra), geloven we niet helemaal dat het (veel) goedkoper had gekund achteraf bij een elektricien. Je moet ook maar een elektricien vinden die het kan / wil doen. Dat was voor ons ook een flinke afweging; gedoe en kunnen vinden van goede mensen.
toon volledige bericht
Even inhakend op de boiler grootte, denk dat je daarin vals bent ingelicht. Zelf woon ik nu in een nieuwbouw, 6 maanden geleden opgeleverd.

200L Boiler maar ook gewoon een bad en douche, en dat gaat echt prima. Bad vol en vriendin erna douchen geen enkel probleem.

Ze wilde ons ook een grotere boiler aansmeren ivm bovenstaande maar voet bij stuk gehouden.

Hier was trouwens de uitbouw 28K, binnenmaat 5.1M. Uiteraard komt wordt de vloerverwarming doorgelegd en extra stopcontacten.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Pukson schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Even inhakend op de boiler grootte, denk dat je daarin vals bent ingelicht. Zelf woon ik nu in een nieuwbouw, 6 maanden geleden opgeleverd.

200L Boiler maar ook gewoon een bad en douche, en dat gaat echt prima. Bad vol en vriendin erna douchen geen enkel probleem.

Ze wilde ons ook een grotere boiler aansmeren ivm bovenstaande maar voet bij stuk gehouden.

Hier was trouwens de uitbouw 28K, binnenmaat 5.1M. Uiteraard komt wordt de vloerverwarming doorgelegd en extra stopcontacten.
Zij gaven aan expliciet dat het door "regelgeving" verplicht was wanneer iemand een bad nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:50
Uitbouw in 2014 - 2.4 meter was 14000 euro.

Dus ja dat het nu 30-40k is verbaast mij eigenlijk niet zoveel, de huisprijzen zijn ook meer dan x2 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Lollercopter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:10:
Uitbouw in 2014 - 2.4 meter was 14000 euro.

Dus ja dat het nu 30-40k is verbaast mij eigenlijk niet zoveel, de huisprijzen zijn ook meer dan x2 gegaan.
Precies. Value based pricing op basis van m2 prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Nemen ze bij die 40k ook de vloerverwarming en elektra gelijk mee, of is dat nog apart? Dat kan een deel van het prijsverschil verklaren. De ene een kale uitbouw en de andere volledig compleet.

Maar het blijft altijd duurder vanuit de bouw, want jij kunt niet rond shoppen. Je zit vast, dus ze kunnen vragen wat ze willen. Of je moet goedkoper achteraf kunnen laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
PROnline schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:46:
Nemen ze bij die 40k ook de vloerverwarming en elektra gelijk mee, of is dat nog apart? Dat kan een deel van het prijsverschil verklaren. De ene een kale uitbouw en de andere volledig compleet.

Maar het blijft altijd duurder vanuit de bouw, want jij kunt niet rond shoppen. Je zit vast, dus ze kunnen vragen wat ze willen. Of je moet goedkoper achteraf kunnen laten plaatsen.
De meerkosten van een lusje vloerverwarming extra is denk ik 100 euro aan materiaal inclusief arbeid.
Voor elektra idem dito.

De aannemer moet ook blijven voldoen aan die bouw garanties dus zal altijd met verwarming en elektra zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:56

de Peer

under peer review

Lollercopter schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:28:
[...]

De meerkosten van een lusje vloerverwarming extra is denk ik 100 euro aan materiaal inclusief arbeid.
Voor elektra idem dito.

De aannemer moet ook blijven voldoen aan die bouw garanties dus zal altijd met verwarming en elektra zijn.
Begrijpend lezen ;)
Hij bedoelde dat zonder aanbouw er (helemaal) geen vloerverwarming is en met aanbouw wel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Begrijpend lezen ;)
Hij bedoelde dat zonder aanbouw er (helemaal) geen vloerverwarming is en met aanbouw wel.
Ik kan prima begrijpend lezen, maar volgens mij zit jij hier zelf nieuwe dingen erbij te fantaseren. 7(8)7
Pagina: 1